נטשה
גורדינסקי.
בשלושה נופים : יצירתה המוקדמת של לאה
גולדברג / נטשה גורדינסקי. -- ירושלים : הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס,
האוניברסיטה העברית, תשע"ו 2016.
222 עמ'. In three landscapes : Lea Goldberg's early writings / Natasha
Gordinsky
הספר בשלושה נופים דן
בתקופה המכוננת ביצירתה של לאה גולדברג, השנים 1935־1945, שהן העשור הראשון לחייה בארץ
ישראל. התחקות אחר פעילותה הספרותית הענפה בתקופה זו, שבה עוצב סדר יומה התרבותי, ממקמת
את יצירתה במרחב של הספרות האירופית.
נטשה גורדינסקי עורכת דיון השוואתי שמציע לראות בספרות הרוסית ובזו
הגרמנית את הנופים המצטיירים בכתיבתה העברית המוקדמת. הרעיון העומד ביסוד הספר הוא
כי יצירתה של גולדברג בשנים אלה נסבה סביב שאלות של זיכרון תרבותי ותרגום תרבותי. שאלות
אלה העסיקו אותה לא רק בשל המעבר התרבותי עם עלייתה לארץ ישראל, אלא גם מתוך תודעת
אחריות עמוקה לגורלה של התרבות האירופית נוכח האיום של מלחמה עולמית. בעוד שעד כה התמקד
המחקר בעיקר בכתיבתה הלירית של המשוררת, ספר זה מתבונן בביוגרפיה הספרותית של גולדברג
תוך התייחסות לארבע הסוגות העיקריות שבהן שלחה ידה: הרומן, השירה, הרשימה והמסה. כך
מצטיירת תמונה מורכבת של אישיותה היוצרת – לא רק כמשוררת, אלא גם כסופרת ואשת רוח.
פרק רביעי: כתיבה מסאית כאמנות החולין (עמ' 102־130)
א. הערכים הניצלים מן השרפה (עמ' 103־105)
ב. האומץ לחולין כמושג תרבותי (עמ' 105־117)
● שתי קריאות של המסה 'האומץ לחולין'
(עמ' 106־109)
● להגן על הרומנטיקה (עמ' 109־113)
● המושג 'חולין' בתרבות הרוסית (עמ' 113־117)
ג. המסה כסוגה דיאספורית (עמ' 118־122)
ד. 'מי יאחה את קרעי הילדות שבימי המלחמה' : אתוס של זיכרון
(עמ' 122־130)
פרק חמישי: 'עקרון האנושיות' : כינון הזיכרון התרבותי בעת מלחמת העולם
השנייה (עמ' 131־168)
א. 'על אותו הנושא עצמו' : ניסוח הפרובלמה המוסרית
(עמ' 132־140)
● 'אני מוכרחה לקרוא שירים בימים אלה' : לגיטימיות
של קריאת שירה (עמ' 136־140)
ב. שירתה של לאה גולדברג בתקופת המלחמה (עמ' 140־151)
● זיכרון בית (עמ' 142־147)
● 'על הפריחה' כאתגר אתי (עמ' 147־151)