Shakespeare - from Right to Left
The Dan Almagor Collection

מחקרים כלליים

החיזיון השקספירי  / ראש הצוות - פרופ' אליס שלוי ; כתיבה - ד"ר אליזבת פרוינד ; תרגום מאנגלית, שכתוב ועיבוד - רינה סקוטלסקי. – תל-אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשמ"ה 1984 - תשמ"ט 1989.
11 יחידות ב-4 כרכים.
אשנב לעולמו של שקספיר שנחשב לאחד מחשובי המחזאים של כל הזמנים. הכרת התקופה בה יצר ומושגי היסוד של השקפת העולם האליזבתנית. ניסיון לעמוד על הקשר שבין הרקע התרבותי-היסטורי של התקופה לבין היצירות שלו על מורכבותן. ניתוח ארבעה ממחזותיו כולל האלמנטים של עלילה, מבנה, דמויות, לשון ודימויים.

 

התוכן:
  • יחידה 1: מבוא - עולמם התרבותי-רוחני של האליזבתנים / כתבה פרופ' אליס שלוי
    • רקע היסטורי ומדיני
      • "מלחמות השושנים"
      • הנרי השמיני
      • תור-הזהב של מלכות אליזבת הראשונה - 1558־1603
    • תמונת העולם האליזבתנית
      • "הַסֵדֶר המדורג"
      • ארבעת היסודות וארבע המרות
      • ניצני הרנסנס בשירת התקופה
    • אירופה בימי-הביניים - מבט לאחור
      • ההשקפה האסטרונומית
      • התפיסה הגיאוגרפית
      • סגירות חברתית
      • מקומה של הדת בחיי האדם והמדינה
      • אותות וסמלים באמנות ימי-הביניים
      • contemptus mundi - הבוז להבלי העולם הזה
    • תקופת הרנסנס
      • אמנות הרנסנס - תכנים חדשים בדפוסים עתיקים
        • אמנות הפיסול
        • אמנות הציור
        • השירה
      • מגמות חדשות בחינוך ובפילוסופיה
      • אידיאל חברתי חדש: איש-החצר
      • תמורות בתורת המדינה
        • מקיאבליזם בדרמה האליזבתנית
      • שינוי פני הכלכלה
      • תמורות במבנה החברתי
      • שידוד-מערכות בכנסייה
        • הרפורמציה
      • תגליות גיאוגרפיות ומדעיות
      • "המחשבות החדשות" והשלכותיהן
      • סיכום
  •  

  • יחידה 2: החיזיון השקספירי / כתבה פרופ' אליס שלוי
    • וויליאם שקספיר - האדם והאמן
      • תולדות חייו
    • הטקסט השקספירי
      • מהדורות הקוורטו והפוליו
      • הדרמה השקספירית - סקירה ממעוף הציפור
        • "התקופה המוקדמת"
        • "התקופה האמצעית"
        • "התקופה הבשלה"
        • "התקופה המאוחרת"
      • לסגנונו של שקספיר
      • שקספיר כפייטן
    • התיאטרון האליזבתני
      • מבנה, מוסכמות והשלכות
      • ליהוק, המחזה ומשחק
        • נערים בתפקידי נשים - יתרונות וחסרונות

      הנחיות כלליות לקריאת יחידות 3־11
      תשובות על השאלות ביחידות 1, 2
      קריאה מומלצת
      מקורות
      שאלות הכנה ל"חלום ליל קיץ"
  •  

  • יחידות 3־4: "חלום ליל קיץ" / כתבה אליזבת פרוינד

    יחידה 3
    • מבוא
      • מטרות והנחיות לימודיות
      • הערה לעניין התרגום
      • שקספיר בתיאטרון ושקספיר בכורסא
      • החוויה הקומית
        • הבדיחות שבקומדיה
        • הרצינות שבקומדיה
    • קריאה מונחית: מערכה ראשונה, שנייה ושלישית
      • מערכה ראשונה - אקספוזיציה וקונפליקט
        • אסימטרייה של ניגודים
        • צמדים של ניגודים
        • אגדת קופידון
        • איסטרטגיית עימות הסצינות, או מניעים אמנותיים לעומת מניעים פסיכולוגיים
        • עלילת המשנה הקומית
      • מערכה שנייה - איסטרטגיות דרמטורגיות
        • חיזיון ומלים
        • הפיות ואשליית המציאות (verisimilitude)
        • עלילת הפיות
        • פרח "האהבה הבטלה"
        • הלבנה: דימוי שהפך לסמל
        • חלומות והקיץ
        • פרח "האהבה הבטלה" ועלילת הנאהבים
      • מערכה שלישית - הסיבוכים הקומיים
        • להקת "גלמי השוליות"
        • ערב וטיטניה
        • עלילת הנאהבים: אירוניה ואפיון

    יחידה 4
    • קריאה מונחית: מערכה רביעית וחמישית
      • מערכה רביעית - התקנה הקומית
        • צמדי ניגודים וכישוף מרפא
        • מדימויי עיניים לתבנית חיזיון וצפייה
        • דימויים של אחווה והרמוניה
        • מוטיב החלום
        • יקיצת הנאהבים: אפיון באמצעות קונטרפונקט
        • יקיצתו של ערב: קונטרפונקט פרודי
      • מערכה חמישית - מיתוס הדמיון
        • אמיתי ו"מופלא"
        • פירמוס ותסבי - המחזה-בתוך-המחזה
        • אפילוג
    • ריבוי עלילות בדרמה השקספירית
      • ריבוי עלילות ב"חלום ליל קיץ"
        • עלילת המסגרת - תסאוס והפוליטה
        • העלילות המרכזיות - נאהבים ופיות
        • עלילת המשנה והמחזה-בתוך-המחזה

      נספח א: מועד ומקורות ספרותיים
      נספח ב: היסטוריה בימתית
      נספח ג: "חלום ליל קיץ" על המסך
      נספח ד: הגידה האנתרופולוגית לקומדיה השקספירית על-פי ברבר
      תשובות על השאלות ביחידות 3־4
      קריאה מומלצת
      מקורות
      שאלות הכנה ל"הנרי הרביעי חלק א"
  •  

  • יחידות 5־6: "הנרי הרביעי חלק א" / כתבה אליזבת פרוינד

    יחידה 5
    • מבוא
      • הנחיות ויעדים לימודיים
      • המחזה ההיסטורי האנגלי - זן-כלאיים
      • "הנרי הרביעי חלק א" וקשרו לטטרלוגיה השנייה
        • ה'הנריאדה'
        • "ריצ'רד השני"
        • לבעיית אחדותה של הטטרלוגיה השנייה
    • קריאה מונחית
      • מערכה ראשונה - הווה, עבר ועתיד
        • ארמון המלוכה (א,1)
        • עולם הפונדק (א,2)
        • "עץ-התליה"
        • סר ג'ון פלסטף
        • תכנית השוד הכפול
        • "כי נסיך אמיתי מותר לו, לשם שעשוע, להיות גנב מדומה"
        • הקנוניה הפוליטית (א,3)
        • הנרי פרסי המכונה בשם הוטספר
        • פרשת השבויים הסקוטים
    • מערכה שנייה - מאקספוזיציה להתפתחות
      • שיר העגלונים (ב,1)
      • השוד הכפול (ב,2)
      • הצצה אל משק ביתו של הרי הוטספר (ב,3)
      • הערה לעניין האירוניה
      • ההילולה באיסטצ'יפ (ב,4)
        • חלק ראשון: המשחק בפרנסיז
        • חלק שני: "האין האמת אמת?"
        • חלק שלישי: המחזה המאולתר - אספקטים מילוליים, תמטיים ודרמתיים

  • יחידה 6
    • מערכה שלישית - מספר עימותים אירוניים
      • קטטה במחנה המורדים (ג,1)
      • עימות בארמון המלוכה (ג,2)
      • התמקחות בפונדק (ג,3)
      • הערה לענין האיסטרטגיות האירוניות של המחזה
    • מערכה רביעית - השקט שלפני הסערה
      • מחנה המורדים (ד,1)
      • החייל האמיץ פלסטף (ד,2)
      • מחנה המורדים, מחנה המלך והשליח ביניהם (ד,3; ד,4)
    • מערכה חמישית - סיום ללא הכרעה
      • בין מחנה המלך ומחנה המורדים (ה,1)
      • ה'קטכיזם' של פלסטף
      • מחנה המורדים (ה,2)
      • בשדה-הקרב (ה,3; ה,4)
      • הל והוטספר, הוטספר ופלסטף, הל ופלסטף (ה,4)
      • יום-הדין בשרוזברי - הצגה אירונית
    • אחרית-דבר: "הנרי הרביעי חלק א" - צורה קומית או אירונית?

      נספח א: מקורות המחזה
      נספח ב: סר ג'ון פלסטף - מקורות
      תשובות על השאלות ביחידות 5־6
      קריאה מומלצת
      מקורות
      שאלות הכנה ל"המלך ליר"

     

  • יחידות 7־8־9: "המלך ליר" / כתבה אליזבת פרוינד


  • יחידה 7
    • מבוא
      • הנחיות ויעדים לימודיים
      • הערה לעניין התרגום
    • מערכה ראשונה - המשגה והמהפך הטרגיים (א,1; א,2)
      • מעמד הפתיחה (א,1)
      • טקס החלוקה
      • משפט האהבה
        • האתגר: "מי יאהבני יתר על כולנה?"
        • הקונפליקט
        • הדו-ערכיות של הקונפליקט
      • המשגה הגורלי
      • המהפך הטרגי
      • איסטרטגיית כפל העלילה - קונטרפונקט אירוני (א,2)
      • איסטרטגיית עימות הסצינות - עקרון ההיפוך
      • היפוך כקונטרפונקט רעיוני - "הטבע"
        • "הטבע" - ואדמונד
        • "הטבע" - ולוסטר
    • מאקספוזיציה להתפתחות (א,3; א,4)
      • עלילה וחיזיון
      • אפיון ותמטיקה
      • נושא השירות
    • צלליו של ליר (א,4)
      • קנט
      • "צלו של ליר"
      • השוטה
        • שפת השטות
        • חכמת השטות
    • המתקפה
      • הקללה לגונריל (א,4)
      • בין גונריל לרגן (א,5)

    יחידה 8
    • מערכה שנייה - הבחירה הטרגית
      • היפוכים אירוניים (ב,1)
      • עמוד קלון (ב,2)
      • 'תום המסכן' (ב,3)
      • העימות עם רגן (ב,4)
      • האתגר שכנגד: "מה צורך, סר, אפילו באחד?" (ב,4)
    • מערכה שלישית - בשפל-המדרגה
      • "סופת חזיז ורעם" - פרשנות וחיזיון
      • חזון יום-הדין האחרון של ליר (ג,1; ג,2)
        • השוטה וליר במעמד הסערה - קונטרפונקט דו-סטרי
      • "בנפול זקן, הנער יתנשא" (ג,3; ג,5)
      • "רוח רעה" (ג,4)
        • מסכת הקבצן המטורף - איסטרטגיות דרמטורגיות
      • "הזה כל האדם? - "
      • המשפט בסוכה (ג,6)
        • אדגר - הקלה פורתא מאימת הנלעג
      • משפטו של גלוסטר (ג,7)
    • כפל עלילה ב"המלך ליר" - סיכום ביניים
      • איסטרטגיות של הבחנה בתוך מערכות של זהות

    יחידה 9
    • מערכה רביעית - בין פסימיזם ואופטימיזם
      • אדגר - מוטיבציה עלומה (ד,1)
      • "מכת דורנו היא: השגעון מנהיג את העוורים!"
      • דוכס אולבני (ד,2)
      • שובה של קורדליה (ד,3; ד,4)
      • אנלוגיות אירוניות (ד,5)
      • "בקצה הקצה" (ד,6)
        • חלק ראשון: אל סף התהום - מסע ההתאבדות של גלוסטר
        • חלק שני: על סף התהום - פגישתם של ליר וגלוסטר
        • חלק שלישי: מסעו האחרון של אוסולד
      • חזרה לשפיות-הדעת (ד,7)
    • מערכה חמישית - הקטסטרופה
      • "בשלות - זה העיקר" (ה,2)
      • חזון בית-האסורים של ליר (ה,3)
      • "אמת, אמת ויציב! תם ונשלם סבובו של הגלגל"
      • תמונת הסיום - חיזיון ופרשנות

      נספח א: הטקסט ומועד חיבורו
      נספח ב: מקורות ומחזה
      נספח ג: דמות השוטה בתקופת הרנסנס - מתופעה חברתית לדמות דרמתית
      נספח ד: היסטוריה בימתית
      תשובות על השאלות בגוף החוברת
      קריאה מומלצת
      מקורות
      שאלות הכנה ל"הסערה"

     

  • יחידות 10־11: "הסערה" / כתבה אליזבת פרוינד


  • יחידה 10
    • מבוא
      • היסטוריה דרמתית
      • התיאטרון המקורה ומופע ה-masque
      • "קונטרסי ברמודה"
      • הז'אנר הפסטורלי
      • לבעיית הסיווג הז'אנרי של "הסערה"
    • מערכה ראשונה - הקונפליקט
      • אקספוזיציה
        • פרולוג ראשון (א,1)
        • פרולוג שני (א,2)
      • פרוספרו, דוכס מילנו לשעבר
      • פרוספרו הקוסם
      • אריאל
      • קליבן
      • קליבן ואריאל - התגלמויות של אנטיתזות
      • עלילת האהבה
    • מערכה שנייה ושלישית - אנלוגיות בין-עלילתיות
      • העלילה הפוליטית (ב,1)
      • ניסיון הקשר או תת-העלילה הפוליטית
      • עלילת האהבה (ג,1)
      • עלילת המשנה הקומית

    יחידה 11
    • מערכה שלישית, רביעית וחמישית - מנקמה להשלמה
      • מערכה שלישית (המשך) - מעמד המשתה הנעלם (ג,3)
        • מעמד המשתה הנעלם כחלק ממופע masque
      • מערכה רביעית - חזיון מסיבת האירוסין
        • מופע מסיבת האירוסין כחזיון masque
        • "הלולותינו תמו"
      • מערכה חמישית - 'קומדיית הנקם'
        • מעמד ההתוודעות
      • האפילוג
      • "והזמן הולך זקוף כבר תחת משאו"

      נספח: כישוף בתקופה האליזבתנית
      תשובות על השאלות ביחידות 10־11
      קריאה מומלצת
      מקורות

לראש הדף

שקספיר  –  מימין לשמאל
עורך אחראי: יוסף גלרון־גולדשלגר

Edited by Joseph Galron-Goldschläger