אורי אדלמן (1958–2004)

 

Uri Adelman

    אורי אדלמן נולד בי״ח באלול תשי״ח, 3 בספטמבר 1958 וגדל ברמת גן, למד בתיכון ע״ש תלמה ילין במגמת מוסיקה, ובצבא שירת בממר״ם, מרכז המחשבים. למד באקדמיה למוסיקה שליד אוניברסיטת תל-אביב, התבלט כסטודנט מצטיין ואחדות מיצירותיו זכו בפרסים. סימפוניה קאמרית פרי עטו אף בוצעה בדיסלדורף, גרמניה (1986). בשל צורכי פרנסה הפסיק את לימודיו ועבר לעבוד בסניף הישראלי של חברת המחשבים ״דיגיטל״. גם שם בלט ביכולותיו, ובלא השכלה פורמלית בתחום המחשבים התקדם לתפקיד בכיר. במקביל לימד במכללה ללמודי מחשב, כתב ספרות מקצועית והיה בעל טורים בעיתוני מחשבים וב״ידיעות אחרונות״.
    ספר המתח הראשון שלו, קונצ'רטו למרגל ולתזמורת (כתר, 1993), זכה להצלחה בינונית. ספרו השני היה משוואה עם נעלם (1998). הפעם ההצלחה היתה סוחפת: הספר נמכר בעשרות אלפי עותקים, ומחברו הפך לסופר מתח מוכר ואהוב. גם ספריו הבאים בסימן ונוס (2000) ושעות מתות (2004) היו רבי-מכר. כמה מספריו עובדו לסדרות טלוויזיה, קונצ'רטו למרגל ולתזמורת תורגם לגרמנית ומשוואה עם נעלם תורגם לגרמנית ולסינית. סיפור קצר שלו בשם ״חתונה״ (2000) עובד למחזה שהועלה בתיאטרון הבימה, ואף הפך לסרט בשם כרטיס זוגי.
    ב-1999 התמנה לעורך סדרת ספרי המתח בהוצאת כתר. במקביל לעבודת העריכה שב לאקדמיה, סיים תואר ראשון במוסיקה, החל בלמודי תואר שני ולימד קורס על מוסיקה ומחשבים. כמו כן, עסק בכתיבת תסריטים ושימש יועץ להפקות שונות. בתחילת אוגוסט 2004 הסתגר בחדר במלון ״רמת אביב״ בתל אביב כדי להתמקד בכתיבת ספר חדש. לאחר כמה ימים, משנותק הקשר עמו, נמצא מת בחדרו כתוצאה מהתקף לב קשה.
    בשנות פעילותו המעטות יצר לעצמו סגנון ספרותי מובהק, המערב מידה של ארסיות מילולית עם חמלה ואנושיות. עלילותיו מציגות עימות בין יחיד לחברה מקפחת או לממסד אטום, ודמויותיו הן על פי רוב אנשים רגילים המוצאים עצמם במצבים בלתי רגילים ומגייסים בעצמם מאגרים בלתי צפויים של תעצומות נפש ותושייה כדי להתמודד עמם. לשון המספר שלו צחה ותקנית. לעומת זאת, שפת הדמויות אותנטית, מייצגת נוסחי דיבור שהיו אופייניים בתקופת הכתיבה של הרומנים; בעיקר של אלה שכונו ״שיינקינאים״.
    חרף הצלחתו הרבה בתחום ספרות המתח, המעיט אדלמן בערכה של הסוגה. כפי שהעיד: ״אני יודע ומסכים מראש ומעיד על עיסתי שספרות המתח מונחת על מדף אחד נמוך יותר מהספרות הקנונית. אני כנראה טוב בזה ולכן מגדיר את עצמי כסופר מתח. אין לי עדיין כלים לכתוב כתיבה אחרת. כשיהיו לי, לא אכתוב יותר ספרי מתח אלא ספרים אחרים״ (לב-ארי, 2004).
    אורי אדלמן נפטר בי״ח באב תשס״ד, 5 באוגוסט 2004.

נכתב על-ידי אמנון ז'קונט עבור  לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים
[מקורות נוספים: ויקיפדיה, ITHL
]

ספריו:

  • קונצ'רטו למרגל ולתזמורת (ירושלים : כתר, 1993) <תורגם לגרמנית>
  • Konzert für Spion und Orchester / aus dem Hebräischen von Ulrike Harnisch (Frankfurt am Main : Eichborn, 2003)
  • משוואה עם נעלם ( ירושלים : כתר, 1998) <זכה בפרס ספר הזהב לשנת 1999; תורגם לגרמנית>
  • Gleichung mit einem Unbekannten / aus dem Hebräischen von Marcus Lemke (Frankfurt am Main : Eichborn, 2002)
  • בסימן ונוס (ירושלים : כתר, 2000)
  • חתונה (ירושלים : כתר, 2000) <עריכה - חיים פסח>
  • שעות מתות (ירושלים : כתר, 2004)
עריכה: ספרי מחשב:
  • לוטוס 1-2-3 למתקדמים – שפת המקרו (רמת־גן : הוד־עמי, תשמ״ח 1987)
  • DOS-6 -- שימושים מתקדמים (רמת־גן : פוקוס מחשבים, 1993)
  • חלונות פתוחים : שימושים מתקדמים ב-Windows (הרצליה : הוד־עמי, תשנ״ה 1994)
  • Help! - שימושים חכמים בחלונות (תל־אביב : ידיעות אחרונות,1998)
על המחבר ויצירתו:
על ״קונצ'רטו למרגל ולתזמרת״
  • מירן, ראובן. הטובים והרעים. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, כ״ז בתמוז תשנ״ג, 16 ביולי 1993, עמ' 22־23.
  • רוזנבלט, ישראל.  התזמורת המזייפת. מעריב, ספרות אמנות, כ״ב בסיוון תשנ״ג, 11 ביוני 1993, עמ' 33.
על ״משואה עם נעלם״
  • בורובסקי, דגנית. זחוח־דעת מן הצפון. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, ב' בניסן תשנ״ט, 19 במארס 1999, עמ' 28.
  • כהן, טל. משוואה עם נעלם מאת אורי אדלמן: ספרות מתח ישראלית באיכות מפתיעה  האייל הקורא <כ״ע מקוון>, 30 באוקטובר 1999 *
  • עבדי, אלונה. פוץ וסנוב, אבל חמוד. הארץ, מוסף ספרים, גל' 307 (כ״ה בטבת תשנ״ט, 13 בינואר 1999), עמ' 6.
  • צהר, רעי. סקס, הומור, מתח. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, כ' בטבת תשנ״ט, 8 בינואר 1999, עמ' 28.
על ״בסימן ונוס״
  • בורובסקי, דגנית. גיבור לא כל־כך חכם. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, י״ט בחשוון תשס״א, 17 בנובמבר 2000, עמ' 28.
  • הירש, אלי.  מי הפרקליט שלך.   ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, י״ד באייר תש״ס,19 במאי 2000, עמ' 27־26
  • מירן, ראובן. חף מיהירות ומכבד את האינטליגנציה של קוראיו. הארץ, מוסף ספרים, גל' 381  (י״א בסיוון תש״ס, 14 ביוני 2000), עמ' 18.
על ״חתונה״
על ״שעות מתות״
  • ארטמן, טלי.פינה חמה לשב״כ. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - ספרות, ט' באייר תשס״ד, 30 באפריל 2004, עמ' 28־27.
  • בורובסקי, דגנית. קל לזהות את הרעים. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ״ט בסיוון תשס״ד, 18 ביוני 2004, עמ' 22.
  • דויטש, חיותה. אז מה קרה הלאה? הצופה, המוסף, ב' באייר תשס״ד, 23 באפריל 2004, עמ'15.
  • סיכסק, איימן. עלילה בלי עיגולים. הארץ, תרבות וספרות, א' בסיוון תשס״ד,21 במאי 2004, עמ'ה 2 .
  • רכס, אבינעם.  בשם ״המערכת״.  הארץ, מוסף ספרים, גל' 601 (ט״ו באלול תשס״ד, 1 בספטמבר 2004), עמ' 8.
עם פטירתו של אורי אדלמן:
קישורים:


[עודכן לאחרונה: 26 בנובמבר 2020]

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף