זהירות מרובה נדרשת מכל
הקרב לחקור ביצירתו של אורי צבי גרינברג בכלל, ובמיטאפוריקה של שירתו בפרט, שכן
כלי הביקורת והניתוח המצויים בידינו חייבים בדיקה קפדנית מחדש כל אימת ששיר של
א. צ. גרינברג מצוי לפנינו. אמנם זהירות זו חיונית היא בכל ניתוח בשדה האמנות,
ולית מאן דפליג ששימוש קבוע באמות מידה מוכנות מראש כמוהו כזיוף מתוכנן של האמת
הפנימית ביצירה, אולם בדיקת מאמרים אחדים על שירת המשורר העלתה את הצורך לברר לעצמנו
בעיות מרכזיות בחקר שירתו של גרינברג.
מבוא: דרכים בחקר המיטאפוריקה של המות בשירת אורי צבי גרינברג
(עמ׳ 7–17)
א. המיטאפורה כאמצעי אסתטי בשירת א. צ. גרינברג
ב. גבולות הדיון האסתטי בנושא המות ומפגשיו עם היסוד המוסרי־דתי
ג. ניתוח מוטיב באמצעות ניתוח המיטאפורות
ד. ניתוח צורני וניתוח תכני
פרק ראשון: היסוד ליצירת המיטאפוריקה (עמ׳ 19–40)
היסוד במוטיב
היסוד בתקופה ובסביבת החיים (milieu) היסוד בתפיסה האסתטית
פרק שני: מהותה של המיטאפוריקה של המות (עמ׳ 41–63)
1. ניתוחן של תמונות היסוד
א. המות כנושא המיטאפורה
ב. תמונות המות המועברות לנושאים אחרים
2. המקורות הלשוניים למיטאפורות של המות
פרק שלישי: תנודות במשמעות המיטאפוריקה של המות (עמ׳ 64–69)
א. המיטאפורות גת־יקב
ב.המיטאפורה ענן
ג. המיטאפורה אותיות
פרק רביעי: בדרכי השיר – קריאה בכמה משיריו של אורי צבי גרינברג
(עמ׳ 70–92)
הזדהות
הגענו לגבורות
יש ארון וצפוי
אסימון לכם
מחזה שבת קדש בשמים
קדושי דומיה
ביבליוגרפיה
(עמ׳ 93–101)
א. מבחר משיריו העבריים של א. צ. גרינברג וממאמריו
ב. הערכות וניתוח של יצירותיו
ג. מחקרים על המיטאפורה ומקומה בשירה