ענבל רז ברקין.
סימנים של התענגות : קריאה לאקאניאנית בשירת יונה וולך ודוד אבידן / ענבל רז ברקין. -- רמת-גן : הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשע"א 2010. 
229 עמ'. -- (פרשנות ותרבות)
Signs of Enjoyment : a Lacanian reading in the poetry of Yona Wallach and David Avidan / Inbal Raz Brakin

ז'אק לאקאן מוכר כפסיכואנליטיקאי המהפכני, המשמעותי והשנוי ביותר במחלוקת מאז פרויד. התאוריה הפסיכואנליטית של לאקאן ביקשה לחזור למושגיו הבסיסיים של פרויד ועם זאת הציעה מערכת מושגים ייחודית וחדשנית. לאקאן היה גם קורא ספרות מהפכן. הוא קרא בכתביהם של גדולי הסופרים, מיזג לימודי ספרות לתוך הניסיון האנליטי ופיתח שיטה ייחודית של ביקורת ספרותית.
ספר זה מציע קריאה לאקאניאנית בשירתם של דוד אבידן ויונה וולך. באמצעות הבהרת מושגי מפתח בתאוריה של לאקאן הוא מציג את דרכו המיוחדת לקרוא שירה. דרך זו הייתה שונה מזו שנקטה מסורת הפרשנות הפסיכואנליטית שהייתה מקובלת עד ימי לאקאן ומזו של מסורת פרשנות הטקסטים המוכרת. לאקאן סירב לראות בשירה מצע אסתטי ליישום רעיונות פסיכואנליטיים, אלא ראה בה דגם מועדף ללימוד מטרות הפסיכואנליזה ולהבנתה. עבורו שירה איננה יכולה עוד להיתפס ברמה של האי-רציונלי או של הבדיון אלא יש לה תפקיד הכרחי: היא מדיום יצירתי החושף את החסר המצוי בבסיס השפה. פנייה כזו לשירה מציגה מחדש את מושג ה``קריאה`` הלאקאניאנית: אין היא תרה אחר מובנות אלא עוסקת בממד הלא מובן ומתמקדת במקומות חסרי הפשר; אין היא מביאה בהכרח לייצור פרשני ברור אך היא מהווה אפשרות קיומית חדשה עבור סובייקטים קוראים וכותבים כאחד. המבוכה שעוררו וולך ואבידן בתרבות הישראלית מצביעה עליהם כמי שמסמנים יותר מאחרים את בעיית החסר בשפה וכמי שהתמודדו עמה מתוך תהליך המצאתי חתרני ולעתים אלים. שירתם מגלה לנו את מה שביקש לאקאן להראות: שירה יכולה לא רק למסור מסר אלא גם לענג.
ד"ר ענבל רז ברקין היא חוקרת תרבות המתמחה בתחום הפסיכואנליזה הלאקאניאנית בזיקה לפילוסופיה, לתרבות ולספרות. לימדה בתכנית לפרשנות ולתרבות באוניברסיטת בר-אילן ושימשה כמורה לפיתוח חשיבה במכון ברנקו וייס.

תוכן העניינים:

פתח דבר   11
מבוא ז'אק לאקאן -- ביוגרפיה והשפעות 17
פרק ראשון: מושגי מפתח בפסיכואנליזה הלאקאניאנית 25
  1. הפונקציה של הדיבור, השפה והשיח     25; 2. מה ניתן לדעת על הלא-מודע     42; 3. מדוע האני אינו יודע על מה הוא מדבר?     51; 4. סימון, משמעות והבעיה המטונימית-מטפורית     63; 5. בין סימפטום לפנטזמה     78 ; 6. התענגות פאלית והתענגות אחרת     91 ; 7. פרשנות, העברה ואיווי של האנליטיקאי     107  
פרק שני: פסיכואנאליזה ושירה או מזשיר? 116
  1. שירה כסובלימציה     117 ; 2. שירה כסימפטום: השיר-כלא-מודע     120 ; 3. שירה כסימפטום : ממשמעות להתענגות    133  
פרק שלישי: יונה וולך -- שערורייה ואי-נחת 145
  1. התענגות על השם     153 ; 2. התענגות על האות    158 ; 3. התענגות על הקול     163  
פרק רביעי: דוד אבידן -- צעיר חסר מנוח 176
  1. השיר כשותפות בין אדם למחשב     183 ; 2. בין "אלייזה" ללאקאן - המשורר כאנליזר וכאנליטיקאי     188 ; 3. מעקבים ותרגילי ליהוק     192 ; 4. המחדל ההגדרתי כפעולה יוצרת     196  
סיכום:   205
ביבליוגרפיה וקיצורים   208
מפתחות   220

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף