נתן אלתרמן (1910–1970)

Nathan Alterman

 

אורציון ברתנא.
    החידה הרומנטית של כוכבים בחוץ
: יסודות התבנית שב׳כוכבים בחוץ׳ – מדמויי מציאות ועד יסודות בינאריים  / אורציון ברתנא.  -- ירושלים : כתר, 2014.
    268  עמ׳.
    The Romantic Riddle of Kochavim Bachutz / Ortsion Bartana

    כוכבים בחוץ מאת נתן אלתרמן ראה אור לראשונה ב-1938. רבים מהשירים בקובץ מוכרים, נלמדים, מושרים ואהובים. בספרו החדש, החידה הרומנטית של כוכבים בחוץ, מציג חוקר הספרות אורציון ברתנא את ארבע החטיבות המופיעות בספר המקורי, ומנתח את רוב השירים בהן. נראה כי על אף עשרות השנים שחלפו מאז התפרסם הספר לראשונה, יש בו עושר, קסם וחידתיות שעדיין לא התפענחו עד תום.
    החידה הרומנטית של כוכבים בחוץ בא להרחיב את פענוח היצירה. נקודת המוצא בו היא כי לשיריו הללו של אלתרמן יש מבנה דמוי פואמה. כלומר, אין אלה שירים בודדים העומדים בפני עצמם, אלא משמעות אחת מאחדת את כל חלקיו ויחידותיו של הקובץ, ונוצר בו עולם שיש בו דמויות ומעין עלילה. נקודת מוצא שנייה היא כי כוכבים בחוץ הוא רומנטי באופיו ומושפע מתנועת הרומנטיקה, על נושאיה וסמליה האופייניים: סופיות האדם מול היקום האינסופי, דמות האהובה הנערצת, בקשת הנחמה באמנות והסערה כמייצגת טבע בראשיתי.
    החידה הרומנטית של כוכבים בחוץ מיועד לאוהבי אלתרמן, לסטודנטים לספרות ולתלמידים. פרופסור אורציון ברתנא הוא חוקר ספרות ופילוסופיה, סופר ומשורר, שפרסם עד כה ספרי מחקר ועיון רבים, שירה וסיפורת. .

תוכן העניינים:
  • א. מבוא – ראשיתו של דבר או סופו (עמ׳ 7–14)
  • ב. (״עוד חוזר הניגון״) – שיר הפתיחה של כוכבים בחוץ וארבעת רובדי השיר (עמ׳ 15–20)
  • ג. מוטיבים ומיקום – ארבע החטיבות בכוכבים בחוץ (עמ׳ 21–157)
        1. מוטיבים (עמ׳ 21–32)
        2. מיקום – אנלוגיות מבניות (עמ׳ 32–43)
        3. מוטיבים בשירי החטיבה הראשונה – חוץ ופנים, הליכה ועיר (עמ׳ 43–59)
            3.1. ״הרוח עם כל אחיותיה״ לצד ״אל הפילים״ (עמ׳ 45–55)
            3.2. טבע ועיר (עמ׳ 55–57)
            3.3. הליכה, תנועה (עמ׳ 57–59)
        4. מוטיבים בשירי החטיבה הרביעית (עמ׳ 59–91)
            4.1. ״שיר בפונדק היער״: מרפרנציאליות ועד בינאריות, משיר בודד ועד מערכת שירים (עמ׳ 61–67)
            4.2. ״שיר בפונדק היער״ מול ״שיר שלושה אחים״ (עמ׳ 68–71)
            4.3. מוטיב האחים ב״שיר בפונדק היער״ ובשירי החטיבה הרביעית (עמ׳ 71–73)
            4.4. החטיבה הרביעית מול החטיבה הראשונה (עמ׳ 73–91)
        5. רפרנציאליות ובינאריות בשירי החטיבה השנייה (עמ׳ 91–123)
            5.1. ניתוח השיר ״סער על הסף״ (עמ׳ 92–97)
            5.2. הרומנטיקה – תבנית אחת ופנים הרבה (עמ׳ 97–123)
        6. רפרנציאליות ובינאריות בשירי החטיבה השלישית (עמ׳ 123–157)
            6.1. אור ואש ויום (עמ׳ 124–128)
            6.2. שירי עיר – שירי שוק ושירי רחוב (עמ׳ 128–143)
            6.3. שירי חוץ – להט המדבר והאש (עמ׳ 143–157)
  • ד. שיר ומשורר, אמנות ואמן בכוכבים בחוץ (עמ׳ 158–186)
        1. ארס־פואטיקה ומקומה – שירה על שירה (עמ׳ 159–166)
        2. ארס־פואטיקה ומקומה – השיר והמציאות כרצף אחד (עמ׳ 166–170)
        3. ניגון וכל שאר הצלילים – ״נוגנייך, פייטני הקוף והתוכי״ (עמ׳ 170–178)
        4. היצירה כפואמה (עמ׳ 178–186)
  • נספח: רשימת מוטיבים, הופעותיהם ומיקומם בכוכבים בחוץ (עמ׳ 187–267)
  • ביבליוגרפיה (עמ׳ 268)

עודכן לאחרונה: 21 בדצמבר 2022

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף