שיר לפורים – רחל מורפורגו


"אספר תהלות אשה אחת אשר היא יקרה לנו משלשה פנים מצד אמונתנו כי היא ישראלית, מצד עירנו כי היא מילידי טריאסטי, ומצד ספרותנו כי היא משוררת נשגבה ווספורת מהירה אשר בחבוריה הנעימים הוסיפה חן ותפארת ללשוננו הקדושה: משפחת לוצאטו המפוארה, אשר ממנה יצאו בין אנשים אחרים אנשי שם…"

(מתוך ההקדמה לספר "עוגב רחל", אוסף שירי רחל מורפורגו, שנערך בידי יצחק קסטליוני ב-1890, במלאת 100 שנה להולדתה).

רחל מורפורגו (1790 – 1871) הייתה משוררת עברית, בת למשפחת לוצאטו המפורסמת. נולדה בטריאסטה שבאיטליה. שיריה זכו להערכה רבה מבני דורה ובמיוחד משד"ל (שמואל דוד לוצאטו), בן-דודה מצד אמה.

לכבוד החג, הנה שיר שכתבה:

בשנת ויתר עז אדר שני עמד כומר רשע לדרוש ברבים נגד כל האומות ובפרט שפך זעמו נגד היהודים ואמר: כל נוצרי המקבל צדקה מן יהודי חייב חרם, כי אינם עושים אלא להתפאר. ונעשה נס כי לא דרש עוד. ונקבר ביום פורים בשעת הסעודה.

הָמָן נָפָל,
הַנֵּס נִכְפָּל,
וּבְיוֹם פּוּרִים
הָרֹאשׁ נָרִים.

כִּי הַדַּרְשָׁן
כִּדְמוּת כּוּשָׁן
דּוֹרֵשׁ רָעָה,
אוֹתָהּ שָׁעָה

רֶשֶׁת טָמַן
אֶל עַם נִבְחָר,
וּכְמוֹ הָמָן
אֶל יוֹם מָחָר

גָּרוֹן נִחַר
חָלָה נִפְגָּר
מָוֶת אָגַר
כָּל רִשְׁעָתוֹ:

אֶל אֵל נוֹדֶה
כִּי הוּא פּוֹדֶה
גּוֹאֵל עַמּוֹ
כָּבוֹד לִשְׁמוֹ:

* * *
והנה קטע נוסף מן ההקדמה ל"עוגב רחל":

"נפש רחל קשורה בנפש בחור אחד ממשפחת מורפורגו ושמו יעקב, ובראשונה לא אבו לתתה לו, ויפצרו בה לבחור לה איש אחר ולא אבתה שמוע, ותבחר לשבת פנויה בבית אביה. על הענין הזה כתב לה שד"ל שיר אחד, והיא ענתה לו בשיר אחר, לא בלבד עם החרוזים עצמם, כי גם עם תיבות השיר (רובן ככולן) אשר שלח לה. וישלח שד"ל את השיר הזה לבעל כוכבי יצחק (מענדל סטערן) ועל ידו באה רחל לאור העולם; אבל השיר הזה איננו הראשון בחבוריה, כי אם המצבה אשר הכינה לעצמה בימי נעוריה ונדפסה גם כן בכוכבי יצחק. על יפי השיר הנ"ל ויקר מליצותיו תמהו כל קוראיו ולא האמינו כי מידי אשה יצא, ומן היום ההוא והלאה נדפסו בכוכבי יצחק כמה משיריה וממכתביה אשר כולם נכללים בספר הזה, עד כי חדל המכתב העתי ההוא לצאת לאור. אחר זמן נתנו לה הוריה רשיון להנשא לידיד נפשה אשר הוכיח ה' לה, ויהי זה בחדש אדר שנת התקע"ט; ותשר רחל שירה על כלולותיה, וגם שד"ל אשר היה לו תמיד חלק בכל תולדותיה, שר שיר נאה על המראה הזה ושניהם נדפסו בכוכבי יצחק וגם בכנור נעים של שד"ל חלק ב'."

לקריאת הקטע המלא לחץ כאן.


2 תגובות על “שיר לפורים – רחל מורפורגו”

  1. יפה עשיתם שהעליתם מתהום הנשייה את המשוררת.
    לתשומת לבכם – כמה פליטות מקלדת בקטע הנוסף מתוך ההקדמה:
    עד כי חדל המכתה – צ"ל:המכתב …
    אחר זמן נתנו לה הוריה רשיון להנשא לידיד נשפה – צ"ל:
    אשר הוכיח ה, לה – צ"ל: אשר הוכיח לה (?)
    על המרה הזה – צ"ל: על המקרה הזה (?)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *