לוגו
קשׁת הקסמים (במקום הקדמה: [בשבילי הביבר])
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

האין יש אגדה על דבר קשת הקסמים, אשר החץ המתמלט ממנה פוגע רק ברשע ולא בצדיק?

האין האגדה ההיא מספרת, כי גם למרות מאמציו של רובה־הקשת – יכונן את קשתו איך שיכונן ויכוון כמה שיתכוון ויעוף החץ לאשר יעוף – אך סוף סוף יפגע לא בנקי אשר עליו נשלח, כי אם בזד, בפועל האון?

ויהא רובה הקשת רשע ומרושע – אך מה לנו ולרשעתו, אם נשקו הוא ישר, אם נשקו הוא צדיק?

אדרבא, נתן לו לדרוך קשתו כאוות נפשו, ואם רשע הוא – ופגע חצו בו בעצמו, ושילומת רשעים נחזה!

והאם אין גם המשל קשת קסמים כזאת, האין גם חצו פוגע רק במי שראוי לכך?

ויתכוון הממשל למי שיתכוון – המשל פוגע לא בזה, שאליו הוא מכוּון, כי אם בזה אשר לו הוא מתאים…

מכיוון שברוב המשלים לא צוין תאריך כתיבתם, אולי לא למותר להעיר, כי חלוקת המשלים לשני ספרים אינה מטעמים כרונולוגיים. בספר הראשון נכללו משלים בעלי אופן כללי, על פי רוב בלתי תלויים במקום ובזמן, ואילו בספר השני – משלים בעלי אופי פוליטי־צבורי בעיקר, ואם כי גם בהם מובלט לאו דוקא הזמני והחולף. מסתבר, כי פה ושם תחומיהם של שני המדורות יונקים זה מזה.


* * *

קראתי לשני המדורות הראשונים “משלים” ולשלישי – “סטירות”, שכן בשני הראשונים העיקר הוא המשל, ובשלישי – הנמשל. אך מובן מאליו, כי על פי רוב המשל הוא גם סטירה, ובסטירה לא יחסר יסוד המשל.

ד. ש.