לְיוֹצְרוֹ שֶׁל טוֹלְדִי נִשְׁמָתִי אַשְׁגִּיר
וּלְחִיצַת-יָד חַמָּה, לַחֲבִיקָה שׁוֹרֶבֶת.
קָרָאתִי יְצִירָתְךָ, רֵעִי-לְשִׁיר,
וְגָדוֹל אָשְׁרָהּ שֶׁל נַפְשִׁי הַנִּלְבֶּבֶת,
>
אִם תִּפְגֹּשׁ בְּךָ, עֲלוּלָה לִכְווֹתְךָ,
לֹא בִּי הָאָשָׁם, כִּי מִמְּךָ הִיא בּוֹעֶרֶת
מֵאַיִן לְךָ כֹּה הַרְבֵּה בְּרָכָה?
מִנָּיִן לְךָ כָּל-כָּךְ הַרְבֵּה תִּפְאֶרֶת?
>
מִי וּמָה אַתָּה? כְּפֶרֶץ הַר-רִנָּה
מִתְּהוֹמוֹת-הַיָּם מֵגִיחַ בְּמַפְתִּיעַ. –
אַחֵר עָלִים-עָלִים בָּא לוֹ הַדַּפְנָא
וּלְךָ בְּבַת-אַחַת זֵר שָׁלֵם מַגִּיעַ.
מִי הָיָה מוֹרְךָ? בְּאֵיזֶה בֵּית-מִדְרָשׁ
לָמֹד לָמַדְתָּ כָּךְ לִפְרֹט עֲלֵי נֵבֶל?
אָכֵן, לֹא בֵּית-הַסֵּפֶר, לֹא, בִּמְפֹרָשׁ,
לְךָ שַׂר-הַטֶּבַע נָתַן זֹאת לְחֶבֶל.
כְּפַעֲמוֹן הַפּוּסְטָא שִׁירָתְךָ פְּשׁוּטָה
וּכְפַעֲמוֹן הַפּוּסְטָא טְהוֹרָה הִנֶּהָ,
אֶת כָּל הַמִּישׁוֹר עוֹבֶרֶת הַלְמוּתָהּ
וּשְׁאוֹן הָעוֹלָם הַפְרַע לֹא יַפְרִיעֶהָ.
>
זֶהוּ הַמְשׁוֹרֵר, עַל שִׂפְתֵי הָעָם
אֶת מַן-נַפְשׁוֹ כְּטַל-שָׁמָיִם יַשְׁפִּיעַ,
עַם דַּל חֵלֵכָה: אָפְקוֹ כֹּה מְעֻנָּן
וּמָתַי יִרְאֶה תְּכֵלֶת בָּרָקִיעַ?
>
הֶגְיוֹן-לִבִּי זֶה בְּמַחֲשַׁבְתִּי עָלָה
עַל הַר-קֹדֶשׁ הַשִּׁירָה הַמִּטַּהֶרֶת –
מַה שֶּׁהִתְחַלְתִּי אֲנִי לֹא בְאִי-הִלָּה,
הַמְשֶׁךְ-נָא אַתָּה אָח, בִּמְלֹא הַתִּפְאֶרֶת!
-
האפיקן ההונגארי יאנוש אראן, מחבר האפוס הגדול “טולדי”. ↩