[225]
מִי יִתְּנֵנִיוּ / עֶבֶד אֶלוֹהַ עוֹשְׂנִי,
וְרַחֲקָנִי / כָּל דּוֹד וְהוּא יַקְרִיבֵנִי!
יוֹצְרִי וְרוֹעִי, / נַפְשִׁי וְגֵוִי קָנִיתָ,
בַּנְתָּ לְרֵעִי / וּמַחְשְׁבוֹתַי רָאִיתָ,
5 אָרְחִי וְרִבְעִי / וְכָל דְּרָכֵי זֵרִיתָ.
אִם תַּעְזְרֵנִי - / מִי זֶה אֲשֶׁר יַכְשִׁילֵנִי!
אוֹ תַּעַצְרֵנִי - מִי בִלְתְּךָ יַתִּירֵנִי?
הָמוּ קְרָבַי / לִהְיוֹת קְרוֹבִים אֵלֶיךָ,
אוּלָם עֲצָבִי / יְרַחֲקוּם מֵעָלֶיךְ,
10 יַטוּ נְתִיבִי / מֵעַל נְתִיב מַעְגְּלֵיךָ,
יָהּ, לַמְדֵנִי / בַּאְמִתְּךָ הַדְרִיכֵנִי,
וּלְאַט נְחֵנִי / בַדִּין, וְאַל תַּרְשִׁיעֵנִי!
וַאֲנִי בְעֶדְנָה / לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךְ מִתְרַפֶּה,
אַף כִּי בְזִקְנָה – / מַה זֶה אֵיחֵל וַתאְצַפֶּה?
15 אֵל, נָא רְפָא נָא, / כִּי עִמָּךְ, אֵל, הַמַּרְפֵא.
יוֹם תִּתְּשֵׁנִי / זִקְנָה, וְכֹחִי יִנְשֵׁנִי,
אַל תִּטְשֵׁנִי, / צוּרִי, וְאַל תַּעַזְבֵנִי!
דַּכָּא וְאֻמְלָל / אֲשֶׁב, וְחָרֵד לִרְגָעִי,
עָרֹם וְשׁוֹלָלוּ / אֵלֵךְ בְּהַבְלֵי תַעְתּוּעַי,
20 וַאֲנִי מְחוֹלָל / מֵרֹב חֲטָאֵי וּפְשָׁעַי,
בֵּינְךָ וּבֵינִי / עָוֹן אֲשֶׁר יַבְדִּילֵנִי,
וַיַּחְשְׁכֵנִי / לִרְאוֹת בְּאוֹרֶךְ עֵינִי!
הַטֶה לְבָבִי / לַעֲבֹד עֲבוֹדַת מַלְכוּתְךָ,
וּמַחֲשָׁבִי / טַהֵר, לְדֵעָה אֱלֹהוּתְךָ,
25 וּבְעֵת כְּאֵבִי / אַל נָא תְאַחֵר רִפְאוּתְךָ,
אֵלִי, עֲנֵנִי, / אַל תֶּחֱשֶׁה וּתְעַנְנֵי,
שֵׁנִית קְנֵנִי / וְאָמַר לְעַבְדָּךְ: הִנֵּנִי!
[ 225]
מוחרך בצורת שיר אזור. - משקלו:
- - ں - -/- - ں - - - - -
חתימת השם: יהודה.
- עבד אלוה - עיין את התיאור המפורט של חיי “עובד” (עבד ה') ב“כוזרי” ג, א ואילך, וגם בשיר הבא. 2. וירחקני - כל ידיד בשר ודם יוכל להרחיקני, אם רק האל יקרבני. 3. קנית (תה' קלט, יג) - בראת. 4. לרעי (תה' קלט, ב) – לרעיוני. 5. ורבעי (תה' קלט, ג) - ורבצי; זרית (שם) - מדדת. 8. קרבי (תה' קג, א) - מעי. 9. עצבי (תהי קלט, כך, ועיין ישי סג, י) - הרהורי הרעים, או: צרותי וטרדותי. 12. ולאט - ובנחת. 13. בעדנה (בר' יח, יב) - כשכוח נעורי בי. 16. תתשני (תה' ט, ז) תחריבני; ינשני - ישכחני (יעזבני). 18. לרגעי (יחזי כו, טז) - לכל רגעי, תמיד. 19. ושולל (מיכה א, ח) - בידים ריקות, בלי מעשים טובים; בהבלי - בגלל הבלי. 20. מחולל - פגום. 22. ויחשכני - וימנע ממני שעיני תראה באורך, השווה את הדימוי בישעיה נט, ב. 23. מלכותך - כעבד לפני רבו, 24, ומחשבי - ומחשבתי (מלשון הפייטנים); אלהותך - שווא נע נוסף. 26. ותענני - ותייסרני. 27. שנית (עיין יש' יא, יא) – כפי שכבר פדיתני פעם מעבדות מצרים וקניתני לעבד; הנני - במקרא משיבים במלה זו בני האדם לפנייתו של אלהים.