דן מירון (1934)

Dan Miron

 

דן מירון.
    בואה, לילה
: הספרות העברית בין הגיון לאי-גיון במפנה המאה העשרים : עיונים ביצירות ח"נ ביאליק ומ"י ברדיצ'בסקי / דן מירון. -- תל אביב : דביר, תשמ"ז 1987.
234 עמ'.
Come, Night : Hebrew literature between the Rational and the Irrational at the turn of the Twentieth Century : Studies in Ch. N. Bialik and M. Y. Berditshevski / Dan Miron

בשלהי המאה הי"ט, עם שחרורה מכבלי הראציונאליזם המשכילי, גילתה הספרות העברית את הדמיון הפיוטי והמיתוס ככוחות רוחניים, העשויים לאפשר עיצוב ספרותי של חלקי התודעה הסמויים. באמצעותם פנתה הספרות מעיצוב ה"חיים" כהווייה חברתית-קולקטיבית לעיצובם כהווייה פסיכית-אינדיבידואלית. תפנית זו נעשתה באיטיות, בקשיים רבים, בנאיביות מרובה, אך הגיעה על סף המאה העשרים למודעות מלאה, שאיפשרה את פריצתן של התודעה והרגישות המודרניות אל תוך ספרותנו.
המחקרים שכונסו בספר זה עוסקים בשלוש מיצירות המפתח, שבהן השיגה פריצה זו את מלוא תנופתה: השירים 'רזי לילה' ו'לפני ארון הספרים' מאת ח"נ ביאליק והנובילה 'מחניים' מאת מ"י ברדיצ'בסקי. העיון המפורט ביצירות אלו משמש נקודת המוצא במחקרים, אך הדיון מפליג ממנו לסקירות כוללות של מקום הדמיון והמיתוס בכלל יצירת הסופרים הנדונים, ביצירתם של סופרים אחרים ובכל מרחבי ספרות התקופה, בכך תורמים מחקרים אלה להבנת תהליך החדירה של הנחות-היסוד המודרניות אל לב תרבותנו הספרותית.

תוכן העניינים:

  • בפתח הספר   (עמ' 11־23)
  • מעמדם של הדמיון והמיתוס בשירתו המוקדמת של ח"נ ביאליק
        א. 'רזי לילה' - מקומו בשירת ביאליק והתקופה (עמ' 27־44)
        ב. 'רזי לילה' - הפירוש ובעיותיו (עמ' 44־73)
        ג. 'רזי לילה' - מול גירסת ה'קטבים' או ה'סתירה' בפרשנות ביאליק (עמ' 73־85)
        ד. מעמדם של הדמיון והמיתוס בשירתו המוקדמת של ביאליק (עמ' 86־124)
  • 'בואה, לילה ... ' : הערות ל'לפני ארון הספרים'
       
    א. שתי הופעותיו של 'שר הלילה'  (עמ' 127־133)
       
    ב. כפל פניו של הלילה ב'הרהורי לילה'  (עמ' 134־140)
       
    ג. הופעתו הכפולה של הלילה ב'לפני ארון הספרים' והפנייה הכפולה אליו  (עמ' 140־142)
        ד. קשייה של הביקורת והפנייה אל הכוכבים (עמ' 143־147)
        ה. בין כוכבים לספרים (עמ' 147־150)
        ו. שלושה רבדים בסמל הכוכבים בשירת ביאליק (עמ' 150־155)
        ז. הגנזיס של 'לפני ארון הספרים' : הרקע הטשרניחובסקאי-ה'יווני' (עמ' 155־164)
        ח. הלילה הראשון ב'לפני ארון הספרים' : ליל הפיתוי (עמ' 164־171)
        ט. בין סבילות לפעילות (עמ' 171־175)
        י. חיפוש האושר והשירה במקום בן אין הם מצויים (עמ' 176־183)
        יא. 'לפני ארון הספרים' כשיר הלקאה עצמית (עמ' 183־186)
        יב. השיר כמערכת אוטוביוגראפית חשופה (עמ' 187־189)
  • התועה בדרכי ה'חיים' החדשים (המפנה בסיפורת העברית החדשה על-פי 'מחניים')
        א. בין המיושן לחדשני (עמ' 193־197)
        ב. המושג 'חיים' בסיפורת העברית (עמ' 197־201)
       
    ג. החידוש שב'מחניים' - מוסכמות והשגות  (עמ' 202־210)
       
    ד. הגיבור של הרצון הראציונאלי  (עמ' 210־214)
        ה. 'חפץ-החיים העיוור פותח בו [---] את לועו'  (עמ' 214־222)
  • רשימת המקורות  (עמ' 223־225)
  • מפתחות  (עמ' 227־234)

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף