לוגו
עין פקוחה ועוז רוח
פרק:
מיקום ביצירה:
0%
X
F
U

בועידת הנוער העולמית, 4 באוגוסט 1963

אני שמח שאפשר לקיים זכות הבאת ברכתה של ממשלת ישראל ואת איחוליהם של כל אזרחי המדינה לועידה עולמית של נוער יהודי. ועידתכם מייצגת למעלה מששים רבוא בני נוער יהודי בעולם החפשי; היא מקפלת בתוכה את כל גוני הקשת הציבוריות היהודית הצעירה.

זוהי ועידתכם השניה; נקוה ונצפה כי בשלישית יבואו נציגים של הנוער מאותן הארצות אשר לדאבוננו נבצר מהם להשתתף הפעם.

שמעתי בשמחה רבה, כי מאחדת את כולכם ההכרה בצורך לטיפוח התודעה היהודית והרגשת אחדותו של העם היהודי. כולכם מרגישים בצורך להעמיד את הקשר האישי עם מדינת ישראל כאחד היסודות המרכזיים בחינוך הנוער. כולכם מבינים, כי יש להחדיר בכל חוגי הנוער היהודי את הרצון ללימוד השפה העברית והרצון לרכוש יסודות התרבות העברית.

אכן רב הוא המאחד, והטוב לראות נציגים של מאות אלפי בני נוער יהודי ההולכים לאורם של יסודות אלה, ואשר התאספו כאן על מנת להגביר את המשותף ולהרחיב את מספר בני הנוער היהודי המתאחד על יסודות של זיקה לישראל, לתרבותו ולאחדות העם. בשם ממשלת ישראל ברצוני להבטיחכם נאמנה כי נעשה כל שנוכל, כדי לעזור במילוי משימה קדושה זו.

זכרו נא כי בעצם הדבר, מדינת ישראל הוא מפעל הדורות הצעירים בארצות הגולה אשר נחלצו עשרות שנים לביצוע משימת התקומה וחלום עתיק-יומין.

צעירי ישראל רשמו דף מזהיר בתולדות עמנו – שיבת ציון, החיאת השממה, כיבוש העבודה, שיבה לחקלאות ולטבע, תחיית השפה, חינוך ודריכות להגנה, כינון הקוממיות, קיבוץ גלויות, עמידה מול אויבים ויישובה של הארץ.

בל ישקוט הנוער על שמריו ובל ינוח על זרי דפנה של העבר ושל הקיים. מפעלנו ההיסטורי תובע המשך והתמדה – תחשוב הועידה על יצירת כלים מתאימים ויעילים לקירוב הנוער הבלתי-מאורגן ולכיבושו במערכת הסברה וחינוך. חפשו דרכים לקרבו לערכי היהדות, להחיות שפת אבות – שפת נביאים; תקשר השפה העברית בין הדור הצעיר לבין הארץ הזאת בה נולדה אומתנו, בה המריאה נבואת ישראל אל פסגות, בה יצר העם היהודי את ערכי הנצח שלו ובה הוא כונן מחדש את עצמאותו.

אתם זכיתם למשהו שדורות על דורות בעם היהודי חלמו ושאפו, אך לא זכו לו. אתם דור מדריכים ראשון אשר חניכיהם נולדו כאשר העם מחדש נעוריו ומבצר קוממיותו במדינתו. הימים הם אתחלתא דגאולה. רק שני מיליון אנחנו פה ועוד רבה המלאכה לעשותה. “ולא אתה בן-חורין להיבטל ממנה” (אבות פרק ב', כ"א).

דור זה ניתן לו לעצב דמותו של עתיד עמנו. רבבות צעירים חלוצים נתבעים להביא לארץ להט יצירה, מסירות וידע, לתרום תרומתם לקידומה של הארץ, לפיתוח כלכלתה ותרבותה. אינני רואה אתגר גדול יותר לנוער היהודי בגולה מאשר האתגר להשתתף בפועל בבנינה של מדינת ישראל.

כל אשר נעשה כאן יש לו השפעה ישירה על חיי העם היהודי כולו. חיים יהודיים בעולם כולו יתמלאו תוכן כאשר ישראל תשמש להם מוקד ומרכז. יהיה הדבר הזה חָרוּת על לוח לבותיכם.

תביעה זו מופנית גם לנוער הגדל בארץ; אני יודע שדבר זה אינו בא מאליו ואנו מצוּוים להשקיע מאמצים על מנת להקנות לנוער בישראל את ההרגשה שהוא עצם מעצמותיו ובשר מבשרו של העם היהודי. עלינו לטפח בו זיקה ותחושה רוטטת ומקשרת לאחינו בגולה.

אנו חיים בעולם של תסיסה, בעולם של שינויים ותמורות מהירים והתפתחויות טכנולוגיות מפתיעות. בתוך עולם סוער ומסוער תוהה הנוער היהודי ושואל לנתיבות עולמו. הוא נקלע בין כף-הקלע של אדישות והתבוללות, של קריצתם ופיתוים של אורות-חוץ מזה, התלכדות סביב המאור שביהדות והמגדלור שבמדינה מאידך.

דיוני ועידתכם עשויים להיות גורליים לעתידו של הנוער היהודי. אַל תירתעו מפני אתגרים! אל תפחדו מפני קשיים! יהיה בכם הכוח לראות בעינים פקוחות את המציאות היהודית כיום, ותמצאו בכם העוז לתת תשובות ההולמות את היקף המשימות העומדות בפנינו כאן וברחבי העולם היהודי. מי יתן ותתברך ועידתכם בפוריות המחשבה, בכוח ההגשמה ובאחדות המעשה.