לוגו
המכחול והמלחמה
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

השיירה לרוסיה” – זו כותרתו של ספר ציורי-מלחמה מאת הצייר-החייל פליקס טופולסקי1. הופיע בלונדון ב-1942 בהקדמתו של סטפורד קריפס2.

יחד עם צייר-מלחמה בריטי ביקר ברוסיה וספג מהולם-חייה בזמן המלחמה. אולם כפולני גילה עניין מיוחד לאוהלים המושלגים בשולי יערות על גדות הווֹלגה, בהם התרקמו הגדודים הפולנים החדשים – והנציח על בד את תקומתם והווי-חייהם.

והנה שיירת האניות הבריטיות המפליגה בערפל, בשלג, בקרה ובסערה, אל נמלי רוסיה באיזור הקוטב הצפוני; דמויות מלחיה הוותיקים והמנוסים, הנאבקים עם טבע אכזר ועם להקות “זאבי” הנאצים באוויר, בים ומתחת לפני הים; הפרצופים שאומץ-לב ושלוות-נפש יצוקים בהם; באיזה קור רוח הוא מעשן את מקטרתו הנצחית יורד-הים הבריטי!

זהו ספרו השני של הצייר המופלא, אשר ברנארד שאו גמר עליו את ההלל, לאחר לקט הרישומים “בריטניה בשלום ובמלחמה” בה היטיב לראות ולגלם את אחת התקופות הרות-הגורל בתולדותיה של אומה זו.

והנה מחזור הסקיצות: “המלחמה במדבר”. עם ההסתכלות אתה מרגיש את להט-המדבר, אתה חי עם האדם המתחפר בחולות, הנצמד לשיח-פרא בודד, לאבן, הנאבק עם הסופה המסנוורת. על רקע המרחב החדגוני, במפוזר, טנק שרוף, מטוס שנחבל, גופה מרופטה; עייפות ושרב וצמא טבועים בכל; וכניגוד חותך לכל אלה – תכלת ים-התיכון, הרעננה, המקציפה, החובקת את מפרץ טוברוק, נמל-המצור והגבורה, שבמעגנו רבוצים שברי-אניות ואניות שקועים למחצה במים. –

המכחול הוא, אולי, המסוגל פחות שבמכשירי-האומנות לבטא את החווייה וההוֹלֶם, הקצב והמתח שבמלחמה זו; אף-על-פי-כן הוא מלווה אותה, מבטא את מלחמת-התנועה-והמכונה, את סבלות-העורף, את מאמץ-העמל, מעודד את האדם הלוחם והסובל – ומצרף קווים להיאבקות שעתיד-העולם צפון בה.


  1. Felix Topolski (1989–1907), צייר בריטי יליד פולין [ההערות מאת דוד בן מנחם].  ↩

  2. סר ריצ'רד סטפורד קריפס (Richard Stafford Cripps, 1952–1889 ) דיפלומט ומדינאי בריטי, המזוהה עם מפלגת הלייבור, שימש כשר במספר ממשלות.  ↩