לוגו
מלים בחדשות
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

אפילו לא תהיה זו “אל על אחרת” אחרי השביתה, כפי שהבטיח בשעתו בומה שביט, לפחות הישג אחד חשוב צמח לנו מן השביתה הממושכת: לשפה המדוברת שלנו נוספה מלה זנוחה מן העבר, שלפי כל הסימנים צפוי לה עתיד מזהיר.

המלה היא נַפקוּת והמפיק הגאה שלה הוא סגן ראש הממשלה דוד לוי.

אחד החדשנים הגדולים של שׂפתנו המשפטית מאיר שלי מסביר – לפי “דבר” – שבשעתו, בימי המנדט השתמשו במלה “נפקות”, שמוצאה מארמית, כתרגום למונח האנגלי “אפקט” או ליתר דיוק: “אין נפקות” כתרגום להגדרה “נו אפקט”, היינו “ללא השפעה” או “לא יצא מזה ולא כלום”.

השביתה הסתיימה איפוא “ללא נפקות” ובעת כתיבת שורות אלה לא ברור לגמרי אם אפילו יש נפקות להודעת סגן ראש הממשלה דוד לוי, שאין עוד נפקות למכתב ההנהלה בעניין מהנדסי הטיס. אבל המלה עצמה תזכה מעתה אצלנו לתפנוקים גדולים ומובטחני שלא ירחק יום וגם 13 הוועדים הגדולים יפיקו ממנה תועלת מרובה.

ולא רק הוועדים.

כי יפרוץ, למשל, בממשלה ויכוח מי יטפל בשביתה הבאה ב“אל על” – שר התחבורה או השר לענייני־דתות־ואוטונומיה – יכריע סגן ראש הממשלה: "אין נפקא מינה – ובלבד לא ה’הסתדרות' ".

כי יתברר שלשֵם כיסוי הגירעון העצום, שגרמו 12 ימי־השביתה, יהיה צורך להפעיל במלוא־הקיטור את מכונות־הדפוס הממשלתיות, יעניק שר האוצר נפקות לבנק ישראל להנפקת אמיסיה חדשה של שקלים.

פִּיוֹת עסקנינו, דוברינו, פרשנינו ופוליטיקאינו יפיקו מכאן ואילך נפקויות בשפע – לצורך ושלא לצורך, לעניין ושלא לעניין, כנהוג אצלנו לגבי כל מלה חדשה או צירוף־מלים חדש.

ודווקה משום כך, ראוי להם לנפקומנים הפוטנציאליים שיציצו בדחיפות במילון עברי מוסמך, כדי להיווכח שיש עוד כמה שימושים למלה עתיקה־חדישה זו, לבל ייכשלו חלילה בהתבטאויות שאין הלשון הפרלמנטרית סובלתן.