נחום סוקולוב (1859־1936)

Nahum Sokolow


שושנה אניש שטיפטל.
    המגשר
: מנהיגותו של נחום סוקולוב בין המסורת לציונות / שושנה אניש שטיפטל. — ירושלים : הוצאת הספריה הציונית, ההוצאה לאור של ההסתדרות הציונית העולמית ; הפצה - מוסד ביאליק, תשע"ב 2012.
    י, 290 עמ'.
    The Mediator : Nahum Sokolow's leadership between tradition and Zionism / Shoshana Anish Stiftel

ספר זה חוקר מקרה פרטי של התפתחות השקפת עולמו של אדם שצמח בקהילה היהודית המסורתית בפולין ואשר פרץ את גבולותיה הצרים וצמח לאישיות מרכזית בעולם היהודי בכלל ובתנועה הציונית העולמית בפרט.
נחום סוקולוב היה אברך מוכשר בשטעטל פולני. על אף שורשיותו במסורת ובתרבות היהודית, הוא גם הושפע מרעיונות התרבות המערבית שחדרו לחוגי האינטליגנציה הפולניים. המחקר מאפשר הצצה נדירה בתהליך הדרמטי של בניית השקפת עולם רחבה המגשרת באופן ייחודי בין שני העולמות הללו, של המסורת והמודרנה. נדרשו העזה ואומץ לצאת בביקורת נוקבת כלפי הממסד היהודי צר האופק מחד גיסא, ומאידך גיסא - נטילת תפקיד של מגשר, המבקש לשפר ולקדם את מצבם הנואש של המוני ישראל כדי להכינם לעולם המשתנה סביבם. סוקולוב היה למחנך ומוביל, ויצר באמצעות הספרות והעיתונות דעת קהל נבונה וביקורתית. הוא פנה לכל שכבות העם - וזכה להערצה כללית ולהערכה של האינטליגנציה היהודית שהתרכזה סביבו.
על אף חששות והסתייגויות ולאחר מאבק פנימי, התקרב סוקולוב לתיאודור הרצל ולמשנתו. הוא השתכנע שהרעיון הציוני הוא הפתרון ליהודים וכי אין מנוס מבניית ישות יהודית מדינית. הוא היה לאחד ממנהיגיה הראשונים של התנועה הציונית. נחום סוקולוב היה מן המגשרים בין עולם המסורת לעולם החדש ומפורצי הדרך שהובילה בסופה להקמת מדינת ישראל.
ד"ר שושנה שטיפטל חוקרת תולדות הרעיון הציוני מכאן, ועוקבת אחר התפתחות התפיסה הצבאית של היישוב היהודי במלחמת העצמאות מכאן. פרסמה את הספר "תוכנית ד', הכנתה, עיצובה וגיבושה"; ערכה את ספרה של ד"ר זהבה אוסטפלד ז"ל, "צבא נולד" וכן פרקים נבחרים מעזבונה שראו אור בספר "משרד הביטחון בשנותיו הראשונות", ועוד.

תוכן העניינים:

  • שלמי תודה (עמ' ט־י)
     
  • מבוא  (עמ' 1־28)
    א. הקדמה (עמ' 1־6)
    ב. צמיחת האינטליגנציה ברוסיה (עמ' 6־9)
    ג. הליברליזם הפולני (עמ' 9־20)
        1. רקע
        2. הפוזיטיביזם הפולני בפעולתו
    ד. יהודי פולין בתקופת פריחתו של הפוזיטיביזם הפולני (עמ' 20־24)
    הערות (עמ' 24־28)
     
  • פרק ראשון: נחום סוקולוב בנעוריו  (עמ' 29־55)
    א. וישוגרוד - עיר הולדתו של נחום סוקולוב (עמ' 30־33)
    ב. נחום הילד מגיע לפלוצק (עמ' 33־34)
    ג. לימודיו של נחום סוקולוב הצעיר (עמ' 34־41)
    ד. כתבות ראשונות (עמ' 41־45)
    ה. סוקולוב הנער מתפאר בפני ארוסתו לעתיד (עמ' 45־51)
    ו. שנות ההתבגרות בוורשה (עמ' 51־52)
    הערות (עמ' 52־55)
     
  • פרק שני: צמיחתו הרעיונית של נחום סוקולוב (עמ' 56־80)
    א. התחלות (עמ' 56־59)
    ב. בין הרמב"ם לפרץ סמולנסקין (עמ' 59־76)
       
    1. הרמב"ם (1138־1204) (עמ' 59־61)
       
    2. פרץ סמולנסקין (1840־1885) (עמ' 62־68)
       
    3. קולו של סוקולוב נשמע ברבים (עמ' 68־71)
       
    4. סוקולוב מתנתק מהשפעת סמולנסקין (עמ' 71־76)
    הערות  (עמ' 76־80)
     
  • פרק שלישי : לאורם של הפוזיטיביסטים הפולנים  (עמ' 81־107)
    א. הליברליזם הפוזיטיביסטי בכתביו של סוקולוב הצעיר (עמ' 81־99)
    ב. הגדרת המנהיגות (עמ' 99־104)
    הערות (עמ' 104־107)
     
  • פרק רביעי: במוקד האינטליגנציה היהודית בוורשה  (עמ' 108־141)
    א. הקהילה היהודית וחוק המדינה  (עמ' 108־118)
    ב. במערכת  הצפירה  (עמ' 118־124)
    ג. אנא פנינו מועדות?   (עמ' 124־127)
    ד. שנאת עולם לעם עולם ; אוטואמנציפציה (עמ' 127־136)
    הערות  (עמ' 137־141)

  • פרק חמישי: פולמוס הלאומיות היהודית (עמ' 142־174)
    א. לאומיות לפי נחום סוקולוב (עמ' 142־158)
    ב. נחום סוקולוב, אחד העם ושמעון דובנוב - דומים ושונים (עמ' 158־169)
        1. בין סוקולוב לאחד העם (עמ' 159־164)
        2. בין סוקולוב לדובנוב (עמ' 165־169)
    הערות  (עמ' 169־174)
     
  • פרק שישי: הפוזיטיביזם הסוקולובי  (עמ' 175־223)
    א. בניית תודעה לאומיות בעם היהודי (עמ' 175־184)
       
    1. המנחה והמחנך  (עמ' 175־183)
        2. האפולוגטיקה (עמ' 183־184)
    ב. לקרב רחוקים - סוקולוב באיזראליטה (עמ' 184־205)
        1. השבועון איזראליטה בהשוואה ליומון הצפירה  (עמ' 184־188)
        2. סוקולוב במערכת איזראליטה  (עמ' 188־194)
        3. הצגת מצב היהודים בפני הפולנים והמתבוללים  (עמ' 194־198)
        4. הסברת הרעיון הציוני לקוראי  איזראליטה  (עמ' 198־205)
    ג.   איזראליטה והתנועה הציונית  (עמ' 205־218)
        1. לקראת הקונגרס הציוני הראשון (עמ' 205־210)
        2. דיווח מן הקונגרס הציוני הראשון  (עמ' 211־218)
    הערות  (עמ' 218־223)


  • פרק שביעי: המפגש עם התנועה הציונית  (עמ' 224־264)
    א. תגובתו של סוקולוב להתארגנות הציונית (עמ' 224־225)
    ב. הקונגרס הציוני הראשון (עמ' 225־235)
    ג. הגרסה הסוקולובית של הציונות  (עמ' 235־247)
        1. הבהרת מהותה של הציונות ותהליכים של חשבון נפש (עמ' 235־240)
        2. ההיבט הפוליטי (עמ' 240־244)
        3. העבודה הלאומית  (עמ' 244־247)
    ד. אביר התרבות העברית ולוחם לשוויון זכויות ליהודים (עמ' 248־257)
        1. הניסיון להוציא לאור אנציקלופדיה עברית לאומית (עמ' 248־251)
        2. הפעילות הדיפלומטית אצל שלטונות הצאר (עמ' 251־257)
    הערות (עמ' 257־264)

     
  • סיכום: דרכו של נחום סוקולוב אל המנהיגות הציונית  (עמ' 265־277)
    א. התפתחות הקשפת עולמו של סוקולוב (עמ' 265־267)
    ב. מפוזיטיביזם ליברלי לציונות ליברלית (עמ' 267־270)
    ג. מנהיגות ביניים (עמ' 270־275)
    הערות  (עמ' 275־277)
     
  • רשימת המקורות  (עמ' 278־283)
  • מפתח שמות, עניינים ומקומות  (עמ' 284־290)

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף