יוסף חיים ברנר (1881־1921)

Joseph Hayyim Brenner


מנחם ברינקר.
    עד הסימטה הטבריינית : מאמר על סיפור ומחשבה ביצירת ברנר / מנחם ברינקר. – תל אביב : הוצאת עם עובד, תש"ן 1990.
        339 עמ'. – (ספרית אפקים ; 157)
    Narrative Art and Social Thought in Y. H. Brenner's Work / Menachem Brinker

   

    התופעות הפואטיות הבולטות בסגנון הסיפור של י.ח. ברנר - הרמיזה האוטוביוגרפית, הפרגמנטריות המובלטת, חדירתה של כתיבה מסאית, השימוש המרובה בציטוט - תוארו בכתיבתם של מבקרים רבים כסממנים המעידים על כך, שסיפוריו של ברנר הם "יותר" ואף "פחות" מסיפורת רגילה.  במאמרו הבוחן את הזיקות בין סיפור למחשבה ביצירת ברנר מראה מנחם ברינקר, כי הסופר הדגול היה בראש ובראשונה מחבר סיפורים "נורמאלי", השוקד על אמנותו. מדוע, אפוא, חתר הסיפור הברנרי להציג את עצמו כ"יותר", ובעיקר גם כ"פחות", מסתם יצירת ספרות? המחבר מציע את הנוסחה "רטוריקה של כנות" כדי לבאר כיצד נוצלו התופעות הפואטיות האלה ליצירת סיפור בעל ריאליזם מודגש. בסיועה של רטוריקה זו מעמיד ברנר בסיפוריו תיאור של המציאות היהודית בראשית המאה, המעמיד בסימן-שאלה שורה של דעות ואמונות אידיאולוגיות הרווחות לגביה. בחלק השני של המאמר נבחנת מחשבתו של ברנר, כפי שהיא משתקפת בכתיבתו המסאית, על רקע זרמי ההגות והחשיבה, היהודיים והאירופיים, של ראשית המאה. כדי להעמיד דיוקן אינטלקטואלי של ברנר, קובע המחבר, יש להבחין בינו ובין דמויותיו. לאחר בחינה זו שב המאמר ומטפל בזיקה שבין מחשבת-ברנר לאמנות הסיפור שלו. לניתוח מפורט נבחרים פרקי הסיום של שני הרומנים הארץ-ישראליים: "מכאן ומכאן" ו"שכול וכשלון", שרישומם על קוראי ברנר היה מאז ומעולם עז במיוחד.  .

תוכן העניינים:

  • בפתח הספר (עמ' 9)
  • מבוא (עמ' 11־26)

  • חלק ראשון: רטוריקה של כנות : מאפיינים פואטיים בולטים בסיפור הארוך של ברנר
  • פרק ראשון: הרמיזה מן הסיפור אל החיים : לשאלת האוטוביוגרפיות של סיפורי ברנר (עמ' 29־64)
  • פרק שני: "קרעים" ו"דברים שלמים" : לשאלת הפרגמנטריות בסיפורי ברנר (עמ' 65־114)
  • פרק שלישי: העימות בין "ספרות" ל"חיים" בתוך סיפור (עמ' 115־149)
  • פרק רביעי: "נוסחה" ו"חיים" : המקור הכפול ליחסו של ברנר אל הציטטה (עמ' 150־153)

  • חלק שני:  מחשבת ברנר
  • פרק ראשון: יהודיותו של ברנר (עמ' 157־190)
  • פרק שני: עמידתו של ברנר לפני קוראיו : התהוותם של "ז'אנר" ו"אידיאולוגיה" בביקורת העברית (עמ' 191־225)

  • חלק שלישי: סופי-מעשה ומחשבה תחילה
  • על פרקי הסיום של "מכאן ומכאן" ו"שכול וכשלון" (עמ' 229־260)

  • נספח
  • מתוך מכתב לישראל קדמ"ת (עמ' 263־275)

  • הערות (עמ' 277־322)
  • ביבליוגרפיה (עמ' 323־328)
  • רשימת יצירות הנדונות במאמר (עמ' 329־330)
  • מפתח שמות (עמ' 331־333)
  • מפתח עניינים (עמ' 334־339)

עודכן לאחרונה: 18 באוגוסט 2018

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף