בן-עמי פיינגולד. ללמוד רחל : ניתוח ספרותי ומערכי
שיעור לחטיבת-הביניים ולחטיבה העליונה / בן-עמי פיינגולד. --
תל אביב : רמות, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ו 1996.
293 עמ'.
Teaching and studying Rachel's
poetry (Rachel Bluvstein, 1890-1931) / Ben-Ami Feingold
הספר ללמוד רחל
הוא ספר ראשון, מקיף, המוקדש להוראה של שירת רחל. הספר מנתח בפירוט, מהיבט
ספרותי ודידקטי, אל כל שירי רחל הנלמדים על-פי תוכנית הלימודים בחטיבת
הביניים ובחטיבה העליונה, וכן שירים נוספים המוצעים למורה לשם העמקה והעשרה
מתוך נקודת-ראות מקפת ורחבה. נקודת-ראות זו בוחנת את ההיבטים השונים של
ניתוח השירים והוראתם על-פי העקרונות של מבנה הדעת של הספרות. מתוך ראייה
השוואתית ואינטרדיסציפלינרית. מטרת הספר אינה רק להציע למורה דרכים וגישות
להוראה של שירת רחל ומערכי שיעור, אלא גם להציג כיוון חדש, שונה ולא-שגרתי,
להוראת השירים, שהם, כידוע, אחד הנושאים הרווחים והנלמדים בכיתות וברמות
השונות של לימוד הספרות.
תוכן העניינים:
הקדמה (עמ' 5)
מבוא
1. רחל המשוררת (עמ' 7)
2. ההוראה של שירת רחל - הכשל הביוגרפי (עמ' 15)
3. רחל המולחנת והוראת שיריה (עמ' 21)
4. ללמוד רחל - מה ואיך? (עמ' 23)
פרק א. שירים על עצמי
1. אני (עמ' 29)
ניתוח השיר (עמ' 29)
הערות דידקטיות (עמ'
31)
א. הכותרת
(עמ' 31)
ב. המילון השירי
(עמ' 32)
ג. דיון בנושא הדיוקן
העצמי בשירת רחל (עמ' 34)
ד. "שיריו של פרנסיס ז'ם"
(עמ' 36)
2. רק על עצמי (עמ' 39)
ניתוח השיר (עמ' 39)
הערות דידקטיות (עמ' 41)
א. הדימוי דוברת-נמלה
(עמ'
41)
ב. רק על עצמי
(עמ' 44)
ג. השוואה לשיר "ערבית"
(עמ' 46)
3. רחל (עמ' 50)
ניתוח השיר (עמ' 50)
הערות דידקטיות (עמ' 52)
א. דמות רחל (עמ' 52)
ב. מוטיבים מקראיםם בשירת רחל
(עמ' 54)
פרק ב. אדם וגורלו (עמ' 57)
1. מנגד (עמ' 59)
ניתוח השיר (עמ' 59)
הערות דידקטיות (עמ' 63)
א. תוכן וצורה (עמ' 63)
ב. הכותרת "מנגד" (עמ' 64)
ג. מוטיב הארץ המובטחת (עמ' 66)
2. בלילה בא המבשר (עמ' 74)
ניתוח השיר (עמ' 74)
הערות דידקטיות (עמ' 76)
א. מפתח דידקטי - מוטיב הגשר (עמ' 76)
ב. הלירי והסנטימנטלי (עמ'
78)
נספח (עמ' 80)
3. עקרה (עמ' 83)
ניתוח השיר (עמ' 83)
הערות דידקטיות (עמ' 85)
א. הכותרת: "עקרה" (עמ' 85)
ב. אורי (עמ' 87)
ג. כרחל וכחנה (עמ' 88)
4. מתי (עמ' 90)
ניתוח השיר (עמ' 90)
הערות דידקטיות (עמ' 91)
א. הכותרת: "מתי" (עמ' 91)
ב. מוטיב המוות בשירי רחל (עמ' 93)
ג. השוואה לשיריה של לאה גולדברג "מחר אני אמות" "וזה
יהיה הדין" (עמ' 95)
פרק ג. טבע - נוף - אדם (עמ' 99)
1. ספיח (עמ' 101)
ניתוח השיר (עמ' 101)
הערות דידקטיות (עמ' 103)
א. הכותרת: "ספיח" (עמ' 103)
ב. המשמעות הסמלית - מה מסמל ה"ספיח"?
(עמ' 105)
ג. דיון השוואתי: "ספיח" - "פרחי-אולי"
(עמ' 107) 2.
אביב (עמ' 109)
ניתוח השיר (עמ' 109)
הערות דידקטיות (עמ' 111)
א. השיר כשאלה רטורית (עמ' 111)
ב. המילון הפיוטי (עמ' 113)
ג. מוטיב האביב (עמ' 113)
ד. השיר "עץ אגס" ומוטיב האביב (עמ'
116) 3. אקליפטוס
(עמ' 121)
ניתוח השיר (עמ' 121)
הערות דידקטיות (עמ' 122)
א. הדוברת והאקליפטוס (עמ' 122)
ב. מוטיב העץ (עמ' 124)
4. צבעים (עמ' 129)
ניתוח השיר (עמ' 129)
הערות דידקטיות (עמ' 131)
א. הכותרת: "צבעים" (עמ' 131)
ב. השוואה לשירים "נבט", "בעיר" (עמ'
132)
ג. צבעים בשירי רחל (עמ' 135)
פרק ד. שירים אל ארצי (עמ' 139)
1. אל ארצי (עמ' 141)
ניתוח השיר (עמ' 141)
הערות דידקטיות (עמ' 142)
א. מפתח דידקטי לא-רק-אכן-רק (עמ' 142)
ב. "עלילות גבורה" ו"שלל קרבות" (עמ'
144)
ג. מוטיב "אל ארצי" בשירי רחל (עמ'
147) 2. כנרת
(עמ' 153)
ניתוח השיר (עמ' 153)
הערות דידקטיות (עמ' 156)
א. שיר טבע (עמ' 156)
ב. השיר כאוטוביוגרפיה (עמ' 157)
ג. כנרת - דיון השוואתי (עמ' 160)
ד. "כנרת" כשיר מולחן (עמ' 163)
3. ואולי לא היו הדברים ... (עמ' 165)
ניתוח השיר (עמ' 165)
הערות דידקטיות (עמ' 167)
א. קריאה בקול (עמ' 167)
ב. "ואולי לא" (עמ' 168)
ג. כנרת (עמ' 169)
4. הד (עמ' 172)
ניתוח השיר (עמ' 172)
הערות דידקטיות (עמ' 175)
א. הכותרת: "הד" (עמ' 175)
ב. קריאה והטעמה (עמ' 176)
ג. ההקדשה (עמ' 176)
ד. ההשוואה ל"וגם ההד נדם" (עמ' 179)
נספח: "שיר ההד" (עמ' 181)
פרק ה: בינו לבינה (עמ' 183)
1. זמר נוגה (עמ' 185)
ניתוח השיר (עמ' 185)
הערות דידקטיות (עמ' 187)
א. הכותרת: "זמר נוגה" (עמ' 187)
ב. "כחכות רחל לדודה" (עמ' 188)
ג. סדר הבתים א-ב-ג (עמ' 190)
ד. "זמר נוגה" כשיר מולחן (עמ' 191)
ה. מי הוא "רחוקי"? (עמ' 193)
2. זמר (עמ' 195)
ניתוח השיר (עמ' 195)
הערות דידקטיות (עמ' 197)
3. גן נעול (עמ' 202)
ניתוח השיר (עמ' 202)
הערות דידקטיות (עמ' 203)
א. היסוד הדיאלוגי (עמ' 203)
ב. "גן נעול" ו"גורל" - השוואה (עמ'
205) 4. שי
(עמ' 209)
ניתוח השיר (עמ' 210)
הערות דידקטיות (עמ' 212)
א. הכותרת: "שי" (עמ' 212)
ב. המוטיב שי-מנחה-מתנה בשירת רחל (עמ'
214)
ג. המוטיב זיכרון (עמ' 215)
ד. השוואה לשירה של רחל "יש ונדמה"
(עמ' 218)
ה. השוואה לשירו של נתן יונתן "על פרח"
(עמ' 219) 5.
כוחי הולך ודל (עמ' 223)
ניתוח השיר (עמ' 223)
הערות דידקטיות (עמ' 224)
א. הדוברת והנמען (עמ' 224)
ב. רגשנות ושבירתה (עמ' 225)
ג. משקל, ריתמוס ותבנית סטרופית (עמ'
226) 6. בגני
נטעתיך (עמ' 228)
ניתוח השיר (עמ' 228)
הערות דידקטיות (עמ' 230)
א. המטפורה "גן" (עמ' 230)
ב. בין דוברת לנמען (עמ' 232)
ג. השוואה לשיר "שפתיים נצמדות" (עמ'
235) 7. זוכרת
(עמ' 238)
ניתוח השיר (עמ' 238)
הערות דידקטיות (עמ' 239)
א. תוכן וצורה (עמ' 239)
ב. מה היא זוכרת? (עמ' 241)
ג. מוטיב בזיכרון (עמ' 242)
פרק ו: שירה ארס-פואטית (עמ' 245)
1. ספר שירי (עמ' 247)
ניתוח השיר (עמ' 247)
הערות דידקטיות (עמ' 249)
א. ההיבט הארס-פואטי (עמ' 249)
ב. לשון-מילון-סגנון (עמ' 250)
ג. נקודת-הראות של הדוברת - מחאה או השלמה?
(עמ' 251)
ד. דיון השוואתי - המוטיב "ספר שירי"
(עמ' 252) 2. ניב
(עמ' 257)
ניתוח השיר (עמ' 257)
הערות דידקטיות (עמ' 259)
א. הכותרת: "ניב" (עמ' 259)
ב. שירה ושתיקה (עמ' 261)
3. חג (עמ' 266)
ניתוח השיר (עמ' 266)
הערות דידקטיות (עמ' 268)
א. הכותרת: "חג" (עמ' 268)
ב. "חג" כשיר ארס-פואטי (עמ' 272)