לוגו
[אמנם עשרה אַחַד עָשָׂר]
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

שיג

   אמנם עשרה    אַחַד עָשָׂר

                  שָׂנְאוּ מוּסָר1

                  קֹרַח וּצְלָפְחָד2 פָּשְׁעוּ בְמוּסָר

                  וְנֹקֵב שֵׁם3 וְתָרִים4 לִיבָּם נֶיחֱסַר5

5                 עִדּוֹ6 וְעֻוזָּה7, וְעֻוזִּיָּהוּ8 בְּצָרַעַת נִינְסַר9

                  עָכָן10 וּבֶן בִּכְרִי11 וּשְׁנֵי בְּנֵי סָר12

                  כֻּולָּם לֹא הֵבִינוּ לָקַחַת חָכְמָה וּמוּסָר


1 אמנם עשרה] אמנם עשרה דברים נקנו בנפשות קב קל 3 פשעות במוסר] שנאו מוסר ואותיות פשעו ב נוספו בין השיטין נ 4 ותרים] וזמרי קח / לבם קב 5 ננסיח קב נמסר קל 6 שר קב קל 7 וכולם קב קל / חכמה] ליתא קל / מוסר קל



  1. אחד… מוסר: תוכן הפזמון קשור בסדר כנראה מכוח הפיוט הנזכר לפני הטור הראשון, שתחילתו (‘אמנם עשרה’) נראית רומזת על דיון בקבוצות של עשרה עניינים.  ↩

  2. וצלפחד: השווה במ' כז:א; והוא המקושש עצים (במ' טו:לב) על־פי הנדרש בשבת צו ע"ב.  ↩

  3. ונקב שם: השווה וי' כד:יא.  ↩

  4. ותרים: המרגלים.  ↩

  5. ליבם ניחסר: נשטתו, חטאו.  ↩

  6. עדו: השווה סנהדרין פט ע"ב: ‘ונביא שעבר על דברי עצמו [מיתתו בידי שמים] כגון עדו הנביא.’  ↩

  7. ועוזה: השווה שמ"ב ו:ו ואילך.  ↩

  8. ועוזיהו: עיין דה"ב כו:טז ואילך.  ↩

  9. נינסר: הוכה.  ↩

  10. עכן: עיין יהו' ז:א ואילך.  ↩

  11. ובן בכרי: עיין שמ"ב כ:א ואילך.  ↩

  12. ושני בני סר: הכוונה לחפני ופינחס בני עלי (שמ"א ב:יב).  ↩