כרך ראשון
פרק ראשון – מבוא – אלוני ובני
דורו..................................................
15
1.1 הסיפורים
והדפסתם..................................................................
15
1.2 חלוקת הסיפורים לפי נושאם
וצורתם........................................... 19
1.3 הביקורת על הסיפורים
המוקדמים...............................................
20
1.4 הביקורת על "סיפורי
השכונה"...................................................
23
1.5 שאלות
לעיוננו........................................................................
26
1.6 שלושה טיעונים
והדגמתם..........................................................
28
פרק שני – רקע כללי – זיקת דור תש"ח
למלחמה.................................... 31
2.1 דור
המלחמה...........................................................................
31
2.2 סבל הירושה ומחיר
המלחמה......................................................
34
2.3 המלחמה
והמחאה.....................................................................
39
2.4 למה תש"ח ולמה
מלחמה...........................................................
44
2.5 העדות הרפורטז'ית-סימבולית כחלק מהמגמה
החברתית................. 50
2.6 "גיבור
תש"ח"........................................................................
52
2.7 הסגנון הכרוני, הסנטימנטאלי והקומי כחלק מהמגמה
החברתית........
56
2.8 אחרי
המלחמה.........................................................................
59
2.9 בין עבר
להווה........................................................................
66
2.10 שירת התוגה
והמחאה..............................................................
69
2.11 הכשלון ההרואי ומשבר
הנושא.................................................
77
פרק שלישי – מאמרי אלוני כחלק מגילויי המרירות אחרי
תש"ח..................
83
3.1 "היתה איזו
מרירות".................................................................
83
3.2 ערך האמת
והלוחמים................................................................
86
3.3 הקוראים הצעירים ועיצוב המציאות
החברתית..............................
89
3.4 הצעירים ודור
ההורים...............................................................
94
3.5 הרשימות הקולנועיות וזיקותיהן
לסיפורים.................................... 100
3.6 הרשימות ב"דבר השבוע" בשנים
1959-1957............................... 105
פרק רביעי – טראומת המלחמה בסיפורים
האקטואלים............................. 109
4.1 סיפורי המלחמה בסיפורים
חברתיים............................................
109
4.2 הסמליות
והיצוגיות..................................................................
114
4.3 הדמויות
וההתרחשויות.............................................................
118
4.4 יצירת הדרמטיזציה
והמתח.........................................................
129
4.5 הבריחה מן המועקה וזיקותיה למחאה
החברתית............................ 134
4.6 המפגש עם האויב
בסיפורים......................................................
145
4.7 סיפורי העניים בעיר
והמלחמה....................................................
151
4.8 הארת חמישה
סיפורי מלחמה ריאליסטיים וזיקותיהם
לסיפורת בת
הזמן........................................ 156
4.8.1 "פחדים"
4.8.1.1 רקע
כללי.................................................................
156
4.8.1.2 על זיקת ה"גיבור"
לחבריו.......................................... 161
4.8.1.3 על הסמליות וזיקתה למסר
החברתי.............................. 164
4.8.1.4 השוואת
היבטים תימאטיים ב"פחדים"
ובסיפורי תש"ח האחרים.............................
170
4.8.2 "דברים שלא נכתבו בעתון
היומי"......................................
187
4.8.2.1 הסיפור הריאליסטי-רפורטאז'י ומחאתו החברתית
– רקע
כללי...................................... 187
4.8.2.2 מבנה הסיפור וגילויי המחאה
שבו................................ 193
4.8.2.3 בין "דרך האש" ל"דברים שלא נכתבו בעתון
היומי".......
196
4.8.3 "נערה באפודה
ירוקה".....................................................
197
4.8.3.1 הסיפור הריאליסטי ומחאתו החברתית – רקע
כללי.......... 197
4.8.3.2 בין ההזייה
למציאות..................................................
201
4.8.3.3 העיר והשיפוט החברתי
בקפה..................................... 203
4.8.3.4 הקפה בסיפורת הישראלית בסוף הארבעים
ותחילת
החמישים................................
206
4.8.3.5 המחאה כלפי
המלחמה.................................................
209
4.8.4 "בעדנה עורה
לבי"...........................................................
210
4.8.4.1 ההתנגשות בין הגיבור
לסובביו.................................... 210
4.8.4.2 הדיאלוג הסטראוטיפי וזיקתו למגמה
החברתית............... 214
4.8.4.3 המגמה ההומוריסטית סימבולית
בסיפורים......................
215
4.8.4.4 הקינטורים והקללות והאפקט הקומי שהם
מעוררים......... 217
4.8.4.5 זיקת הסמליות למגמה
החברתית................................... 220
4.8.4.6 בין "בעדנה, עורה לבי" לסיפורים בני
זמנו....................
225
4.8.4.7 ההימלטות אל הטוהר והמרחק
ממנו..............................
229
4.8.5 "השנים
הטובות".............................................................
231
4.8.5.1 רקע
כללי.................................................................
231
4.8.5.2 בין "השנים הטובות" לסיפורי
זמנו..............................
241
פרק חמישי – רקע כללי לסיפורי
העולים...............................................
257
5.1 מוטיב היקלטות העולים
בספרותנו...............................................
257
5.2 מוטיב העולה בסיפורי המלחמה של
אלוני.....................................
263
5.3 הארת שני סיפורי
עולים............................................................
268
5.3.1 "אנשים
אחים"................................................................
268
5.3.1.1 מצוקות הדמויות וזיקותיהן למחאה
החברתית................. 268
5.3.1.2 ההתנגשות החיצונית בין הגיבור והזולת
והסולידאריות
עמו.....................................
272
5.3.2
"ההפגנה".......................................................................
277
5.3.2.1 מבנה הסיפור
ותוכנו...................................................
277
5.3.2.2
הסמליות..................................................................
280
5.3.2.3 רגשי
אשמה...............................................................
281
5.3.2.4 הבריחה מן
המצוקה....................................................
281
5.3.2.5 הסיפור
החברתי.........................................................
282
5.3.2.6 המחאה החברתית כלפי
הוותיקים..................................
283
5.3.2.7 הסגנון
הרגשני..........................................................
286
5.3.2.8 ההנגדה
והדרמטיזציה................................................
287
5.3.2.9 בין הנראה
למציאות...................................................
290
5.3.2.10 בין "ההפגנה" ו"אנשים
אחים"..................................
290
5.3.2.11 בין "ההפגנה" לבין "תמונת
ערב".............................. 293
5.3.2.12 בין "ההפגנה" לסיפורי העולים בני
הזמן..................... 295
פרק ששי – "אשה עירומה בגשם" – סיפורי הילדות
והאקטואליה............. 313
6.1 סיפור הילדות הראשון של אלוני וזיקתו לסיפורי
ילדות
ולסיפורים
האקטואליים.................................
313
6.2 סיפור
ביוגראפי.......................................................................
314
6.3 ההתנגשות בין "הגיבור"
וסביבתו..............................................
315
6.4 סיום הסיפור וזיקתו לסיפוריו החברתיים של
המחבר...................... 318
6.5 זיקת סיפור הילדות לסיפורים האחרים ובמיוחד
ל"פחדים"..............
319
פרק שביעי – סיפורים ומחזות שתרגם
אלוני...........................................
324
7.1 הסיפורים המתורגמים וזיקותיהם לסיפורים
המקוריים..................... 324
פרק שמיני – הסיפור
הסאטירי.............................................................
331
8.1 רקע כללי – "הקמליון" ו"סטירת לחי לגברת
הררי".......................
331
8.2 "סטירת לחי לגברת
הררי".........................................................
340
8.2.1 אופי הסאטירה
בסיפור.....................................................
340
8.2.2 השיפוט
החברתי..............................................................
351
8.2.3 האנושי באפיון
הגיבורה...................................................
353
8.2.4 על
הסמליות....................................................................
355
8.2.5 בין גברת הררי – לנערות בסיפורים
אחרים..........................
356
8.2.6 בין גברת
הררי לבין "החברה ליובה ברקאית" לאהרן מגד......
357
פרק תשיעי – האגדות האלגוריות של
1950...........................................
362
9.1 רקע כללי: הסיפור האגדתי ו"דור
תש"ח"....................................
362
9.2 הסיפור האלגורי של אלוני – התפתחות
ב-1950............................
365
9.3 קשיי הגדרת הסיפור
האלגורי.....................................................
368
9.4 שני סוגי
אלגוריות....................................................................
369
9.5 המגמה
האלגורית ב"סיפורי המלחמה" וב"עוקבים אחרי בחצות הלילה"..........
369
9.6 "הנתרן הנפלא" – רקע
כללי......................................................
375
9.6.1
הנתירה..........................................................................
377
9.6.2 הפואנטה
ומשמעותה........................................................
378
9.6.3 "תפקידו החברתי" של
הסגנון............................................
381
9.6.4 המסר האישי
באלגוריה.....................................................
382
9.6.5 מצוקת הנתרן וזיקתה למצוקת הצייר
הצעיר......................... 384
9.6.6 הניתור וזיקתו למצוקה בסיפורים
אחדים.............................. 386
9.6.7 משיכת אלוני לניתור
ולקרקס..............................................
390
9.7 "אהבתו ומותו של הצייר הצעיר" – רקע
כללי..............................
392
9.7.1 זיקת התיאור והדיאלוג לכיסופי
הגיבור...............................
393
9.7.2
הדיאלוג.........................................................................
395
9.7.3 בין הגיבור
לסובביו.........................................................
396
9.7.4 המגמה
האלגורית.............................................................
400
9.7.5 בין "אהבת צללים" ל"אהבתו ומותו של הצייר
הצעיר".......... 404
9.8 "המשורר, החייל
והאיכר".........................................................
405
9.8.1 הערכת
האגדה.................................................................
409
כרך שני
פרק עשירי – יצירתו המקראית של
אלוני...............................................
425
10.1 רקע כללי: בין הסיפור ההיסטורי והסיפור
המקראי...................... 425
10.1.1 הסיפורת ההיסטורית ו"דור
בארץ"................................... 431
10.1.2 עדויות המחבר על יצירתו המקראית בשנים
1953-1950......... 437
10.1.3 הזיקה למקרא בסיפורת האקטואלית כאמצעי דרמטי,
קומי
וחברתי...................................... 441
10.2
"הממזר"..............................................................................
444
10.2.1 רקע
כללי......................................................................
444
10.2.2 המגמה החברתית
והאישית...............................................
447
10.2.2.1 גלויי
המצוקה.........................................................
447
10.2.2.2 מוטיב בת
יפתח.......................................................
448
10.2.2.3 נקודת הראות
החילונית.............................................
449
10.2.2.4 המגמה
החברתית......................................................
450
10.2.3 בין "הממזר"
ו"הרדיפה".................................................
451
10.2.3.1 השיפוט החברתי בסיפור
"הממזר"............................. 452
10.2.4 ההתיחסות
למלחמה........................................................
456
10.2.5 מוטיב הדמות השואפת
להנהיג......................................... 458
10.2.6 המסר החברתי
האקטואלי................................................
459
10.2.7 ההשוואה כאמצעי להערכת "הסיפור
ההיסטורי"................. 461
10.2.8 בין "הממזר" לבין "על האדמה הרעה הזאת" לעמוס
עוז...... 467
10.3 "עלייתו של
אלישע"...............................................................
473
10.3.1 הרקע לסיפור המעשה וזיקתו למגמה
החברתית................... 475
10.3.2 בין "עלייתו של אליהו" ל"עלייתו של
אלישע".................... 480
10.3.3 השיפוט החברתי של
המחבר............................................
488
10.3.4 על מוטיב
החלום בין "סיפור בעל פה" לבין
"עלייתו של
אלישע"................................ 505
10.3.5 הזיותיו של
אלישע.........................................................
508
10.3.6 רקע ומדגם לאיפיון יחסי
צעירים-מבוגרים......................... 512
10.3.7 הגילויים
והתיפקודים של העימות בין הצעיר
לבין הזקן בסיפורים
המקראיים........................... 523
10.3.8 רקע למוטיב
ההזייה.........................................................
531
10.3.8.1 דוגמאות
למוטיב המראה החיצוני................................
534
10.3.8.2 העימות בין הצעיר והזקן
בסיפור................................ 537
10.3.9 רקע כללי על המראות בסיפורים
המקראיים......................... 543
10.3.9.1 מראות הגיבור ב"עלייתו של
אלישע"........................... 545
10.3.10 שיפוטו החברתי של
אלישע.............................................
550
10.3.11 זיקת אלישע לאליהו והשפעתה על שיפוטו
החברתי............ 551
10.3.12 בין בני
הנביאים............................................................
557
10.3.12.1 הריגת אליהו כ"שיא" בשיפוטו החברתי-מוסרי
של
אלישע......................................... 552
10.3.13 שיפוטו החברתי של
אליהו..............................................
570
10.3.14 דוגמאות לקירבה ולשוני בין מחאתו של אליהו
למחאתו של יגאל בסיפור
"פחדים"....................... 576
10.3.15 בין מחאתו של אליהו למחאתו של אפרים גיבור
סיפורו של ס. יזהר "אפרים חוזר
לאספסת"..................... 580
10.3.16 שיפוט בני
הנביאים.......................................................
584
10.3.17 שיפוט הגיבורים והמשטר על ידי הדמויות
ביריחו.............. 587
10.3.18 מצוקת הדמויות וזיקתן למגמה
החברתית.......................... 594
10.3.18.1 מצוקת
אליהו.........................................................
594
10.3.18.2 שיממון הדמויות המשניות וזיקתן למגמה
החברתית...... 597
10.3.18.3
שיפוטן
החברתי של הנשים על ידי המחבר................. 601
10.3.19 מוטיב הכסף וזיקתו למגמה
החברתית.............................. 607
10.3.20 מוטיב הגורל הסמוי והשפעתו – רקע
כללי....................... 614
10.3.20.1 השפעת הגורל הסמוי ב"עלייתו של
אלישע"............... 616
10.3.21 הדיאלוג – וזיקתו למגמה
החברתית................................. 618
10.3.22 זיקת התאורים והדימויים לדרמטיזציה ולאפיון
הדמויות...... 629
10.3.23 זיקת הסמליות למגמות האישיות והחברתיות
שבסיפור........ 637
10.3.24 הערות
ביקורת.............................................................
662
פרק אחד-עשר – הסיפורת הסמלית של
1956.......................................... 671
11.1 רקע
כללי..............................................................................
671
11.1.1 האגדה
והאבסורד...........................................................
672
1.2 "סיפור
מלחמה"......................................................................
673
11.2.1 מלחמה
כמשחק..............................................................
673
11.3 "סיפור
מדיני".......................................................................
675
11.3.1 המחאה כלפי השליט
ונשלטיו...........................................
675
11.3.2 תסביך המלך בסיפורים
הריאליסטיים................................. 676
11.3.3 תדמיתו המציאותית והספרותית של
המלך.......................... 678
11.3.4 מלך
מטורף ויחסו לאסירים ודה בנאליזציה של
הארכיטיפ הסמלי.....................................
681
11.3.5 אגדה
גרוטסקית.............................................................
683
11.3.6 המסר החברתי
סמלי.......................................................
685
11.3.7 בין "סיפור מדיני" ל"שירת
אדוניבזק"............................... 688
פרק שנים עשר – רקע כללי ל"סיפורי
השכונה"...................................... 690
12.1 תיפקודי
"ספרות הילדות" בסיפורת העברית החדשה
ובמיוחד בזיקתם ל"דור
בארץ"............................
690
12.1.1 האנאלוגיה
החברתית......................................................
690
12.1.2 בין "גן העדן האבוד" לשיחזור
הממשי.............................. 692
12.1.3 בין שיבה
מאוחרת לתאור הילדות מנקודת מבטו של ילד....... 694
12.1.4 בין
סיפור זכרוני, דיווח "אוטוביוגרפי" וסיפור ילדות
אמנותי 696
12.1.5 שורשי
האמן.................................................................
697
12.1.6 הילדות
והפרדוכס..........................................................
697
12.1.7 המחאה החברתית
והמיתפיזית..........................................
698
12.1.8 הגיל הצעיר וסיפורי
הילדות.............................................
700
12.1.9 אפשרויות
שונות............................................................
702
12.1.10 ערכי דור בארץ ו"דור
המדינה"...................................... 703
12.1.11 גיוון
ספרותי................................................................
706
12.2 כיצד צמחו ונוצרו סיפורי
השכונה?...........................................
707
12.3
השכונה................................................................................
709
12.3.1 השכונה כדגם חברתי
בספרותנו........................................ 709
12.4
הילד....................................................................................
710
12.5 זיקת "אכזר מכל – המלך" לסיפורי
השכונה................................ 714
12.6 בימות הפירסום וסיפורי
השכונה...............................................
716
12.7 דברי אלוני ואופי
הסיפורים......................................................
718
12.8 אנשים עממיים
בשכונה...........................................................
720
12.9
הסמליות...............................................................................
721
12.10 המלחמה מבעד לנקודת מבטם של
ילדים................................... 723
12.11 העיר וסיפורי
השכונה...........................................................
727
12.12 המקרא והיהדות וסיפורי
השכונה............................................
731
12.13 סיפורי הילדות והחוויה
האינטלקטואלית................................... 736
12.14 האמן
והמילים......................................................................
738
12.14.1
האינטימיות.................................................................
739
12.15 גיבור יוצא
דופן...................................................................
740
12.16 בין סיפור ילדות "ריאליסטי" לסיפור ילדות
"פנטסטי"................ 741
12.17 בין אימה
וגיחוך...................................................................
743
12.17.1 הקומיות שבטיפוסים
ובשמותיהם.................................... 745
12.17.2 מיתוס ואנטי
מיתוס.......................................................
748
12.18 התעוררות המיניות והיצריות
בסיפורים.................................... 749
12.19 הדימויים וזיקותיהם לדרמה
החברתית...................................... 752
12.20
הדיאלוג..............................................................................
753
12.21 בין ציור ושירה לבין סיפורי
השכונה........................................ 758
12.22 ממעלות
הסיפורים................................................................
759
12.23 היבטים אחדים ב"סיפורי השכונה" וזיקותיהם
לסיפורי הילדות והעיר בני
הזמן................................ 761
12.23.1 "תמונת ערב" – רקע
כללי.............................................
761
12.23.2 "קיץ אחרון" – רקע כללי וזיקה לסיפורים
האחרים............ 763
12.23.2.1 זיקת הסיפור לסיפורת "דור
בארץ".......................... 767
12.23.2.2 "קיץ אחרון" כסיפור
קומי....................................... 768
12.23.3 "חייל טורקי
מאדירנה"..................................................
771
12.23.3.1 בין
"מספר עד" ל"מספר גיבור"
ובין סיפור ריאליסטי לסיפור
סוריאליסטי........................ 771
12.23.3.2 מדוע מצחצח
הנעלים?...........................................
776
12.23.3.3 הרקע לסיפור "חייל טורקי מאדירנה"
ומאפיניו........... 779
12.23.3.4 המלחמה בתוך
המלחמה.......................................... 788
12.23.3.5 סכימת
"המטורף" המקסים בסיפורי הזמן................... 795
12.23.3.6 התיקונים כאמצעי להכרת
הסיפור.............................. 801
12.23.4
"הינשוף"...................................................................
807
12.23.4.1 "הינשוף" ומראות
הנוף........................................... 809
12.23.5 "שמיל" – מסיפור פשטני
למורכב................................... 811
12.23.5.1 בין "סיפור על חורבן העולם"
ו"שמיל"..................... 811
12.23.6 הערה על "להיות
אופה"................................................
814
12.23.7 "בחזרה מן
העיר"........................................................
816
12.23.7.1 הסיפורת
הסמלית....................................................
816
12.23.7.2 הזרות
בעיר..........................................................
819
12.23.7.3 הצגה בתוך
הצגה..................................................
824
סיכום
וביקורת...................................................................................
831
ביבליוגרפיה
נבחרת............................................................................
851