זיוה בן-פורת (1937)

Ziva Ben-Porat


זיוה בן-פורת.
    ליריקה ולהיט
 / זיוה בן-פורת ; בשיתוף – הרי גולומב, יהודית גלוזמן, משה גלעד, אורלי לובין, רחל פן, עוזי שביט ורקפת שפי ; איורים – דודו גבע. – תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד : המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר, אוניברסיטת תל-אביב, 1989.
    352 עמ' – (ספרות, משמעות, תרבות ; 18)
    Lyric Poetry and the Lyrics of Pop : the Israeli popular song as a cultural system and a literary genre / Ziva Ben-Porat ; in collaboration with Moshe Gilad, Yehudit Gluzman, Harai Golomb, Orly Lubin, Rachel Pen, Uzi Shavit, Rakefet Sheffy

    קובץ מאמרים זה, אף כי כותרתו מזכירה את השיר הלירי תחילה, מתמקד בפזמון, והוא פרי מחקר מתמשך. ראשיתו בשנת 1982, בסמינר שקיימתי בחוג לתורת הספרות הכללית באוניברסיטת תל-אביב, ובו העליתי באופן אינטואיטיבי את השאלות הראשונות בדבר הקשרים שבין הפזמונאות לשירה הכתובה, והמשכו בתכנית מחקר בתמיכת האקדמיה הישראלית למדעים, הזרוע למחקר בסיסי, ובחסות המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל-אביב. העבודה, שהתנהלה באינטנסיביות בשנים 1983־1984, טרם הסתיימה; אך כבר אז התגבשה התחושה, שיש לפרסם את המחקר החי והמתהווה. דווקא הבאתם של סיכומי-ביניים –  ואפילו הצבעה על התחלות או על כיווני מחקר אפשריים – בצד המסקנות המלאות של מחקרים שהושלמו, נראתה חשובה להבטחת חיוניותו של המחקר ולהמשך התפתחותו. תחושה זו התחזקה במהלך איסוף החומר לקובץ והתקנתו. חוקרי ספרות ששמעו על העבודה הביעו עניין ואף הציעו את תרומותיהם, וכך משלב הקובץ עבודות שנעשו במסגרת המחקר – וביניהן כאלה שראשיתן בעבודות סמינריוניות של סטודנטים – עם תרומות של חוקרים, שהגיעו לנושא מכיוונים אחרים. ה"היסטוריה" של הקובץ משתקפת במבנהו, כשעבודות קצרות והתחלתיות מובאות בו לצד מאמרים ארוכים ומסכמים. בעוד ארגון הקובץ, הפתיחות למדורים וההפניה (החלקית) לביבליוגראפיה מוערת משותפת משמרים ומבליטים את האחידות המחקרית של הקובץ, מעידים מראי המקום הנפרדים, החזרות והחפיפות החלקיות על עצמאותם של המאמרים השונים. [מן ההקדמה]

תוכן העניינים:

  • פתח דבר (עמ' 7־8)

  • תיאוריה ומתודולוגיה
  • זיוה בן-פורת: הפזמון כבעיה וכמושא של חקר הספרות (עמ' 9־23)
  • אורלי לובין: ראש לשועלים או זנב לאריות : לשאלת ההגדרה של מערכת פופולארית וחקירתה (עמ' 24־37)
  • רקפת שפי: על הקאנוניזאציה בפזמונאות האמריקאית (עמ' 38־65)
  • זיוה בן-פורת: הדינאמיקה של מערכת הפזמון בישראל (עמ' 67־75)
  • רקפת שפי: התפתחות הפואטיקה של הפזמונאות הישראלית בראשית שנות השבעים (עמ' 76־98)
  • יהודית גלוזמן: חמישים שנות שיר : מגמות יסוד בלחן הישראלי, 1930־1980 (עמ' 99־109)
  • רחל פן: מז'ורז' ברסאנס לאין אהבות שמחות (1969) ולערב שירי ברסאנס (1983) : על תרגומי השאנסון הברסאנסי לעברית כדוגמא להשתתפות התרגום במערכת הפזמון בישראל  (עמ' 110־141)
  • משה גלעד: אין שירים אחרים : תגובה על אירוע היסטורי בפזמונאות ובשירה – שני מקרים (עמ' 142־161)

  • מודלים תמאטיים ומודלים צורניים (עמ' 163־167) 
  • זיוה בן-פורת: "סתו מאפיר" ו"לובן החצב" : מודלים של סתו ומימושיהם בשירה ובפזמונאות (עמ' 168־231)
  • רחל פן: יחסים פארודיים בפארודיה של הפזמון (עמ' 232־238)

  • היוצר והמערכת (עמ' 239־241)
  • זיוה בן-פורת: היוצר ביד החומר : המשורר כפזמונאי בספרות העברית (עמ' 242־253)
  • עוזי שביט: שירי-עם בלשון שאינה מדוברת : לצמיחתם ולאופיָם של המזמורים והפזמונות למבוגרים ולילדים בשירת ביאליק (עמ' 254־263)
  • הרי גולומב: הניגון והשיח : דרכו של אלתרמן בשיר הספרותי ובפזמון המושר (עמ' 264־291)
  • זיוה בן-פורת: שיר ופזמון בשירת נתן יונתן (עמ' 292־319)
  • יהודית גלוזמן: הלחן המהדהד : עיון במבנים מלודיים בלחניו של גידי קורן למלים של נתן יונתן (עמ' 320־328)

  • ביבליוגראפיה מוערת (עמ' 329־352)

עודכן לאחרונה: 30 בינואר 2019

לראש הדף

 

 

ספרי המחברת

 

על יצירתה

 

קישורים

 

 

לראש הדף