רונית ידעיה (1952)

 

Ronit Yedaya

    רונית ידעיה (שפר) נולדה בכ"ד בתשרי תשי"ג, 13 באוקטובר 1952 ברמת גן. לאחר שירותה הצבאי נסעה עם בעלה, הצלם עודד ידעיה, ללמוד אמנות ב-School of Visual Arts בניו-יורק. בשובה לארץ החלה ללמוד לתעודת הוראה באמנות. בשנים 1988–1993 חיה בקיבוץ חניתה ושילבה עבודה בקיבוץ עם אמנות והוראת אמנות במכללת "אורנים". לאורך השנים עסקה גם בסחר ביהלומים. בראשית שנות התשעים חדלה לעסוק באמנות פלסטית ופנתה לכתיבה. ספרה הראשון, ואקום, יצא ב-1995 (זמורה-ביתן). אחריו יצאו: קטלוג (1997); עור (2001); שוש (2005); שכן טוב (2011); מלכת הממולאים (2016) ; מינימי (2019).
    עוסקת בהוראת כתיבה ועומדת בראש המחלקה ללימודי כתיבה של בית הספר "מנשר" לאמנות, שהקימה עם בעלה עודד, העומד בראשו. ב-2011 יצאה האסופה של בוגרי המחלקה לכתיבה של בית הספר "מנשר" לאמנות, דיבור, שאותה ליקטה ידעיה, והיא כוללת מבחר יצירות בפרוזה ובשירה. שם האסופה שהוציאה ידעיה יכול גם לייצג כיוון מרכזי מאוד המאפיין את כתיבתה, הנושאת אופי דיבורי. כך למשל ספרה שוש, שלכל אורכו מהווה שיחה חד-צדדית שמנהלת אישה עם אמה שנפטרה. כוחה הדיבורי של הכתיבה יוצר ייצוג פרטי וייחודי שנתפש כמשקף בצורה כנה דמויות מגוונות מחתכים סוציו-אקונומיים שונים מתוך החברה הישראלית.
    ספריה מאופיינים בתודעה חברתית-פוליטית חריפה, המעוגנת בידע אינטימי בזרמים חברתיים ביקורתיים בני זמננו, והיא משתקפת הן במגוון הדמויות שלה, הכוללות "אחרים" ואנשי שוליים, הן בזירות האירוע והן באופיים של המצבים הדרמטיים. כך, למשל, גיבורת הרומן עור היא אנה, עולה מרוסיה, שאביה הסתלק עם סל הקליטה ועם השכנה. אנה ואמה, "הפרה" – כפי שאנה קוראת לה, נשארו בישראל. אנה עבדה בבורסת היהלומים ומאז שפוטרה היא עובדת ליד, ב"מועדון הבורסה", מוכרת פנטזיות סקס. המקומות שונים אבל השפה היא אותה השפה: שפת המסחר היא גם שפת הסקס. בשני המקומות מוכרים וקונים אשליות ותדמיות, החמדנות היא הבסיס המוצק היחיד, ובשניהם נתפשות האהדה, החמלה וההכרה בזכות קיומו של הזולת כיצור נבדל ועצמאי – כסוג של מותרות. 
    ידעיה היא סופרת שמקדישה מקום מרכזי ביצירתה להגות חברתית וקיומית ולעיונים ארס-פואטיים. ואולם, וזה מרכיב מהותי בסוד עוצמתם של סיפוריה, היא אינה מוותרת על יצירת מערכים מורכבים של מתח וסקרנות. רוב סיפוריה סובבים סביב הניסיון לפענח איזו תעלומה, שפתרונה קשור תמיד בסוגיות מוסריות מהותיות ובסוגיות אידיאולוגיות ופוליטיות. מרכיב חשוב נוסף, המעבה את כוח המשיכה של הסיפורים, הוא קולה של הסופרת, השומר ברוב הגילומים שלו על גוון צרוד, אפלולי וסקסי, העולה בקנה אחד עם תיאורי מין "קשים" ומשכנעים. ספרה  מלכת הממולאים (2016), פרודיה שנונה ועוקצנית על המציאות הישראלית, דרך סיפור חייה של צעירה ששואפת להיכנס לתחום הקולנוע.  ספרה מינימי (2019) הוא רומן אוטוביוגרפי.
בתה היא הקולנוענית קרן ידעיה.

נכתב על ידי אוראל שרפ ויגאל שוורץ עבור לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים
[מקורות נוספים: ויקיפדיה]
[צילום: גל חרמוני]

ספריה:

  • ואקום (תל-אביב : זמורה-ביתן, תשנ"ד 1995)
  • קטלוג (תל אביב : זמורה-ביתן, תשנ"ח 1997)
  • עור (ירושלים : כתר, 2001)
  • שוש (ירושלים : כתר, תשס"ה 2005) <עריכה - שמעון אדף>
  • שכן טוב (ירושלים : כתר, 2011) <עריכה - דרור משעני>
  • מלכת הממולאים (רמת גן : אפיק – ספרות ישראלית, תשע"ו 2016) <עריכה – מיכל חרותי>
  • מינימי (רמת גן : אפיק – ספרות ישראלית, תשע"ט 2019) <עריכה – תמי לבנת מלכה>
על המחברת ויצירתה:

על "ואקום"
  • הירש, אלי. ואקום מלא בציורים קטנים. מעריב, תרבות, י"ט באייר תשנ"ה, 19 במאי 1995, עמ' 18.
  • מנדה-לוי, עודד. מעתקי דמויות כתופעה בין טקסטואלית - מקרה יונתן. צפון: קובץ ספרותי, כרך 6 (2000), עמ' 253־261.
  • קרן, ניצה. נקודת המוצא – ההעדר. הארץ, תרבות וספרות, י"ח בסיון תשנ"ה, 16 ביוני 1995, עמ' ב 9.
על "קטלוג"
  • אוריין, יהודית. סיפור מרוסק. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, י"א בטבת תשנ"ח, 9 בינואר 1998, עמ' 28.
על "עור"
  • מלצר, יורם. חיבה לגיבורים הקטנים. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ"א באב תשס"א, 10 באוגוסט 2001, עמ' 24.
  • נגב, אילת.  ידידיה הטובים של האשה.  ידיעות אחרונות, 7 ימים, כ"ט בתמוז תשס"א, 20 ביולי 2001, עמ' 80 <ראיון עם הסופרת עם הופעת ספרה "עור">
  • סמיט, שהם. אנה איננינה. הארץ, מוסף ספרים, גל' 483 (י"ח בסיוון תשס"ב, 29 במאי 2002), עמ' 6.
על "שוש"
  • גורביץ', נירית. לא בלי בתי. מעריב, פרומו, כ"א באדר ב' תשס"ה, 1 באפריל 2005, עמ' 6 <ראיון עם רונית ידעיה לקראת צאת ספרה "שוש">
  • סלע, מיה.  מצטערים, התינוקת מכוערתעיתון תל-אביב, תרבות - ספרות <מקוון>, 20 במאי 2005.
  • סער, יובל. אין כאן חמלה, רק תעלומה שיש לפענח. הארץ, מוסף ספרים, גל' 646 (ו' בתמוז תשס"ה, 13 ביולי 2005), עמ' 6.
  • פרידמן, פאר. רקמה מלאה חורים. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ"א באדר ב תשס"ה, 1 באפריל 2005, עמ' 26 <גרסא שונה פורסמם באתרו של פאר פרידמן>
  • צור, שי. עמוק באדמה. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - ספרות, ו' בניסן תשס"ה, 15 באפריל 2005, עמ' 29.
על "שכן טוב" על "מלכת הממולאים"
  • סרגוסטי, ענת. קצת חריף בבקשה. הארץ, מוסף ספרים, גל' (ח' בטבת תשע"ז, 6 בינואר 2017), עמ' 4.
על "מינימי"
  • הלפרין, נטע. פרוע, מלוטש, מבריק. הארץ, גלריה שישי, כ' בטבת תש"ף, 17 בינואר 2020, עמ' 34–40 <שיחה עם הסופרת עם צאת ספרה לאור>
קישורים:

עודכן לאחרונה: 22 בפברואר 2020

לראש הדף

 

 

ספרי המחברת

 

על יצירתה

 

קישורים

 

 

לראש הדף