חיים סבתו (1952)

Haim Sabato

    חיים סבתו, סופר ורב, נולד בקהיר בד׳ בִּשְׁבָט תשי״ב, 31 בינואר 1952 למשפחה מיוצאי חאלב שבסוריה. ב־1957 עלה לישראל עם משפחתו. גדל במעברת בית מזמיל בירושלים (היום קריית יובל), למד בישיבה התיכונית ״נתיב מאיר״. למד בישיבת ההסדר ״הכותל״ בירושלים ושירת בצה״ל בחיל השריון. במלחמת יום הכיפורים לחם ברמת הגולן. במהלך המלחמה איבד כמה מחבריו הטובים, חוויה שעליה כתב בספרו תיאום כוונות. ב־1977 ייסד את ישיבת ההסדר ״ברכת משה״ במעלה אדומים, והוא עומד בראשה מאז ועד היום.
    ספרו הראשון, אמת מארץ תצמח (ידיעות אחרונות, 1997), מורכב משלוש נובלות המתארות את עולמה של יהדות חאלב במשבר העלייה והמודרנה. הנובלה המרכזית, ״גלגל חוזר בעולם״, מספרת את תולדותיה של משפחה אחת בין חאלב, פריז וירושלים. הנובלה השנייה, ״אמת מארץ תצמח״, היא סיפור גלגולו המסתורי של כתב יד מופלא, והיא כתובה כסיפור בלשי; והשלישית, ״שברי לוחות״, היא קינה על שיברונו של דור העולים בשנות החמישים, שהשאירו בארצות מוצאם את קהילותיהם המפוארות ואילו כאן, במעברה, חיו חיי עליבות. הספר עורר עניין רב, בעיקר משום שהעיר לחיים שפה משנאית, עגנונית, שנדמה כי פסה מן הספרות. הספר תורגם לאנגלית.
    בתיאום כוונות (1999) מתוארת מלחמת יום הכיפורים מנקודת מבטו של בחור ישיבת הסדר. הוא מתאר בעיקר את הימים שלאחר הקרבות כזיכרונות טריים וקשים, ואת השכול הכבד בעקבות אובדן חברו הקרוב בקרב. סבתו משלב בספר דברי חז״ל, אגדות, מדרשים ופיוטים. הספר, שהיה לרב־מכר, עובד לסרט קולנוע על ידי הבמאי איל חלפון (2003). זכה בפרס ספיר (2000) ובפרס יצחק שדה לספרות צבאית ל־2002, ותורגם לאנגלית, לצרפתית ולרוסית. ספרו השלישי, כעפעפי שחר (2005), מספר את סיפורם של עזרא סימן טוב, יהודי ירושלמי תמים מן הדור הישן, וארבעת מכיריו, שאחד מהם, המספר, מופיע כעין בן דמותו של ש״י עגנון. הסיפור, השזור באווירה של ירושלים, על רחובותיה, ריחותיה ובתיה, מתאר בין השאר את היחס לתלמוד התורה ולהשכלה החילונית. הספר תורגם לאנגלית. הוא גם עובד למחזה על ידי אבי אשרף והועלה על בימת ז׳ראר בכר ב־2004.
    בבואי הרוח (2008) חוזר סבתו לימי ילדותו במעברה ולקשר האמיץ שנרקם בין המספר (בן דמותו של הסופר) ובין משה פרקש, יהודי טהור לב, עולה מהונגריה שאיבד את משפחתו בשואה. ככל שהידידות ביניהם מתעצמת מפקיד פרקש באוזני הנער שהתבגר את סיפור משפחתו לדורותיה, ועל סף מותו הוא אף מפקיד בידו את סידור התפילה המיוחד שקיבל מאביו ושנשמר לאורך כל תקופת השואה. לאחר מותו לוקח המספר (שכבר היה לבעל משפחה ולראש ישיבה) חסות על ילדיו של פרקש, והמעגל נסגר במוסרו לידי הבן את הסידור, עם סיום לימודיו.
    ספרו האחרון עד כה הוא בשפריר חביון (2014) אסופה של סיפורים, שחלקם לקוחים מחיי המחבר. כל הסיפורים עוסקים בחוויית העליה לארץ.
    יצירתו פתחה פתח נוסף אל העולם הדתי בפני הקורא החילוני והרחיבה את שערי הכניסה של הספרות העברית בפני סופרים דתיים לאומיים שבאו בעקבותיו, כמו יאיר חסדיאל, אורי אלון, גילית חומסקי, עשהאל לובוצקי ואחרים. פירסם גם ספרים תורניים, בהם: אהבת תורה, דברי תורה לפרשת השבוע (2000); באור פניך, עיונים בסוגיות מן התלמוד (2005); מבקשי פניך, שיחות עם הרב יעקב ליכטנשטיין (2011). זכה בפרס הציונות הדתית (2008), בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים (2009), בפרס ניומן לספרות עברית (2009) ובפרס ויצ״ו (2011). בעל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר־אילן (2012).

 
לכתבות נוספות על חיים סבתו בספריה הלאומית

נכתב על־ידי עליזה ציגלר ובתיה שמעוני עבור לקסיקון הקשרים לספרות ישראלית 
[מקורות נוספים: גרנות, ויקיפדיה]
[צילום: יח״צ] 

ספריו:

  • אמת מארץ תצמח (תל־אביב : ספרי עליית הגג : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 1997) <עריכה, יהודה מלצר><תורגם לאנגלית>
  • Aleppo tales / translated from the Hebrew by Philip Simpson (New Milford, CT : Toby Press, 2004)
  • תיאום כוונות (תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד : ספרי עליית הגג, 1999) <עריכה, יהודה מלצר> <תורגם לרוסית ואנגלית>
  • Выверить прицел / Рабби Хаим Саббато ; Перевод С Иврита Н. Радовской, Научный Редактор, Автор Словаря И Комментариев М. Яглом (Москва-Иерусалим : Гешарим, 2002)
  • Adjusting sights / translated by Hillel Halkin (New Milford : Toby Press, 2003)
  • אהבת תורה : דברים על פרשת השבוע (תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד : ספרי עליית הגג, 2000) <עריכה – אביב מלצר>
  • כעפעפי שחר : מעשה בעזרא סימן טוב (תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2005) <עריכה – יהודה מלצר>
  • באור פניך : עיונים בסוגיות מן התלמוד (תל־אביב : מסורה לעם, תשס״ה 2005) <עריכה – אייל פישלר>
  • אני לדודי : דברים על הימים הנוראים (תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2005)  <עריכה – אייל פישלר>
  • בואי הרוח (תל־אביב : ספרי עליית הגג : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2007) <עריכה – יהודה מלצר>
  • מבקשי פניך : שיחות עם הרב אהרן ליכטנשטיין (תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, תשע״א 2011) <עריכה – אייל פישלר>
  • בשפריר חביון (תל־אביב : ספרי עליית הגג : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2014) <עורך – יהודה מלצר>

עריכה:

  • טל אורות : אוצר מאמרים בנושא שמירת הלשון / העורך הרב חיים סבתו (ירושלים : משפחת גאולה, תשמ״ו)
  • מנחת אהרן : מאסף תורני לזכרו של הרב אהרן שויקה זצ״ל / ערכו יעקב שויקה, חיים סבתו (ירושלים : המשפחה, תש״ם 1980)

על המחבר ויצירתו:

על ״אמת מארץ תצמח״

  • בלאט, אברהם. בין תמול שלשום והיום. עתון 77, גל׳ 213 (1997), עמ׳ 10–11.
  • גוטקינד, נעמי. כשרון מאר״ץ צמח. הצופה, י״ד באדר א׳ תשנ״ז, 21 בפברואר 1997, עמ׳ 6.
  • הולצמן, אבנר. הווי ממותק. בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 168–170 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו לספרות׳, אפריל 1997>
  • זמיר, צחי. תמונות מעולם דתי־דרשני. מעריב, מוסף שבת – ספרות וספרים, י״ב באדר ב׳ תשנ״ז, 21 במארס 1997, עמ׳ 31.
  • חמיאל, חיים. ״אמת מארץ תצמח״: מארון הספרים של בית ישראל. הצופה, כ״ט בסיוון תשנ״ז, 4 ביולי 1997, עמ׳ 7.
  • כהן, דורון ב. בשבחי ההוויה החלבית. הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 212 (י׳ באדר ב׳ תשנ״ז, 19 במארס 1997), עמ׳ 12 <חזר ונדפס בספרו: ״יש לך משהו לקרוא? : ביקורות ומאמרים על ספרים וסופרים״ (ירושלים : כרמל, תשס״ג 2003), עמ׳ 218–221>
  • לונדון, ירון. עוד מעוז חילוני מתמוטט. ידיעות אחרונות, 7 ימים, ל׳ בשבט תשנ״ז, 7 בפברואר 1997, עמ׳ 68–70.
  • מלצר, יורם. עגנון כתב את זה טוב יותר. הארץ, תרבות וספרות, כ״ו באדר ב׳ תשנ״ז, 4 באפריל 1997, עמ׳ ד 3.
  • סגל, ישראל. ריחות וצבעים. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת – תרבות, ספרות, אמנות, ד׳ בניסן תשנ״ז, 11 באפריל 1997, עמ׳ 26–27.
  • שורק, יואב. ומשהו על הפולמוס האחרון. נקודה, גל׳ 208 (ערב ראש־השנה תשנ״ח, אוקטובר 1997), עמ׳ 76.
על ״תיאום כוונות״
  • אורן, אפרים. ״אני בעולם אחר, אני חוזר מיום הכיפורים״: על תאום כוונות – הסרט והספר. הצופה, המוסף, ג׳ בכסלו תשס״ד, 28 בנובמבר 2003, עמ׳ 12, 14.
  • אלבוים, דב. עלילות מתוך ציור המניפה הגדול של אלוהים, הבריאה והחיים. הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 327 (י״ח בסיוון תשנ״ט, 2 ביוני 1999), עמ׳ 12.
  • בר־אשר, משה. רשמי קריאה ב״תיאום כוונות״ לחיים סבתו. מאזנים, כרך ע״ה, גל׳ 4 (2001), עמ׳ 21–24.
  • בשיא, יונתן. תיאום כוונות (ראיון עם הרב חיים סבתו). עמודים, גל׳ 642–643 (2000), עמ׳ 10–16 <בשיתוף נגה גיל>
  • גוטקינד, נעמי. כוונה רצויה וגם מעשה רצוי. הצופה, המוסף, כ״ד באדר תשנ״ט, 12 במארס 1999, עמ׳ 9.
  • גולדשטיין, יפה. תאום כוונות – על ספרו של הרב חיים סבתו. מבוע, חוב׳ 34 (2000), עמ׳ 137–142.
  • המאירי, עירית. חיים סבתו. כותב מהלב. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת – תרבות, ספרות, אמנות, כ׳ בסיוון תש״ס, 23 ביוני 2000, עמ׳ 21. <עם זכייתו בפרס הספרותי על ספרו ״תיאום כוונות״>
  • ויס, הלל. ״מיהו אני? ומהו לפניך?״. עמודים, גל׳ 635 (1999), עמ׳ 20–26.
  • ויס, הלל. חזרה למקורות, לנקודת המוצא... הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 379 (כ״ו באייר תש״ס, 31 במאי 2000), עמ׳ 16. <סקירה בצירוף נימוקי ועדת השופטים להענקת ״פרס ספיר לספרות״ לספר זה>
  • זהבי, אלכס. תיאום ציפיות. ארץ אחרת, גל׳ 1 (2000), עמ׳ 62–65.
  • לורד, אמנון.  תיאום כוונות : סרט מלחמה מנצח.  מקור ראשון, גל׳ 310 (כ״ה בתמוז תשס״ג, 25 ביולי 2003)
  • מאור, זהר. רוחות מלחמה. אקדמות, חוב׳ ח׳ (כסלו תש״ס, דצמבר 1999), עמ׳ 183–192.
  • מלצר, יורם. אם האמינות היא מבחנו הראשון של הכותב. מעריב, מוסף שבת – ספרות וספרים, י״א בתמוז תשנ״ט, 25 ביוני 1999, עמ׳ 27.
  • פלדמן, אהובה. פניה של ״הישראליות״ בשלוש יצירות של המלחמה. נתיב, שנה 14, חוב׳ 84 (2002), עמ׳ 114–120 <עיון ביצירות ״גילוי אליהו״ לס. יזהר, ״כיפור״ (סרט) לעמוס גיתאי ו״תאום כוונות״ לרב חיים סבתו> <נדפס גם הכתה העת ״גג״, גל׳ 8 (2003), עמ׳ 26–35 ובספרה: שנאה (לא) כבושה : על שנאה עצמית יהודית בספרות העברית בת זמננו (תל־אביב : תמוז, תשס״ז 2006), עמ׳ 208–220>
  • קדר, מירה. לך תכתוב ביקורת כשאתה לא מפסיק לבכות. נקודה, גל׳ 226 (ראש השנה תש״ס, ספטמבר 1999), עמ׳ 62–63.
  • רוזנטל, רוביק. שלושה יומני מלחמה. ארץ אחרת, גל׳ 3 (אדר–ניסן תשס״א, מארס–אפריל 2001), עמ׳ 40–47. <תגובת חיים סבתו ״שיבוש כוונות״ ב׳ארץ אחרת׳, גל׳ 4 (אייר–סיוון תשס״א, מאי–יוני 2001), עמ׳ 10–11>
  • שץ, אבנר. ישראליות אחרת. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת – תרבות, ספרות, אמנות, ט׳ בניסן תשנ״ט, 26 במארס 1999, עמ׳ 26.
  • שקלובסקי, רחל. אבנים במלחמת התרבות. עתון 77, גל׳ 260 (חשון תשס״ב, אוקטובר 2001), עמ׳ 14–15.
  • Shait, Heddy. The dilemma of missing soldiers in contemporary Israeli literature : narratives of quest and deviation. Australian journal of Jewish studies, vol. 26 (2012), pp. 70–94 <בין היתר דיון בסיפור ״תיאום כוונות״>
על ״אהבת תורה״
  • אליצור, שולמית. הסופר כפייטן : על יצירתו של הרב חיים סבתו. דימוי, גל׳ 22 (אביב תשס״ג, 2003), עמ׳ 72–74.
  • שי, אלי. הארץ המקיאה והאוכלת, הטובה והזבה. הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 429 (כ״ג באייר תשס״א, 16 במאי 2001), עמ׳ 14, 17.
על ״כעפעפי שחר״
  • אלבוים, דב.  ״מעשה בשני עגנונים שהיו בעירנו״.  הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 630 (י״ב באדר ב תשס״ה, 23 במארס 2005), עמ׳ 6.
  • אילן, נחם.  פמפלט, פרופגנדה, הטפה?!   אקדמות : כתב־עת למחשבה יהודית, חוב׳ ט״ז (אב תשס״ה, אוגוסט 2005), עמ׳ 235–241 <תגובה לרשימתו של יורם מלצר – להלן>
  • דויטש, חיותה. כובס הטליתות מירושלים: על ספרו החדש של הרב חיים סבתו. הצופה, המוסף, ה׳ בטבת תשס״ה, 17 בדצמבר 2004, עמ׳ 11, 13.
  • זהבי, אלכס.  חיוניות עם בוא הזיקנה.  ארץ אחרת, גל׳ 27 (ניסן–אייר תשס״ה, מארס–אפריל 2005), עמ׳ 82–83.
  • יהלום, יוסף.  וי לו למי שיש לו ארמון ומפתח לארמון אין לו.  הארץ, תרבות וספרות, כ״ח באב תשס״ה,  2 בספטמבר 2005, עמ׳  ה 4.
  • לוין, דינה. מוטיב השתיקה כאמצעי פואטי לעיצוב הדמויות ולהדגשת אמצעים חינוכיים. דעת: אתר לימודי יהדות ורוח <מקוון>, תשס״ה
  • ליאון, נסים.  מניפסט ״יהודי הסעודה השלישית״ : ׳כעפעפי שחר׳ לרב חיים סבתו כתגובה לתמורות הדתיות הרדיקליות בנות זמננו.  בתוך: מעשה סיפור : מחקרים בסיפורת היהודית, כרך ג / עורכים – אבידב ליפסקר־אלבק, רלה קושלבסקי (רמת גן : הוצאת אוניברסיטת בר־אילן, תשע״ג 2013), עמ׳ 391–408.
  • ליאון, נסים.  פרולטריון האמונה : המזרחים כמשל בספר  כעפעפי שחר לחיים סבתו.  ספרות ומעמד : לקראת היסטוריוגרפיה פוליטית של הספרות העברית החדשה / עורכים אמיר בנבג׳י, חנן חבר (ירושלים : מכון ון־ליר בירושלים : הוצאת הקיבוץ המאוחד,  תשע״ד 2014), עמ׳ 349–374.
  • מלצר, יורם. הטפה מתוקה זו לא ספרות. מעריב, מוסף שבת – ספרות וספרים, ד׳ בשבט תשס״ה, 14 בינואר 2005, עמ׳ 24. <ענה על כך נחם אילן – ראה לעיל>
  • ניר, אלחנן.  נצחון התמימות.  נקודה, גל׳ 278 (2005), עמ׳ 58–59.
  • שץ, אבנר.  אנשי ירושלים הפשוטים.   ידיעות אחרונות, המוסף לשבת – ספרות, כ״ו בטבת תשס״ה, 7 בינואר 2005, עמ׳ 25.
על ״בואי הרוח״
  • אנגל, מיקי.  אמנות הפוררה.  Time Out תל־אביב, גל׳ 274 (31 בינואר עד 7 בפברואר 2008), עמ׳ 110.
  • גלסנר, אריק.  ביקורת על ״בואי הרוח״.  מבקר חופשי <מקוון>, 11 בינואר 2008 <פורסם במקורו ב׳מעריב׳>
  • דויטש, חיותה. עצם אל עצמו.  הצופה, המוסף, ה׳ בטבת תשס״ח, 14 בדצמבר 2007, עמ׳ 10.
  • וייס, חיים.  ״וראיתי מה עוללו הרשעים האכזרים לבני עמי״.  הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 782 (י״ד באדר א תשס״ח, 20 בפברואר 2008), עמ׳ 4.
  • לקט, עפרה.  קטונתי.  בשבע, י״ח בטבת תשס״ח, 27 בדצמבר 2007, עמ׳ 18–21, 34, 35 (שיחה עם הסופר על ספרו>
  • חובב, ימימה.  רוח של פיוס.  נקודה, גל׳ 310 (ניסן תשס״ח, אפריל 2008), עמ׳ 63–65.
  • פינסקר, שחר.  לא שאלתי אז שאלות, אבל הכל נכנס אל לבי ושרט אותו.  הארץ, תרבות וספרות, כ״ח בניסן תשס״ח, 4 באפריל 2008, עמ׳ 2 <״מציאת האופן הנכון לספר את הסיפור היא גם דרכו של חיים סבתו להתמודד עם הקושי״>
  • פנחסי, חנה.  ״כיצד כל מעשים שאתה מספר טובים הם?״.  אקדמות: כתב־עת למחשבה יהודית, גל׳ ל״א (אלול תשס״ח, ספטמבר 2008), עמ׳ 194–199.
  • קוסופסקי, זיוה ודקלה כהן (אלפי).  התמודדות עם שאלת הייסורים: עיון משווה ברומן ״בואי הרוח״ לרב חיים סבתו וברומן ״ליצני החצר״ לאביגדור דגן לאור הגותו של הרב יוסף דב סולובייצ׳יק.  מכלול: כתב עת רב־תחומי, חוב׳ ל״א (תשע״ה 2015), עמ׳ 113–134.
על ״מבקשי פניך: שיחות עם הרב אהרן ליכטנשטיין״
  • אברהם, יעל (פרוינד).  מבקשי יח״צניך.  מוצ״ש (מקור ראשון), גל׳ 25 (א׳ בתשרי תשע״ב, 6 באוקטובר 2011), עמ׳ 51 <שיחה עם דב איכנולד על ספרו של סבתו>
  • איידלהייט, גדי.  מבקשי פניך – חיים סבתו.  פרשת השבוע <מקוון>, ספטמבר 2011.
  • הורוביץ, אריאל אברהם.  שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו.  מוצ״ש (מקור ראשון), גל׳ 25 (א׳ בתשרי תשע״ב, 6 באוקטובר 2011), עמ׳ 50.
קישורים:

OpenLibrary – OL1400434A Wikidata – Q2910481 NLI – 987007267321905171 LC – n84077492 VIAF – 42995454
עודכן לאחרונה:

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף