חיים נחמן ביאליק (1873־1934)

Hayyim Nahman Bialik


חמוטל צמיר.
    ביאליק בעל גוף
: תשוקה, ציונות, שירה / חמוטל צמיר. – בני ברק : הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשע"ט 2019.
    283 עמ'.
     Bialik's body and soul : desire, Zionism, poetry / Hamutal Tsamir

    ספר זה מבקש לברר את המימד הגופני בשירתו של חיים נחמן ביאליק כנקודת־מוצא להבנה חדשה של שירתו בכללותה, בהקשר ההיסטורי והאידיאולוגי של זמנו. עם התגבשות התנועה הציונית כמערכת של "ציווּיים" לשינוי מוחלט של היהדות ושל היהודים עצמם, מתגלה גופו של ביאליק כזירה מגדרית, גברית במהותה, שמתחוללים בה יחסים מורכבים וזיקות עמוקות, לעתים מתוחות וקונפליקטואליות, בינו לבין העם, הנשים (האֵם והאהובה), המלים והשירה – ובינו לבין עצמו. המחקר מבקש כך להאיר את הזיקה המשולשת בין סובייקטיביוּת גברית, לאומיוּת ושירה.
    תוך קריאה קפדנית ורגישה ותוך התייחסות גם לביוגרפיה של המשורר, טוענת חמוטל צמיר כי ביאליק הציב את עצמו – הן את גופו והן את נפשו – כזירה שבּה, מתוכה ובאמצעותה ביקש "להוליד" את האומה. החרדה שיצרה בנפשו נוכחותו החסרה של אביו, לצד יחסים סימביוטיים עם אמו, מיתרגמת או מתבטאת בשירתו בשבר של ה"אני", בשורש התשוקה שלו. שבר זה משתקף בחזרה בפרויקט הלאומי שהוא כתיבתו.

    "זהו חיבור מקורי, מעורר מחשבה ומערער מוסכמות. חמוטל צמיר מפרשת מחדש את שירת ביאליק: היא יוצאת נגד המסורת הארוכה שרואה בה שירה אישית, אינטימית ואוניברסלית, שהפרידה בין דמותו של ביאליק לבין תפקידו כמשורר לאומי, ומראה שהאישי הוא דווקא הקאנוני, הכללי והלאומי, והוא מכיל כוח, תשוקה, ייסורים, כאב וחולשה. ההיגיון הלאומי והזיקה האידיאית הפוליטית והנפשית של ביאליק לציונות הם לדעתה של צמיר כתם עיוור שהמחקר עוקף אותו. חמוטל צמיר היא חוקרת מבריקה שמצליחה לייצר דיאלוג ביקורתי מפרה בין המסורת של המחקר והביקורת של שירת ביאליק לבין טענותיה החדשניות". פרופ' חנן חבר, אוניברסיטת ייל

תוכן העניינים:


עודכן לאחרונה: 9 באוקטובר 2019

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף