חנן חבר (1953)

Hannan Hever


חנן חבר.
פתאום מראה המלחמה
: לאומיות ואלימות בשירת שנות הארבעים / חנן חבר. -- [בני ברק] : הקיבוץ המאוחד, 2001.
229 עמ'.
Suddenly, the sight of war : nationality and violence in Hebrew poetry of the 1940's / Hannan Hever
 

"שנות השלושים ושנות הארבעים הן שנות שלטונו של הסמל במעשה ובמחשבת השירה העברית בארץ-ישראל. ב-1934 פרסם אברהם שלונסקי את ספר השירים אבני בוהו, שהפך לספר הלימוד של האסכולה השירית הסימבוליסטית שצמחה סביבו. נתן אלתרמן, יוכבד בת-מרים, עזרא זוסמן, יעקב אורלנד, לאה גולדברג, אברהם חלפי, אלכסנדר פן, יונתן רטוש ואחרים כתבו, כל אחד בדרכו, שירה סימבוליסטית מוסיקלית בעלת צורניות מוקפדת, שהתרכזה בתוגת הקיום המודרני כעמדה כלל-אנושית, מופשטת, לעיתים גם פציפיסטית, המתממשת במרחבים אירופאית. "
"אבל ב-1 לספטמבר 1939, עם פלישת גרמניה לאדמת פולין ופרוץ מלחמת העולם השנייה, עלו דילמות ופחדים קונקרטיים בעוצמה כה רבה, עד שלא ניתן היה להתעלם מהם. החרדה לגורל יהודי אירופה וההכרה כי מדובר בהתפרצות אלימה, שתוצאותיה עלולות להיות נוראות מכל, עוררו דיון נוקב בתוך האסכולה הסימבוליסטית: האם לנוכח אימי המלחמה מחוייבת השירה להתגייס למאמץ הלאומי? הסימבוליזם העברי, שאת תולדותיו ותהפוכותיו משרטט ספרו של חנן חבר, פתאום מראה המלחמה: לאומיות ואלימות בשירה העברית בשנות הארבעים, מתגבש מאז ובמהלך שנות הארבעים כשיח של אלימות. בראשית המלחמה עדיין התרכזה השירה הסימבוליסטית בבנייתה של תרבות לאומית ריבונית, כזו שאמורה להתמודד עם האלימות המכוונת כלפיה. הסמל הטוטאלי של "המת-החי", במיוחד בספר שיריו של אלתרמן שמחת עניים (1941), תרם אז לבנייתו של דימוי קולקטיבי זה. אך מסוף 1942, משהחלה לחלחל ההכרה כי אירועי המלחמה חורגים הרבה מעבר למסכת נוראה של רדיפות והרג, וכי מדובר בג'נוסייד כנגד העם היהודי, עשה נתן אלתרמן תפנית דרמטית וכתב את ספרו שירי מכות מצרים (1944), ובו פירק את דימוי הכוח העצמי והריבוני של הלאום היהודי. הוא פורר את הסמל השירי והמיר אותו באלגוריה, המייצגת קולקטיב חלש ונטול הבטחה לגאולה קולקטיבית, וכתב נראטיב שואה החורג מן הסיפור הציוני הריבוני. "
"קריאה חדשנית זו של שירי מכות מצרים מצטרפת בספרו של חנן חבר לשורה של התבוננויות בפואטיקה הסימבוליסטית הארצישראלית, וביחסי הכוח שהיא מפעילה במסגרת הפואטית השליטה בתרבות ובאידיאולוגיה בתקופת השואה ובימי המאבק לעצמאות. תרבות השירה העברית נבחנת בספר כדינמיקה של יחסים בין שירה, לאומיות, דימויים של כוח ושל עימותים לבין העמדה הציונית השלטת במחשה ובספרות והפתרונות הספרותיים שחרגו ממנה כדי לייצג עמדות אלטרנטיביות. ערוץ חתרני בולט כזה הוא שירתן של משוררות הכותבות אודות השואה ועל מלחמת 1948, שמשתמשות בדימויים גופניים כדי לייצר לאומיות נשית. "
"באמצעות חשיפת הסדקים והחריקות במסלול המרכזי של השירה העברית, המתאמץ להחליק על הקונפליקטים בתרבות ובפוליטיקה הלאומית, ולכסות על האלימות העולה בעת ייצור הריבונות הלאומית, מציעים פרקי פתאום מראה המלחמה התבוננות ביקורתית במנגנוניה של התרבות הציונית."

תוכן העניינים:

הקדמה   9
   
חלק ראשון: סימבוליזם עברי במלחמת העולם  
נהפך לו כל ממש לסמל 12
הוויכוח על שירת המלחמה 16
ביקורת האלימות הלאומית 19
ביקורת הקריאה הלאומית 23
אנתולוגיות של שירת מלחמה 27
המת-החי ב"שמחת עניים" 31
נקמה לאומית 37
לאה גולדברג כותבת שירי מלחמה 40
כפילות של סימבוליסטית 46
המת-החי והגוף הנשי 50
אמיר גלבע - הנער המשורר 53
   
חלק שני: אנלוגיה היסטורית ואלגוריה לאומית בתקופת השואה  
שיפוט מוסרי מפתיע 64
חריגה של משורר בכיר 66
תגובת הביקורת 68
קריאה פוסט-לאומית 71
סמל ולא אלגוריה 76
האלגוריה של "שירי מכות מצרים" לעומת הסמליות של "שמחת עניים" 80
אלגוריה כעמדה לא הגמונית 85
אלתרמן וזכרון השואה 91
יחסי האב והבן כאסטרטגיה של מאבק 93
הנקמה האקראית 98
פריעת מחזור העונש והגמול 101
היסטוריה של מובסים 110
מריבה בקיץ 113
שירים לגיטו ברחובות תל-אביב 120
   
חלק שלישי: סמלי מוות במלחמה לעצמאות לאומית  
השיבה אל הסמל ההגמוני 133
מת-חי במלחמה לעצמאות 142
אמיר גלבע והחתירה תחת הסמל 144
גלבע כנגד המת-חי 153
משוררים כרפורטרים 157
רפורטז'ה ותעמולה 159
צער שנתאבן בצורת סמלים 163
אסטרטגיות הגמוניות 168
מן הרפורטז'ה אל הליריקה 174
משוררות על חללים בשר ודם 179
בשירות הסובייקט הלאומי 182
גבולות ההצטרפות הנשית למעשה הלאומי 183
הצטרפות נשית אל המטפורה של המת-החי 185
הביקורת הנשית על המת-החי 192
המהלך הכפול 194
סמכות ועוצמה נשית 199
אבל פופולרי ואבל קאנוני 206
הסוד והעוצמה הנשית 208
   
ביבליוגרפיה 213
מפתח שמות ועניינים 221

 

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף