לוגו
ההתפרעות בכנסת
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

י' בטבת תשי"ב — 8 בינואר 1952

שדר

אתמול הוּרמה יד זידונה על רבונות הכנסת. נעשתה התחלה להרוס את הדמוקראטיה בישראל. הוכרז שלא נבחרי האומה יכריעו מדיניות ישראל אלא אנשי האגרוף והרצח הפוליטי.

אספסוף פרוע ומוּסת של אנשי אצ"ל וקומוניסטים הסתער על בנין הכנסת וזרק לתוכה אבנים. כנופיות של פורעים התנפלו על שוטרי ישראל — שוטרים שברובם הם עולים חדשים ששרתו בצבא-הגנה לישראל והשתתפו במלחמת השחרור, ומוּנו לשמור על כבוד הכנסת ובטחונם של נבחרי העם וממשלתו. יותר ממאה שוטרים נפצעו. ביקרתי היום את הפצועים במטה המשטרה וראיתי שוטרים נפגעים ונפצעים אשר לאחר שהוכו במקלות ונפגעו באבנים על-ידי הפורעים, נפלו ארצה, והפורעים המוסתים רמסו אותם והוסיפו להכותם.

ראשו ומארגנו של “המרד” הזה, מר מנחם בגין, עמד אתמול בככר ציון בירושלים והסית ההמונים. כפי שנתפרסם הבוקר בעתון “חרות”, הוא אמר: “כאשר יריתם בנו בתותח, אז נתתי פקודה: לא! היום אתן את הפקודה: כן! — זו תהיה מלחמה לחיים או למוות”.

כראש הממשלה וכשר הבטחון, הממונה מטעם העם השוכן בציון, מאז קמה מדינת ישראל, על שלומה ובטחונה של המדינה ושל העם היושב בתוכה, אני רואה חובה לעצמי גם לספר לעם על חומר המזימה הפושעת והבוגדנית, אשר פתחו בה אתמול אנשי אצ"ל לשעבר, בעזרתם ובתמיכתם של היבסקים, וגם להבטיח לעם שנאחזו ויאחזו בכל האמצעים הדרושים — ואני מדגיש בכל האמצעים — לשמור על רבונות הכנסת, על קיום הדמוקראטיה, על חופש ההכרעה של הרוב ועל שמירת החוק והבטחון והשלום של ישראל.

עלי קודם כל להביע השתתפותי העמוקה בצערם של השוטרים, משרתי העם והבטחון הנאמנים, אשר מילאו אתמול חובתם באמונה, במסירות ובהבלגה יוצאת מן הכלל. הם עמדו במבחן קשה. המון פרוע ומשוסה, מזוין במקלות ובאבנים ובפצצות גאז, ברחובות ועל גגות הבתים, הסתער עליהם באכזריות מטורפת, — והשוטרים ידעו להבליג ולקיים עד הסוף הפקודה שניתנה להם לא להשתמש בנשק חם, ואם כי רבים מהשוטרים נפצעו ושתתו דם, לא נמצא אף אחד ביניהם שעבר על הפקודה. אני בטוח שלא רק ממשלת ישראל, אלא עם ישראל כולו, יוקיר התנהגות מופתית וממושמעת זו. יחד עם זאת עלי להתרות ולהזהיר את כנופיות הפורעים ומנהיגיהם שלא ינצלו יותר מדי מידת ההבלגה של המשטרה ולא יסמכו על כך. — אם יהיה הכרח ישתמשו נגד הפורעים והטרוריסטים בכל הכוחות ובכל האמצעים הכשרים אשר ברשות המדינה, ללא יוצא מן הכלל, להגנת החוק והחיים של שומרי החוק.

איני מזלזל בהכרזתו של מר מנחם בגין שהוא מתכונן למלחמה לחיים ולמוות. ואני, כראש ממשלה, וכשר הבטחון, רואה חובה להודיע לעם — אל בהלה ואל פחד! יש די כוחות ואמצעים בידי המדינה להגן על רבונותה וחירותה של ישראל ולמנוע השתלטות בריונים ורוצחים פוליטיים ומעשי טרור ממושכים במדינה. הצבא, המשטרה והעם השוחר חירות ועצמאות, הם הערובה הנאמנה והיעילה, שהמזימה הפושעת והמטורפת של הבריונים של “חירות” ותומכיהם ממק"י לא תקום ולא תהיה. מדינת ישראל לא תיהפך לא לספרד ולא לסוריה.

האידיאולוגיה הטמאה של הפאשיזם בגילוייו השונים בימין ובשמאל, האידיאולוגיה של השלטת מיעוט בכוח הטירור והאלמוּת שנתפסו לה קבוצות מחוסרות ערך ומצפון בישראל — לא תקום, ולא ינתן לה להרוס חירות העם וריבונותו, ואין כל יסוד לבהלה.

אתמול ניפצו הבריונים שמשות הכנסת. — איני יודע במה ובמי יפגעו מחר או מחרתיים, אבל אני רוצה ויכול להבטיח לעם שיש למדינת ישראל די רצון, כוח ואמצעים למנוע כל השתוללות טרוריסטית העלולה להרוס את הדמוקראטיה ולסכן את המדינה. יודע אני שהעם ברובו המכריע יעמוד איתן סביב נבחריו ויגן בכל האמצעים שבידו על החירות והריבונות של ישראל.

המשטרה, הצבא והעם — בטוחים, ועליהם נשען כוח המדינה, והם יעשו לאַל כל מזימה טרוריסטית.

חבלי-העצמאות של עם שחי אלפי שנים בשעבוד, בנכר ובתלוּת אינם קלים. בשנים המעטות של עצמאותנו, עברו עלינו מבחנים חמורים — חיצוניים ופנימיים, ועמדנו בהם. נעמוד גם במבחן החדש הבא עלינו עכשיו מטעם אנשי “חרות” ו“מק”י", ותומכיהם הגלויים והנסתרים.

לבסוף אלי לפנות בדרישה נמרצת ורצינית לכל איש ישר בישראל, יקרה אשר יקרה — ידוע תדעו שעלינו לשמור מעל כל משמר על שלטון החוק ועל מרוּת המדינה ומוסדותיה המוסמכים. שמירת הבטחון במדינה ושל המדינה הוא בידי המשטרה והצבא, ועליהם ממוּנה הממשלה. רק הממשלה, ורק כוחות הבטחון המוסמכים יקיימו הסדר והחוק, ורק בתי- המשפט, האזרחיים והצבאיים, ידונו וישפטו האשמים, אשר עברו או יעברו על החוק. אל יעשה שום איש דין לעצמו, ואל נכניס חלילה לתוכנו המנהגים הפרימיטיביים והמסוכנים של גאולת-דם כביכול.

מכיר אני לא פחות ממישהו בארץ את מצב כוחות הבטחון — ויש לי אמון גמור ביכולתם לשלוט במצב.

הציבור נקרא לעֵרות, לעמידה לעזרת כוחות הבטחון כשידָרשו, לעזרת המדינה, להגנת ריבונותה וחירותה, — אבל אַל יעשה מצד מתנגדי הכנופיות והבריונים שום דבר, מחוץ למסגרת החוק ומחוץ לסמכות הרשמית של כלי המדינה. ואני יכול להבטיח לעם היושב בציון, לעם היהודי בתפוצות ולדעת הקהל בעולם — שעם כל המבחן החמור הצפוי לנו, תישאר ישראל מדינה חפשית ודמוקראטית, ורבונות הכנסת, סמכות הממשלה הנבחרת ושלטון החוק לא יעורערו, והטרור נגד רבונותה וחירותה של מדינת ישראל יֵעָקר מן השורש, ללא כל רתיעה וללא כל פשרה.