אבנר הולצמן (1956)

Avner Holtzman


אבנר הולצמן.
    תמונה לנגד עיני / אבנר הולצמן. – תל אביב : ספרית אפקים : הוצאת עם עובד, תשס"ב 2002.
    276 עמ'.
    An Image Before My Eyes / Avner Holtzman

    הספר תמונה לנגד עיני מורכב מחמש מסות מחקר שהן גם סיפורים אנושיים דוקומנטריים, המבקשים לשחזר במלוא החיוניות כמה פיסות ממרקם החיים היהודיים באירופה במחצית הראשונה של המאה העשרים. כל סיפור כזה נפתח ב"קריאה" רגישה ומדוקדקת של תצלום, המשמש כעין פתח כניסה לעולם המגולם בו. סביב התצלום נארגים מקורות חזותיים, תיעודיים וספרותיים עשירים, המאפשרים להקים לתחייה את תמונת העבר על פרטיה ומכלוליה.
    שלושה מן הפרקים מאירים מזוויות ייחודיות את עולמם, יצירתם וסביבתם של סופרי מופת עברים. מיכה יוסף ברדיצ'בסקי מצטייר כאן מבעד לתיאור חייה, אישיותה ותפיסותיה של רעייתו-שותפתו רחל, ובתוך כך נחשף לראשונה יומנה האינטימי הגנוז. יוסף חיים ברנר מתואר בלבטי נעוריו ובגישושיו הספרותיים הראשונים, עד להתמקדות באפיזודה דרמטית אחת הממחישה את טיב המהפכה שעמד לחולל עם חבריו בספרות העברית. אורי ניסן גנסין מוצג בחודשי חייו האחרונים והמיוסרים בווארשה, אך עיקר הסיפור עוסק לא בו עצמו אלא בצמיחתה של האגדה סביבו כפי שהיא משתקפת בפרשה המוזרה והטראגית של הקמת מצבה על קברו. שני פרקים נוספים מעוגנים בסיפורי חייהם של הורי המחבר, ילידי עיירות קטנות בפולין בשלהי שנות העשרים, שנעוריהם עברו עליהם, כל אחד בדרכו, במהומת מלחמת העולם השנייה, אבל אין אלה סיפוריהם האישיים בלבד.
    רצף הפרקים כולו, על קשרי-הקשרים הנטווים בתוכו, מוליך ממזרח-אירופה של שנת 1900, ערש הספרות העברית המודרנית, דרך שנות החורבן, אל ישראל של ימינו, המרכז החי היחיד של התרבות העברית האמור לשמר גם את נכסי הרוח של דורות עברו. מגמתו של הספר היא, לפיכך, ציונית מובהקת, וביסודו הדבֵקות במטבע הלשון הברנרי "אין מקום אחר".

תוכן העניינים:

  • מבוא (עמ' 9־15)

  • חלק ראשון
  • אהבת רחל <על מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ורעיתו רחל רמברג> (עמ' 17־59)
  • ביום קיץ, יום חום <על יוסף חיים ברנר> (עמ' 61־91)
  • מצבתו של גנסין <על אורי ניסן גנסין> (עמ' 93־133)

  • חלק שני
  • מסיבת יום הולדת <על קורות משפחתה של לאה הולצמן לבית סווירסקי בעיירה סווינציאן> (עמ' 135־179)
  • תמונה קבוצתית עם טבנקין <על חיים הולצמן> (עמ' 181־233)

  • אחרית דבר: תמונות וזיכרון (עמ' 235־237)

  • הערות (עמ' 239־265)
  • רשימת התמונות (עמ' 267)
  • מקורות המובאות (עמ' 268)
  • מפתח השמות (עמ' 269־276)

[עודכן לאחרונה: 15 באוגוסט 2018]

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף