חיים נחמן ביאליק (1873־1934)

Hayyim Nahman Bialik


זיוה שמיר.
    צפרירים
: ביאליק נגד הרצל ו"הצעירים" / זיוה שמיר. -- תל אביב : הוצאת ספרא בשיתוף הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013.
    416 עמ'.
     Bialik against Herzl the His Followers ("The Young Hebrews") / Ziva Shamir

    ביאליק היה שוחר שלום מטִבעו, אך היה נתון כל ימיו במאבקים אין-סופיים נגד יריבים פוליטיים ופואטיים. בתחילה הִשחיז המשורר את קולמוסו נגד הרצל וחסידיו "הצעירים", יריביה של הציוֹנות הרוחנית מבית-מדרשו של אחד-העם, ובערוב יומו הוא נקלע למאבק עם המשוררים הצעירים ש"מימין" ו"משמאל", שראו ב"משורר הלאומי" משוכה ומכשול בדרך התפתחותה של היצירה המודרניסטית. הצעירים התל-אביביים נראו בעיני ביאליק מין גלגול מחודש של "הצעירים" הניטשיאניים משנות מִפנה המאה, שאף הם נשאו את פניהם אל הנעשה "מאחורי הגדר" ו"מעֵבר לים". הספר צפרירים מתמקד במאבק הפוליטי והפואטי כאחד של ביאליק ב"צעירים" המתמערבים ובמנהיגם מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, יריביו של אחד-העם, אביו הרוחני של ביאליק. מעֵבר לעניין האישי, היה זה מאבק על שתי דרכיה של התנועה הציוֹנית, שחִלחל לכל פינה ביצירת ביאליק: לליריקה ולפואמות, לסיפורים ולמסות, לשירי הילדים ולאגדות. את המילה הרב-משמעית "צפרירים" ששולבה בשירתו המציא ביאליק כדי להתמודד עם יריביו בדרך סימבוליסטית עקיפה, שלא תכתים את יצירתו ולא תחתים אותה בחותמת פוליטית חד-צדדית. הספר צפרירים עוקב אחר מאבק זה ביצירות שבּהן הוא גלוי וביצירות שבּהן הוא סמוי מן העין.

תוכן העניינים:

  • מבוא: החיים כמלחמה אין-סופית : המאבק בין ביאליק ל"צעירים" (עמ' 7־35)
    א. בין שתי הדרכים (עמ' 7־19)
    ב. מלחמה דו-שלבית ודו-סטרית (עמ' 19־24)
    ג. היבטים לאומיים וקוסמופוליטיים (עמ' 24־32)
    ד. הערות לפרק המבוא (עמ' 32־35)
    פרק ראשון: מעשי ילדות ונערות : ביאליק משלח חצי סטירה בהרצל וב"צעירים" (עמ' 36־60)
    א. שירי לעג על הציונות "המדינית" (עמ' 36־40)
    ב. בגנות האוטופיזם (עמ' 40־51)
    ג. סטירה במסכה תמימה של שיר-ילדים (עמ' 51־54)
    ד. הרהביליטציה (עמ' 54־58)
    הערות לפרק הראשון (עמ' 58־60)
  • פרק שני: מעבר לטוב ולרע : ה"צפרירים" - תשובת ביאליק ל"צעירים" הניטשיאניים (עמ' 61־80)
    א. מקורו של הצפריר (עמ' 61־66)
    ב. מיזוגם של כל יסודות הבריאה (עמ' 66־72)
    ג. מיתולוגיה בשירת ביאליק (עמ' 72־78)
    הערות לפרק השני (עמ' 78־80)
  • פרק שלישי: כשוך הרעש : "על לבבכם ששמם" - גילוי ראשון של שיר התוכחה הדו-תכליתי (עמ' 81־118)
    א. פוליטיקה ופואטיקה בכפיפה אחת (עמ' 81־99)
    ב. יעד כפול - פואטי ופוליטי - בשירי התוכחה של ביאליק (עמ' 99־105)
    ג. השקט והשיממון שאחרי המהפכה (עמ' 105־112)
    הערות לפרק השלישי (עמ' 112־118)
  • פרק רביעי: פה צר לי המקום : "רזי לילה" - מונולוג המושם בפי אחד "הצעירים" (עמ' 119־155)
    א. הציני והרציני ביצירת ביאליק (עמ' 119־123)
    ב. "שיר הלוח" - מונולוג דרמטי מפי גיבור בדוי ומסוגנן (עמ' 123־133)
    ג. סקירה פנורמית של הספרות העברית החדשה (עמ' 133־147)
    הערות לפרק הרביעי (עמ' 147־155)
  • פרק חמישי: צפיר הקהל ומקהלת החלילים : דיוקנו הקריקטורי של "היהודי החדש" לפי סיפורו של ביאליק "אריה 'בעל גוף'" (עמ' 156־201)
    א. על המורדים במשה ובתורתו (עמ' 156־165)
    ב. גלגולו המסואב של רעיון ניטשיאני (עמ' 165־171)
    ג. הטיפוס במעלה הסולם החברתי  (עמ' 171־179)
    ד. האדם וקנייניו (עמ' 179־183)
    ה. יחסו של המחבר המובלע אל גיבורו (עמ' 183־189)
    ו. ירקבו בקלונם סרוחים על צרורותם (עמ' 189־195)
    הערות לפרק החמישי (עמ' 195־201)
  • פרק שישי: בין כותלי החדר ובחיק הטבע : "שירתי" ו"זוהר" - תשובת ביאליק ל"צעירים" המתמערבים (עמ' 202־231)
    א. שיר ותמונת התשליל שלו (עמ' 202־210)
    ב. דיאלוג של ביאליק עם "הצעירים" (עמ' 210־219)
    ג. סקירה היסטורית ופרוגרמה לעתיד לבוא (עמ' 219־227)
    הערות לפרק השישי (עמ' 227־231)
  • פרק שביעי: אגדה עתיקה עוד אחת : על עלילות "הצעירים" - מ"גמדי ליל" ועד ענקי "מתי מדבר"  (עמ' 232־262)
    א. "מתי מדבר" - "תאונה" ספרותית  (עמ' 232־237)
    ב. השיר כפסל קלסי (עמ' 237־241)
    ג. מ"עומד ומפשפש" ל"מתי מדבר"  (עמ' 241־254)
    ד. חזיון נצח ישראל (עמ' 254־260)
    הערות לפרק השביעי (עמ' 261־262)
  • פרק שמיני: כדור פורח ודגל עם כוכב : יצירות ילדים שכתב ביאליק נגד הרצל, ברדיצ'בסקי וחבורת "הצעירים" (עמ' 263־280)
    א. ביאליק נגד ראוותנות וקיצורי דרך נמהרים (עמ' 263־272)
    ב. יצירה ניטשיאנית לילדים (עמ' 272־274)
    ג. ארוטיקה מוצנעת בשירי ביאליק לילדים (עמ' 274־279)
    הערות לפרק השמיני (עמ' 279־280)
  • פרק תשיעי: אהבה חסרת סיכוי מאחורי הגדר : תשובת ח"נ ביאליק ל"מעבר לנהר" של מ"י ברדיצ'בסקי (עמ' 281־320)
    א. ביאליק המספר: בתווך בין מנדלי לברדיצ'בסקי (עמ' 281־289)
    ב. מאחורי הגדר - יעקב ועשו בכפיפה אחת (עמ' 289־302)
    ג. שקלא וטריא רעיוני עם ברדיצ'בסקי וחבריו "הצעירים" (עמ' 302־313)
    הערות לפרק התשיעי (עמ' 313־320)
  • פרק עשירי: ניצוץ הבוז בעיניים : אידאל "היהודי החדש" בארץ-ישראל לפי השיר הנבואי "ויהי מי האיש" (עמ' 321־351)
    א. אדם חדש בארץ חדשה-ישנה (עמ' 321־326)
    ב. פגישתו הראשונה של המשורר עם הארץ (עמ' 326־333)
    ג. החלום ושברו (עמ' 333־339)
    ד. דיוקן הדור הבא בעיני רוחו של משורר "נביא" (עמ' 339־348)
    הערות לפרק העשירי (עמ' 348־351)
  • פרק סיכום: מאזן חיים : הרהורים רטרוספקטיביים על שתי דרכיה של הציונות (עמ' 352־403)
    א. בין ביאליק לברדיצ'בסקי: "הציץ ומת" (עמ' 352־371)
    ב. אחרי מות הרצל (עמ' 371־375)
    ג. המספד על ברדיצ'בסקי (עמ' 375־385)
    ד. יחסו של ביאליק להרצל ולאחד-העם לאחר עלותו ארצה (עמ' 385־399)
    הערות לפרק הסיכום (עמ' 399־403)
     
  • רשימת המקורות (עמ' 404־408)
  • מפתח השמות והעניינים (עמ' 409־416)



 

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף