יום רביעי י"ב בתשרי תש"ע,   30.9.2009 
פורסם ב - 01:19 30/09/09
מה שצריך להוכיח | "1/2 הוכחה"
מאת אפרת אסקירה
 
1/2 הוכחה
אורי לברון. הוצאת כתר, 392 עמ', 92 שקלים

לרגל צאת רומן הביכורים שלו, חילק המנכ"ל במשרד הפרסום ראיונות. לכתבת אתר האינטרנט של זכיינית הערוץ המסחרי סיפר שאת השם למקום שהיא עובדת בו הוא המציא. גם את שמה של מפלגת השלטון לשעבר - הרי הוא הגה. הוא איש של מלים שעשו כסף, מאז ומעולם האמין שיתקדם לפרוזה, וכך עשה. אורי לברון הוא המנכ"ל הזה, ונראה שמבחינתו הגשים את החלום הישראלי.

"1/2 הוכחה" (השבר במקור), רומן הביכורים של אורי לברון, הוגדר על ידי ההוצאה כספר מתח ואפשר להניח שלברון ינחל הצלחה. הרומן נעים לקריאה ולרוב נקי בניסוח, גם אם הוא דל מעט בפיתולי עלילה ומותח רק לפרקים.

ייתכן כי אלה מחלות ילדות של סופר מתחיל שיהודקו בהמשך הדרך, אך עדותו של המחבר באותו ראיון מקדם מכירות יכולה גם להצביע על כך שהתקווה עבור "1/2 הוכחה" היתה שאפתנית יותר. לברון אמר שנשען על מבנה המותחן, אך למעשה ביקש לכתוב רומן פסיכולוגי. זו כוונה שמורגשת היטב ברומן, אולם בעוד שכמותחן הוא מתפקד יפה, קשה יותר להגן עליו כמשהו אחר במסווה.

הגיבורים הם מפיק הפרסומות הבינוני עומר ברלוביץ' וחוקר הביטוח המובטל ראובן גורן. ברלוביץ', באמצע שנות ה-30 לחייו, לכוד בעבודה שלא מתאימה לו ובמשפחה שהוא חושש שיכולה לתפקד בלעדיו. גורן, המבוגר ממנו כמעט בעשור, כבר נפלט ממשפחתו וגם המקצוע שלו התפתח בקצב שהוא מתקשה להדביק. בראשית הרומן ברלוביץ' מקבל בשורה מאיימת מרופא וגורן מתעלם מאבחון רשמי של הפרעה כפייתית.

השניים נשלחים בנפרד לצילומי סרט פרסומת ברומניה - ברלוביץ מפיק אותו וגורן בולש בחשאי אחר דוגמנית העל הישראלית שתככב בו. כשהדוגמנית מתה במה שנראה כמו תאונת העבודה המופרעת בתבל - מכונית ללא בלמים הודפת אותה אל מעבר לצוק בעודה נמצאת בתוך תא השירותים הכימיים של ההפקה - ברלוביץ', ניצב לפני תביעת ענק על רשלנות מקצועית, וגורן, שמאמין כי הוא אינו חף לחלוטין ממעורבות בנסיבות התאונה, מוצאים אחד את השני ומאחדים כוחות במטרה לגלות אם יש אחראי אחר למותה בטרם עת של הדוגמנית.

לפרקים נדמה כי ברלוביץ' וגורן מונעים אך ורק על ידי משאלת לב, מעין ניסיון בלתי סביר להחזיק בחייהם ולחמוק מאשמה ועונש. הסוף הטוב הצפוי מגיע כפרס עבורם וחושף שהטרגדיה לא היתה תולדה מקרית של רשלנות, אלא הונדסה במסגרת קונספירציה פלילית שמניעיה כלכליים. הגיבורים שנחלצו מסכנה מתמלאים בעמודי הרומן האחרונים ברצון להבריא את שגרת חייהם, חמושים בחבר החדש שזימן להם המשבר שחלף.

גם ללא הצהרתו של לברון על הכוונה למלא את "1/2 הוכחה" בעומק רגשי, שיווי המשקל ברומן מבהיר כי עלילת המתח והמעשה הבלשי בו משניים לעולמם הנפשי של גיבוריו. ברלוביץ' וגורן מגלמים שני פנים של גרסת הספר לגבריות ישראלית במצוקת אמצע הדרך. זוהי גרסה עייפה, משומשת ונעדרת נשמה יתרה לנושא ששכיחותו מחייבת ניסיון מיפוי מקורי יותר. קשה לגייס רגש כן כלפי ברלוביץ', שאיפיונו מסתכם בהיותו מסורס ומשועמם או כלפי גורן, אריה מזדקן על ציפרלקס.

מטרידה עוד יותר התחושה שחלק ניכר מדכדוכם הבנאלי של גיבורי הרומן נעוץ בחרדתם מפני אובדן עצמאותם הכלכלית. התעלומה שאותה השניים מבקשים לפתור מעיקה אמנם על מצפונם, אך מה שמניע אותם לחפש לה פתרון אינו צורך מוסרי או אפילו פטישיסטי להשיב צדק לעולמם, אלא דחף להבטיח שהיא לא תביא לקריסתם הפיננסית. המשמעות של סילוק האיום היא ההבטחה שכל הנכסים שלהם כבר אינם בסכנה, ובכלל זה נמצאים המשפחה, הבריאות וחשבון הבנק. אם אחד ממאפייני המותחן הבלשי הפופולרי הוא דרכו לנחם את הקוראים על ידי אישוש הסדר ומסגרת הערכים הנורמטיווית, אז "1/2 הוכחה" מציג את הנורמליות במובנה הנורא.
  
 
 
כל הזכויות שמורות , "הארץ"   ©   All rights reserved Haaretz