הסופר והמבקר שרגא פייבל פרנקל פרסם את כתביו תחת שם העט בר טוֹביה, ואנו עומדים לחנוך את אגף בר טוביה במאגר שלנו בחודש פברואר הקרוב. בינתיים, טעימה מסגנונו על קצה המזלג כבר מצויה במאגר שלנו, בתוך רשימה של זלמן אפשטיין בשם "מילקוטי". אפשטיין כותב כך:
כמה גדול כחה של אמרה תוכנית וכשרונית: יש כי הרעיון הכמוס בקרבה איננו לגמרי חדש, אבל הוא הואר באור חדש.
הנה הרעיון על-דבר ההבדל היסודי שבין היהדות והיונות בתפיסת הצד המוסרי שבחיים. הרעיון היה כבר לשבלוני וחלקו בתוך נכסי דניידי של רשות הרבים, אך בא בר-טוביה, אחד הסופרים הטובים והחשבנים שבתוכנו, והשמיע דרך אגב באחד ממאמריו בנידון זה אמרה קצרה, כל-כך תוכנית, כל-כך מחוכמה ונושמת רוח חיים, עד כי שהיא שופכת אור מצוחצח על עצם הרעיון ועל הרעיון כולו.
הוא אומר: "גיטה מעיד על עצמו בתם-לבב או התגנדרות: "אנכי מבכר בטבעי את אי-הצדק על אי-הסדר", אולם בבית מדרשה של הנבואה העברית לא היו מבינים כל עיקר ניגוד זה. לדידהו אין לך אי סדר גדול מאי-צדק ואין לך סדר אלא בנצחון הצדק ושלטונו".
שפתים ישק! הרי זו חתיכה שלמה של אמת גמורה ומוחלטת, הפך בה והפך בה, הקורא! רגיל אתה בכך, כי ילעיטוך בעמודים שלמים, בפרקים שלמים, ולעומת שבאת אליהם כן תצא מהם ריקם ונפשך יבשה אין כל, ופה לפניך שורות אחדות – וכמו הבריק הברק והואר מסביב.
עד כאן דברי אפשטיין. ואכן, זו הבחנה מחודדת ומעוררת מחשבה, ואופיינית היא לסגנונו הניצח של בר טוביה, שהיה מצוי הן בספרות התורנית והן בספרות העולם. כאמור, בפברואר נחנוך את אגף בר טוביה עם כמה וכמה מחיבוריו.
תגובה אחת על “בר טוֹביה על גתה ומוסר הנביאים”
אכן דברים כדורבנות
רגילים אנו להשליט סדר ורוצים בכל מאודינו לסדר את הצדק
אלא שכאוס בצדק
ואין מי שרואה נכוחה ובכוחו להשליט או לבנות מצב בו יש צדק לכל
היום במיוחד
לעומתו הסדר נראה קל לבצוע
צדק סדר
פחד פחד מכאוס
אהבת סדר
רוב האנשים אינם יכולים לראו את הצדק
לכן הם מנסים לסדר
ואילו נביאנו שלא פחד בקרבם באהבה קראו לעם לשאוף לצדק
ואפילו צדק אלוהי
אלא שבאין סדר כאהבת הביות ,חימוד מסודר
פנו הם אל הגבוה ממנו
אותו איש לא יכחיש
אל הצדק,
על פי שניים יקום דבר
עשה לך רב וקנה לך חבר
הרב ילמדך את המצוות את התפילה הנכונה,
והחבר ילמדך מי אתה וביחד
חווית הסר קלה ומאתגרת
חווית האחווה כבלתי אפשרית
וכאן חייב אדם לזכור את האחדות
מי שמסדר את חייו ואת הדרך
ימצא צודק
שיש בו להרתיע
הנביאים לו היו חברים ומי היה חבר שלהם
חייב הנביא להיות כמשה ויהושוע ביחד
ומכיון שנדרדר הדור
לא נמצא האומץהנרש
הנה הוא שוכב בשקט
מצדק בורחים הוא לו נעים עד שמסתדר העולם בלעדיו
יבוא ימים רבים של אב