עודד מנדה-לוי (1963)

Oded Menda-Levy


עודד מנדה-לוי.
    על קצה המקום : צדדים במרחב ובטקסט הספרותי / עודד מנדה-לוי. -- תל אביב : רסלינג, 2011. 
162 עמ'. -- (פטיש - סדרת מקור לביקורת התרבות)
    On the edge of place : aspects on space and literature / Oded Menda-Levy

    על קצה המקום מקיים תנועה חופשית בין אזורי מפגש של מקומות, של ממדי מרחב ושל טקסטים ספרותיים. מתקיימות בו זיקות, חלקן ברורות וגלויות, חלקן סמויות ומובלעות, בין מיקומים, דימויים מרחביים, סביבות חיים, עצמים, איברים, חושים, תופעות ומילים. מאמרי הספר מגלים צדדים, הם חושפים היבטים, מאירים הסתכלות ומחשבה על קשרים שבין מקום לגווניו לבין הטקסט הספרותי לסוגיו. המאמרים הם צדדים גם במובן של הסתכלות מהצד, התבוננות ושוב התבוננות בסובב, מתוך נקודת מבט שהיא במקרים רבים צדדית, כמעט אזוטרית.
    חמקמקות המקום עולה מתוך שמו של הספר "על קצה המקום". המקום מעורר מחשבה, הוא עוטף אותנו בשאלות, אנחנו מתקשים בניסוחו, הוא על קצה הלשון, אבל מה הוא המקום הזה? היכן הוא?
    ספרו של עודד מנדה-לוי מציע התבוננות בנושאים אשר מתקשרים למסגרת הדיון של מקום, של מרחב ושל טקסט, במזיגה ביניהם, בתגבור ההדדי, בהשפעה ובדרכי הייצוג. במובנים רבים, כל מאמר הוא התבוננות עצמאית, מנותקת, כמעט נבדלת בנושא, בדרכי הכתיבה, במזג.
    פרקי הספר נוגעים במושגי המקום והמרחב; בפרקטיקות ובפרספקטיבות של התבוננות בסובב; בממדים חושיים והתנהגותיים (רעש); במרחבים הנעים בין הכללי והציבורי לפרטי ולאינטימי (קניון, שכונה, הירקון, חדרים אטומים, רחובות תל-אביב הצעירה), תמיד מתוך מגע עם טקסט, עם הכתיבה ותוצריה כמרחב פעולה (המכתב). בהצטרפם יחד, במפגש בין המקום וכתיבתו, עולה המחשבה שהמקום הוא סוג של מקסם. אנחנו אף פעם לא במקום שבו חשבנו שאנחנו נמצאים. תמיד מקום אחר, כוזב, משלה, מתעתע. עמידה בסוג של קצה. כאן וכבר איננו.
   
    ד"ר עודד מנדה-לוי מלמד באוניברסיטת תל-אביב, בבצלאל, בסמינר הקיבוצים ובמכללת לוינסקי. ספרו: "לקרוא את העיר: החוויה האורבנית בסיפורת העברית מאמצע המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20" ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד (2010).

תוכן העניינים:

שתי היזכררויות : פתיחה (עמ' 7־8)

מקום, מרחב, טקסט : מבוא  (עמ' 9־16)

א.    לכתוב את המקום : חלל וכו' ועוד  (עמ' 17־30)

ב.    מרחב, מרחק, חתך : 'מראה מקום' לגל ויינשטיין (עמ' 31־37)

ג.    'העיר היא רעם רחוק בתחתית האוזן' : רעש אורבני (עמ' 39־48)

ד.    האישיות האורבנית : גיאורג זימל (עמ' 49־58)

ה.    מרחב צריכה : בין הבית לקניון (עמ' 59־81)

ו.    ארץ לא נודעת : הירקון (עמ' 83־92)

ז.    מן השכונה אל הטקסט : נפתלי יבין (עמ' 93־103)

ח.    לקרוא את החדר האטום : שירה במלחמת המפרץ (עמ' 105־120)

ט.    'אמן בלכתו ברחוב' : יהודה קרני משורר המוניציפאליות (עמ' 121־134)

י.    מקום המכתב : אפיסטולריות בסיפורי יעקב שטיינברג (עמ' 135־144)

הערות  (עמ' 145־162)



לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף