פתיחה |
|
|
|
היפהפייה הנמה מתעוררת אל עולמו של
חוני המעגל |
7 |
|
הצורך ביחידת הוראה שעניינה האידיליה |
7 |
מבוא |
קשיי ההגדרה הז'נרית - אילן יוחסין |
|
|
האידיליה כסוגה - בעיות יסוד בהגדרה |
10 |
|
בין בריאת העולם ללידת האידיליה |
10 |
|
הגדרת האידיליה על דרך ההיפוך -
השוואה בינרית עם הבלדה |
20 |
חלק א. |
"בעותי לילה", מאת שאול טשרניחובסקי |
|
|
מבוא |
25 |
|
בעותי לילה / שאול טשרניחובסקי |
30 |
|
עיון ביצירה |
39 |
|
שחזור הפבולה |
39 |
|
הפתיחה |
41 |
|
העשרה בין-תחומית: ארבע העונות |
|
|
ציור
(ברויגל, לימבורג), מוזיקה (ויואלדי, בטהובן), מעגלי הזמן |
43 |
|
המספר: אפיונו ה"גריאטריים" של המספר
ה"נודניק" - יחסי זקנה-ילדות |
48 |
|
העשרה בין-תחומית: דומה זקן לילד
(ציור, ספרות, שירה) |
53 |
|
הילד |
56 |
|
הבית, החצר וקדושת החולין |
58 |
|
האידיליה כשירת החפצים והחפץ
כמד-הזמן האידילי |
65 |
|
בין החורבות - לבעיית המבנה |
68 |
|
העשרה: היסודות האידיליים ברומן
(פרוסט, בר יוסף) ובמזמור מקוהלת |
73 |
חלק ב. |
"מכתב לאי-שם", מאת דוד שמעוני
(שמעונוביץ') |
|
|
האידיליה
הארץ-ישראלית - מהפך בצל מהפכה |
81 |
|
"מכתב לאי-שם" - דוד
שמעוני |
84 |
|
עיון באידיליה |
113 |
|
מבוא |
113 |
|
מכתבו של הבן |
114 |
|
מכתב התשובה של האב |
118 |
|
בין צורה לתוכן: "קצירת האומר" |
118 |
|
העשרה בין-תחומית:
מדרש, שירה, פזמון וציור |
122 |
|
מוטיב בעלי החיים |
122 |
|
מוטיב הקציר - בין
האידילי לטרגי |
130 |
|
האידילי בצל הטרגי |
135 |
|
מוטיב הזריחה |
137 |
|
מוטיב ההר |
139 |
|
מוטיב העבודה |
140 |
|
מוטיב החמור |
141 |
|
השוואה: שירה ודרמה (טשרניחובסקי, שמעוני,
סובול) |
143 |
|
נספח 1: עיון ב"אידיליות-ים" מאת יעקב פיכמן |
144 |
|
נספח 2: קריאה במגילת רות כאידיליה |
149 |
חלק ג. |
"תה מתחת לעצים" מאת
נתן זך |
|
|
מבוא |
153 |
|
"תה מתחת לעצים" - נתן זך |
156 |
|
עיון באידיליה |
159 |
|
"הנה התה והעצים" |
159 |
|
"זמן התה" |
159 |
|
"הסעודה האחרונה" |
160 |
|
גן של ורדים |
162 |
|
הכלב |
163 |
|
צרות בגן עדן |
164 |
|
מעגל הדמויות |
165 |
|
מזג האוויר ושעת
הערב |
169 |
|
העשרה בין-תחומית: ספרות, שירה וציור |
172 |
|
טקס שתיית התה
(קרול, זך, פרייל, פרוסט, מונה) |
172 |
|
מוטיב הפרה
(וירגיליוס, טינטורטו) |
178 |
|
מוטיב הכלב
(הסיודוס) |
179 |
|
מוטיב הוורד
(מיתולוגיה) |
180 |
|
מטלות לסיכום |
180 |
חלק ד. |
הרחבה והעשרה |
|
|
עם הגב למיתוס: הפעלה בין-תחומית |
|
|
מיתולוגיה (אובידיוס), ציור (ברויגל)
ושירה (וויליאמס, אודן) |
185 |
|
חשיבותו של הלא-חשוב |
|
|
ציור (ברויגל) ושירה שימבורסקה,
זגייבסקי) |
196 |
|
גאוניותו של השיעמום ומעשה הרקמה: הפעלה בין-תחומית |
|
|
פילוסופיה (קירקגור, אגסי,
כהנא-כרמון), ציור (ברויגל, ורמיר, רמבנדט)
ושירה (אלתרמן, פסואה) |
202 |
|
עונות השנה וגילי האדם - שעוני האידיליה: הפעלה בין-תחומית |
|
|
מתרבות אירופה (ויואלדי, צ'ייקובסקי,
היידן, ברויגל, לימבורג) |
218 |
|
מתרבות ארץ ישראל (מוהר, שפירא,
מנור, בן אמתי) |
236 |
|
יחסם של משוררים אל האידיליה: |
|
|
בין זעם מבואי (א"צ גרינברג) לבין
לגלוג ליצני (א' שלונסקי) |
243 |
|
היסודות האידיליים באפוס היווני (הומרוס, וירגיליוס): |
|
|
מגן-אכילס כמקרה-בוחן לניצני הקושי
שבמיון הסוגי |
245 |
|
|
|
|
דברי סיום |
256 |
|
נספח: אידיליות נוספות ויצירות אחרות שיש בהן יסודות אידיליים
(מקרא, שירה, פזמונים, סרטים, תמונות, מוזיקה) |
258 |
|
ביבליוגרפיה |
263 |
|
מפתח השמות |
274 |