הָיֹה הָיָה בָּעִיר עָשִׁיר בְּשֵׁם מִירוֹן
(לֹא לְצָרְכֵי חָרוּז פֹּרַשׁ בָּזֶה בִשְׁמוֹ הוּא:
כְּדַאי לִזְכּוֹר שְׁמוֹתָם שֶׁל אֲנָשִׁים כָּמוֹהוּ).
שְׁכֵנָיו אוֹמְרִים כֻּלָּם, כִּי בְּיָדוֹ מִלְיוֹן –
וְלֹא יִתֵּן לַדַּל אֲפִילוּ אֲסִימוֹן.
לְמִי יִנְעַם שֵׁם-גְּנַאי וְלַעַג וְתַרְעֹמֶת?
וּבְכֵן, כְּדֵי לִסְתּוֹר אֶת רֹעַ-הַפִּרְסֹמֶת,
הִכְרִיז מִירוֹן לָאֻכְלוֹסִין,
כִּי כָּל שַׁבָּת, כַּדָּת וָדִין,
יִפְתַּח בֵּיתוֹ לְכָל דִּכְפִין.
וּבְיוֹם שַׁבָּת, אָמְנָם, נִפְתַּח לַכֹּל הַשַּׁעַר
בָּרוּךְ הַבָּא – מִסָּב עַד נַעַר!
אַךְ שֶׁמָּא מִישֶׁהוּ חוֹשֵׁשׁ
כִּי חֲסִידֵנוּ נִתְרוֹשֵׁשׁ?
חָלִילָה! כָּל הֶפְסֵד – מִקֻּפָּתוֹ וָהָלְאָה:
הוּא בְּקַלּוּת מָצָא עֵצָה לוֹ
לִהְיוֹת חָסִיד
מִבְּלִי הַפְסִיד.
מַתִּיר הוּא כָּל שַׁבָּת כְּלָבִים מִן הַשַּׁלְשֶׁלֶת;
וְכָל עָנִי מִסְכֵּן הַמִּתְקָרֵב לַדֶּלֶת –
כְּבָר לֹא עַל אֹכֶל הוּא חוֹלֶם,
כִּי אִם – לָצֵאת מִשָּׁם שָׁלֵם.
בֵּינְתַיִם שָׁם מִירוֹן נִשָּׂא עַל כָּל שְׂפָתַיִם:
“צַדִּיק!” – אוֹמְרִים הַכֹּל – "חָסִיד! יְרֵא-שָׁמַיִם!
רַק צַר שֶׁהוּא מַחְזִיק כְּלָבִים רָעִים כָּל-כָּךְ.
לוּ זֶה הַפֶּגַע לֹא הִפְרִיעַ
עַד סַף-הַבַּיִת לְהַגִּיעַ,
הָיָה עוֹזֵר לְכָל נִצְרָךְ
וּמִלַּחְמוֹ פּוֹרֵס לַדָּךְ!"
מִקְרִים דּוֹמִים רָאִיתִי אֶלֶף:
קָשָׁה כְּנִיסָה לְכָל אַרְמוֹן;
אַךְ הָאַשְׁמָה תָּמִיד בַּכֶּלֶב –
וְלֹא חָלִילָה, בָּאָדוֹן.
-
מירוֹן. – השם “מירוֹן” פירושוֹ ביוונית “נוֹטף שמן–זית” והוא בא להוסיף על עוקצוֹ הסטירי של המשל הזה, שנוֹעד להוֹקיע את צביעוּתם והתחסדותם של אילי–הממוֹן. ↩