יונתן רטוש, משורר, מתרגם ומסאי נולד בוורשה בכ״ד בחשון תרס״ט,
18 בנובמבר 1908 לאביו המחנך יחיאל היילפרין ורעייתו
פנינה, ממייסדי גן הילדים העברי; האב (1880–1942) – סופר וחושב
מחשבת החינוך העברי המודרני. עם כיבוש ורשה על ידי הגרמנים ב–1915 עקרה המשפחה לאודסה.
ב–1919 הגיעה המשפחה לארץ ישראל ונדדה בין ירושלים לתל אביב. רטוש קיבל את חינוכו התיכוני
בגימנסיה העברית בירושלים ובגימנסיה ״הרצליה״. ב–1926 ראה אור שירו הראשון (בעיתון
הארץ) וכן יצא לאור ספר ראשון בתרגומו (עשרים אלף מיל מתחת למים מאת
ז׳ול ורן). את השנים 1927–1928 עשה כתלמיד האוניברסיטה העברית בירושלים (תחילה למד
משפטים ואחר כך התמקד בהיסטוריה ובבלשנות), ובסתיו 1929 יצא לשנת לימודים בסורבון בפריז.
כאן התוודע לחוגי הרוויזיוניסטים, שלעמדותיהם קרב כבר לפני צאתו מן הארץ. עם שובו ארצה
ב–1930 הצטרף לחוגים ה״מקסימליסטיים״ של התנועה הרוויזיוניסטית ופירסם שירים ומאמרים
בביטאונה (חזית העם). ב–1932 יצא לאור ספרו הראשון, לקבר ישמעאל (הוצאת
אוב), נובלה לירית המבוססת על פרשת רצח בידי ערבים של שני צעירים יהודים סמוך להרצליה.
ב–1934 נתמנה לחבר מערכת הירדן, עיתונה של התנועה הרוויזיוניסטית בארץ ישראל,
שבו פירסם מאמרים ושירים; וב–1936, עם הפיכת העיתון לשבועון, נעשה לעורכו בפועל עד
ל–1937. כאן פורסמה סדרת מאמריו, שכונסו ב–1936 בחוברת עינינו נשואות לשלטון.
המאמרים יצאו נגד עמדתו של ז׳בוטינסקי בעניין הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל. עמדת
ז׳בוטינסקי היתה כי יש לדחות את מועד הקמת המדינה עד להיווצרותו של רוב יהודי בארץ
ישראל, וזאת כדי להבטיח את אופייה הדמוקרטי של המדינה ולמנוע שלטון דיקטטורי ברוב ערבי.
רטוש תבע להכריז על הקמת המדינה לאלתר, ולהבטיח על ידי מוסדותיה את היווצרות הרוב היהודי.
לגישתו היתה השפעה ניכרת על החוגים הרדיקליים ועל חוגי הנוער בתנועה, אבל היא נדחתה
על ידי ה״קונוונט״ של נשיאות הצה״ר (פראג, פברואר 1938) והוסרה מסדר היום של הכינוס
העולמי של בית״ר באוגוסט של אותה שנה. דחייה זו ציננה את זיקתו של רטוש לרוויזיוניזם
הז׳בוטינסקאי. מה גם שעם בואו לפריז לשנת לימודים נוספת (1938–1939) השתנו עמדותיו
הפוליטיות והאידיאולוגיות בעקבות הפגישה עם עדיה גור-חורון וחוגי כתב העת שם,
שפיתחו תיאוריה של לאומיות ״שמית״ קדמונית ואפשרות פריחתה מחדש במרחב הסהר הפורה. ההיחשפות
לתיאוריה זו הביאה אותו לגיבוש התורה הלאומית, ששימשה ביסוד מפעליה של הקבוצה ה״כנענית״. התורה הגדירה את היהודים כעדה דתית נטולת אופי לאומי, ואת בני המהגרים היהודים בארץ
ישראל כמקימי עם עברי חדש, מנותק מעברו היהודי ומסוגל ליצירת קשר לאומי עם שאר בני
הסהר הפורה, בתנאי שהללו ייסוגו מן האסלאם ומן הלאומיות הפן–אסלאמית. הקבוצה ניגשה
להקמתה של תרבות לאומית עברית חדשה, שתשאב השראה מתרבות הקדם העברית–השמית האלילית
של האזור ותקבע את יעדיו ותכוון את צעדיו של הלאום השמי-העברי החדש. היא אף ראתה עצמה
שותפה למרד של בני האזור כנגד הכובש האירופי הקולוניאלי (בריטניה וצרפת). עם שובו מצרפת
התגבשה סביבו קבוצה של אינטלקטואלים צעירים, שקיבלה את השקפת עולמו וראתה בו מורה–דרך.
הקבוצה הגדירה את עצמה כ״ועד לגיבוש הנוער העברי״, שמטרותיו הוגדרו במנשרים של רטוש:
כתב אל הנוער העברי ואיגרת אל ״לוחמי חירות ישראל״ (1943). ב–1944 מיסדה
הקבוצה את עצמה כתנועה מחתרתית למחצה, מאורגנת ב״תאים״ סביב ״ועד״ מרכזי. במושב הפתיחה
של ״הוועד עם שליחי התאים״ נשא רטוש ״משא פתיחה״, שהיווה את המצע הרעיוני של הקבוצה.
בשלהי 1937, לפני יציאתו לפראג וממנה לפריז, החל הלפרין בפרסום
דברי שירה בשם העט יונתן רטוש. במסווה שם עט זה שלח המשורר לא׳ שלונסקי (אז עורך מוסף
הספרות של הארץ) צרור שירים, שהפליאו את העורך ואת בני הקבוצה המודרניסטית הקרובה
אליו בשלמותם הצורנית, ברהיטותם המוזיקלית ובעושר האסוציאטיבי של הסמליות שלהם. יונתן
רטוש המשיך לשלוח אל שלונסקי את שיריו מפריז, והם נדפסו בטורים, כתב העת של
הקבוצה השלונסקאית.
עם שובו של רטוש ארצה נקשר קשר חזק בינו ובין אותו חלק מן הקבוצה
שפרש משלונסקי וביצר עצמו תחת מנהיגותו של נתן אלתרמן סביב כתב העת מחברות לספרות.
עורכו של כתב עת זה, המבקר ישראל זמורה, נעשה למו״ל של רטוש ופירסם ב-1941 את קובץ
שיריו הראשון, חופה שחורה, חוברת צנומה בעלת איכות שירית עצומה, שהופעתה נעשתה
לתאריך יסוד בתולדות השירה העברית המודרנית. רטוש המשיך בכתיבת שירים, שפורסמו במשך
שנות הארבעים בכתב העת מחברות לספרות; שירים מעטים, אבל מונומנטליים, שהפגינו
בשלות שירית ווירטואוזיות ללא תקדים. באותן שנים שיקע את עיקר מרצו בפעולתו כאידיאולוג
וכמנהיג. המתח של פעילות זו התרופף בשנים שלאחר מלחמת העצמאות. מבחינתו פרצה המלחמה
במועד הלא-נכון (קודם לגיבושו המלא של הנוער העברי כמייסדו של עם שמי חדש), כנגד האויב
הלא-נכון (הערבים, ולא הכובש הזר) ותחת המנהיגות הלא-נכונה (המנהיגות הציונית הבן-גוריונית).
תוצאותיה, רטוש ידע, יהיו הרסניות מבחינת התפתחותה של הקבוצה שבראשה עמד, מפני שהן
יקבעו לזמן ממושך את שלטונה של הציונות בנוער ואת המשכו של הקונפליקט היהודי-ערבי,
ויציפו את הארץ במהגרים יהודים שיטשטשו לימי דור ויותר את הזהות העברית. אמנם, רטוש
ייסד ב-1948 את כתב העת של הקבוצה (אלף) וניסח מחדש את יעדיה. ב-1951 אף נטל
חלק בארגונה מחדש כ״מרכז העברים הצעירים״. אך בדרך כלל נטה עתה להניח את העיסוק השוטף
בענייניה בידי ממשיכי דרכו (בעיקר אהרן אמיר), בעוד הוא מתפנה – גם בעקבות משברים אישיים
ומשפחתיים חמורים – לעיסוק בשירתו ובמפעלי תרגום.
ב-1952 הופיע ספר שיריו השני, יוחמד, שכלל את שירי חופה
שחורה והוסיף עליהם; ב–1959 הופיע הקובץ צלע; ב–1963 – שירי חשבון;
ב–1965 – שירי ממש; ובה בשנה הופיעה גם השירה הנבואית שלו ההולכי בחושך
(בכתב העת קו). במשך שנות החמישים ובראשית שנות השישים חל שינוי מרחיק לכת במעמדו
הציבורי. בעוד תורתו ה״כנענית״ מורחקת אל השוליים של החשיבה הישראלית החדשה, מעמדו
כמשורר זוכה לאישוש ולקידום בסדרה של מאמרי ביקורת והערכה (מאת ברוך קורצווייל, גדעון
קצנלסון, י׳ אורן ודן מירון), וההכרה בו כאחד מן הבולטים במשוררים העבריים של התקופה
נעשית לנחלת הכלל. הוא לא ויתר על שום עיקר מעיקרי משנתו הפוליטית-האידיאולוגית; ואחרי
הניצחון במלחמת ששת הימים אף נתן להם ביטוי מעודכן בחוברת 1967 – ומה הלאה?
(שלום עברי) וכן באנתולוגיה של ההגות ה״כנענית״ מניצחון למפולת (1976) שערך.
אולם עיקר מרצו מושקע עתה בכינוס שירתו בשלושה כרכים (1974–1977). לאלה נוספו ב-1975
שלושה קובצי שירה חדשים: אהבת נשים, שירי נערה ושירי פרט.
רטוש תרם תרומות חשובות לחידוש השפה העברית, הן במציאת מקבילים
עבריים למושגים לועזיים והן בדיונים בבעיות לשוניות שונות, כגון אפשרות הלטיניזציה
של הכתב העברי. ב-1981 חגגה הקהילה הספרותית הישראלית את מלאות ארבעים שנה להופעת
חופה שחורה. המשורר נפטר זמן קצר לאחר מכן, בי״ט באדר ב׳ תשמ״א, 25 במארס 1981.
ב-1982 ראו אור (בעריכת ש׳ שפרה) שני כינוסים ראשונים של יצירתו בפרוזה: ספרות יהודית
בלשון העברית וראשית הימים: פתיחות עבריות. ב-1986 הופיע כרך מכתבים
(בעריכת י׳ עמרמי). רטוש תירגם עשרות רומנים, מחזות וספרי עיון (רבים מהם בפסבדונים
״יוסף לוז״). בין השאר: ניקולאס ניקלבי מאת דיקנס (1948 ואילך); מנזר פארמה
מאת סטנדאל (1953); הדבר מאת אלבר קאמי (1962); תורת הספרות מאת ר׳ וולק
ואוסטין וורן (1967).
יצירתו השירית נחלקת בבירור לכמה חלקים נבדלים זה מזה תמטית, צורנית וכרונולוגית. בראשיתה
היתה זו בעיקרה שירה פוליטית ריגושית-רטורית אך קונקרטית בתכניה. תכנים אלה נוצקו אל
תוך צורות שיריות מוקפדות ומדויקות. השירים הצטיינו במקצבים רהוטים, בחריזה עשירה ובלשון
פיוטית ״גבוהה״. מפנה ברור למדי בשירתו, שאמנם היו לו סממנים מוקדמים, חל פחות או יותר
עם אימוץ השם יונתן רטוש, בשלהי 1937. הוא כתב עתה שירים סימבוליסטיים, הרמטיים בחלקם
הגדול, מונומנטליים בנושאיהם ובדרכי העיבוד של הנושאים, מבוססים על חומרים מיתיים,
בעיקר אלה השאובים מן המיתולוגיה האלילית הכנענית העתיקה; שירים ששפתם היא תרכובת מודרנית
של לשונות עתיקות ממקורות שונים (לרבות מקורות קדם-מקראיים), הפרוזודיה שלהם נשענת
על מקצבים היפנוטיים ועל חריזה עשירה, החזרות שבהם מגבירות את האפקט ההיפנוטי-הסוגסטיבי,
שהוא חזק יותר מן המסר האינפורמטיבי-הרפרנציאלי שלהם, ולכן הם טעונים פענוח מאומץ.
אפשר לומר שבשירים אלה מצאה הפואטיקה של הניאו-סימבוליזם הארץ-ישראלי מבית מדרשו
של א׳ שלונסקי את ביטויה השלם ביותר. שלמות זו שיקפה עולם פנימי טרגי אך נשלט על ידי
חוקים ברורים ותקיפים; עולם שבמרכזו עמד הגבר המורד, הבודד, עתיר התאווה וחמדת החיים
אך השפוט למוות ״לפי חרב״. עולם זה נהרס בהתנגשותו עם המציאות הישראלית של ראשית שנות החמישים. שיריו שכונסו בקובץ
צלע שיקפו את המשבר שהתחולל בעת הריסתו של עולם הסדר הטרגי. המשורר הודה כאן כי בעודו מנסה להחיות את קסם
״תהום-תהומותיים״ היה צועד ״במגפיים״ כאילו ״שכשך במי אפסיים״ של מציאות עירונית נמוכה, דלת תרבות, משוללת הדר. מחד גיסא, ביכה כאן את הרס עולמו (ראו שירים כגון
״קץ״, ״מת״); מאידך גיסא, הוא נפתח למציאות היומיומית, קלט את עגותיה (ראו השיר המבריק
״חתיך״) וניסה לביית אל תוך סגנונו הגבוה את נוסחי השיחה הנמוכים שלה. בקבצים המאוחרים יותר,
שירי חשבון ושירי ממש, חיזק את האוריינטציה ה״פרקטית״ שלו כשהוא ממיר את השלמות והמונומנטליות של שיריו המוקדמים בהמשכיות של משהו מעין יומן שירי של גבר מזדקן, עתיר חוכמת חיים מרירה, מתבונן במציאות המקיפה אותו בלא אשליות, משתמש בלשונותיה ובמקצב הדיבורי שלהן. רטוש – מסקני ומרחיק לכת בכל מעשיו – הוליך כאן את המשבר שפקד את כל משוררי האסכולה הניאו-סימבוליסטית (שלונסקי, אלתרמן, לאה גולדברג, אבות ישורון) בשנות החמישים עד להשתמעויותיו הקיצוניות ביותר.
כאמור, הוויכוח על ערכה ועל מרכזיותה של שירתו בספרות העברית המודרנית הסתיים בראשית שנות השישים בניצחונו המוחלט של המשורר על המזלזלים בו (כגון
ש׳ גרודזנסקי). לעומת זאת, הסתמנו ויכוחים הן בפרשנותה של שירה זו והן בהערכת חלקיה השונים. בהערכה זו התייצבה אל מול ההכרה בחלקה המוקדם, הסימבוליסטי של יצירת המשורר כבתרומתה השירית הבולטת ביותר הערכת-נגד, שייחסה ערך עודף דווקא לחלקה המאוחר, הבלתי-סימבוליסטי. המבטא העיקרי של ההערכה השנייה היה נתן זך, המבקר המחמיר של האסכולה הסימבוליסטית. אולם ספק הוא אם זך הצליח לשכנע את מרבית הקוראים והמבקרים. אף כי אין ספק בכך שגם שירתו המאוחרת של רטוש מעוררת עניין, הן בזכות עצמה והן כאינדיקציה מעמיקה של המשבר הרוחני והאסתטי של הספרות העברית בתקופת המדינה, מתבצרת ההכרה בשירים המרכזיים של
חופה שחורה, וכן בשירים שנכתבו בשנים שלאחר חתימת חופה שחורה, בארגמן,
אבימלך, את נשמת, לא רק כשיאה של יצירתו, אלא גם כשיאה של השירה העברית הסימבוליסטית. אשר לוויכוח הפרשני: תחילה התפרשה שירת רטוש כביטויו של עולם נפשי
״אלילי״-פרימיטיבי-״קמאי״ (קצנלסון). פרשנות זו נדחתה לחלוטין (בידי מירון) תוך הצבעה על התחכום המבני והצורני של השירים ועל ההנחות המודרניסטיות המהוות את תשתיתם האינטלקטואלית. דחייה זו נתקבלה ונהפכה לנקודת המוצא של כלל ביקורת רטוש. ואולם כאן הסתמנה מחלוקת חדשה: בין אלה הסבורים ששירתו והשקפת עולמו הלאומית והפוליטית ה״כנענית״ קשורות זו בזו לאין התר (בין השאר, לינדבאום), לבין אלה הסבורים שהתכנים ה״אליליים״ והאידיאולוגיים הללו רק מזינים בשירה זו השקפת עולם מודרנית, קיומית-טרגית בעיקרה (בעיקר מירון). לדעת האחרונים, הבנה כזו של שירתו גם חושפת את המקורות האמיתיים של הפוליטיקה והאידיאולוגיה שלו, שיש לחפשם לא במסגרת החשיבה הלאומית-הציונית אלא במסורת החשיבה של הימין האירופי, ששורשיו נעוצים בתורת ניטשה ותלמידיו, הוגי הדעות הוויטליסטים והפשיסטים, ותנועות אינטלקטואליות-פוליטיות מעין ה״אקסיון פראנסייז״ האנטישמית של מוראס, שסיפקה מודל רוחני לחוגי
״שם״, ושרטוש ניסה להעתיק את דפוסי פעולתה.
לרטוש היו שני אחים: הבלשנים
עוזיאל (עוזי) אורנן וצבי רין; וכן אחות, המשוררת מרים (מירי)
דור וכן שני בנים: המתמטיקאי שהרן שלח והשופט חמן שלח*. יונתן רטוש נפטר בי״ט באדר
ב׳ תשמ״א, 25 במארס 1981.
* חמן שלח נרצח יחד עם רעייתו אילנה ובתם צליל בפיגוע בראס-בורקה בחצי
האי סיני ב-1985.
עינינו נשואות אל השלטון : חזית המחר של תנועת השחרור (תל אביב : ז. שיף, תרצ״ח
1938) <כולל: דבר שלא בעתו? מכתב לואי מאת יוסף קלוזנר> <חתום -
אוריאל הלפרין>
חפה שחורה : שירים (תל אביב : מחברות לספרות, תש״א 1941)
משא הפתיחה : במושב הועד עם שליחי התאים (מושב ראשון) (תל אביב : הועד לגבוש
הנוער העברי, 1944)
יוחמד : שירים (תל אביב : מחברות לספרות, תשי״ב 1952)
<כולל: חפה שחורה - בארגמן - יוחמד>
צלע : שירים (תל אביב : אגודת הסופרים העברים ליד דביר, תשי״ט)
שירי ממש (תל-אביב : הדר, תשכ״ה 1965)
שירים : חופה שחורה, בארגמן, יוחמד, צלע (תל אביב : הדר, 1974)
אהבת נשים : צרור שירים (תל אביב : דביר, תשל״ה 1975)
שירי פרט (תל אביב : דביר, תשל״ה 1975)
ראשית הימים : פתיחות עבריות (תל אביב : הדר, 1982)
שירי אהבה (תל אביב : הדר, 1983) <איורים - יוסל ברגנר>
ילקוט שירים (תל-אביב : מחברות לספרות, תשנ״א 1991) <ליקוט
והוסיף ביבליוגרפיה, אהרן אמיר; מבואות, אהרן אמיר ודן מירון>
<״המבחר כולל את השירים המופיעים בתכנית הלימודים״>
תרגום:
כלבם של בני בסקרויל / קונן דויל (תל אביב : אמנות, תרפ״ט 1929)
<חתום - אוריאל הלפרין>
שמונים אלף מיל מתחת למים / ז׳ול ורן (תל אביב : אמנות, תר״ץ 1930)
<חתום - אוריאל הלפרין>
הספינה הטרופה : רומן / רבינדרנת טגורי (תל אביב : מצפה, תרצ״א 1930)
<חתום - אוריאל הלפרין>
ברנדה / דז׳ק לונדון (תל אביב : אמנות, תרצ״ב 1932) <חתום -
אוריאל הלפרין>
הדמוקרט המהפכני : ספר תומס ג׳פרסון - מעצב דמותה של הדמוקרטיה האמריקאית /
מאת הנדריק ו. ואן לון (תל אביב : ספרית התרבות האמריקאית, 1943)
<חתום - אוריאל שלח>
לילם של עניים / פרדריק פרוקוש (מרחביה : ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי
השומר הצעיר, 1944) <חתום - יוסף לוז>
יליד הארץ / ר׳ רייט (מרחביה : ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר,
1944) <חתום - יוסף לוז>
עד חָרְמָה : נאומי מלחמה / וינסטון צ׳רצ׳יל ; נאספו בידי צ׳ארלס איד (תל-אביב
: מחברות לספרות, תש״ה 1945) <בחתימת יוסף לוז; בהשתתפות חיים גד>
עולם בסנורים / ליאופולד שוארצשילד (תל אביב : עם עובד, תש״ו 1946)
<חתום - יוסף לוז>
נער המיסיסיפי : פרשת חיי מרק טוין / איזבל פראודפיט (תל אביב : מ. ניומן,
תש״ו 1946) <חתום - יוסף לוז> <ציורים – ו. צ׳. נימס>
כעלה נדף : רומן / מילטון סטינברג (תל אביב : מ. ניומן, 1946)
<חתום - יוסף לוז>
מנזר פרמה / סטנדל (תל אביב : מחברות לספרות, תשי״א-תשי״ב)
נגיד, חיים. ״דעתי האישית אינה קובעת״.
ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ז באלול
תשנ״ג, 3 בספטמבר 1993, עמ׳ 36 <ראיון עם זיוה שמיר בצאת ספרה>
שביט, יעקב. יונתן רטוש כאיש קצוות.
הארץ, תרבות וספרות, י׳ באלול תשנ״ג, 27 באוגוסט 1993, עמ׳ ב 8.
מאמרים:
אבנרי, אורי. האיש שגילה את אמריקה: במלאות
עשרים שנה למותו של המשורר יונתן רטוש, אבי תנועת ״העברים הצעירים״. הארץ,
תרבות וספרות, י״ג בניסן תשס״א, 6 באפריל 2001, עמ׳ ה 6.
אבנרי, שרגא.ביקורת החיים והפרדוכס.משא (מצורף ל׳למרחב׳), כ״ו בחשון תש״ך, 27 בנובמבר 1959, עמ׳ 5 <על
שירי ׳צלע׳ ו׳שירי חשבון׳> <חזר ונדפס בספרו 12 משוררים (תל אביב : יבנה, 1969), עמ׳ 182–191
ובתוך: יונתן רטוש : מבחר מאמרי ביקורת
על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב
: עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 120–126> <נוסח שונה נדפס בספרו שלושה שערים : מאמרים בביקורת שירתנו (תל אביב
: עקד, תשל״ח 1978), עמ׳ 134–144>
אבנרי, שרגא.לשון-המלים בשירי רטוש.משא (מצורף ל׳דבר׳), גל׳ 6 (164) (כ״ו בשבט תשל״ה, 7 בפברואר 1975), עמ׳
1, 2 <על שירי יונתן רטוש - חופה שחורה, בארגמן, יוחמד, צלע (1974)> <נוסח מורחב
נדפס בספרו שלושה שערים : מאמרים בביקורת שירתנו
(תל אביב : עקד, תשל״ח 1978), עמ׳ 109–120>
אבנרי, שרגא. השקיעה ועוף-החול. בספרו
שלושה שערים : מאמרים בביקורת שירתנו (תל אביב
: עקד, תשל״ח 1978), עמ׳ 121–127 <על הקובץ ״יוחמד״, כולל המדורים ׳חופה שחורה׳,
׳יוחמד׳ ו׳בארגמן׳ (1952)>
אבנרי, שרגא. ׳על מות לבעל׳ - מיטב השיר של
רטוש. בספרו שלושה שערים : מאמרים בביקורת
שירתנו (תל אביב : עקד, תשל״ח 1978), עמ׳ 128–133.
ברונובסקי, יורם. יונתן רטוש : ובכל-זאת מרוח
השירה. הארץ, תרבות וספרות, 3 בפברואר 1984, עמ׳ 16, 17 <חזר ונדפס בספרו
ביקורת תהיֶה : רשימות על שירה, פרוזה ומסה
בספרות העברית / ערך והוסיף אחרית דבר – דוד וינפלד (ירושלים : כרמל, תשס״ו 2006),
עמ׳ 218–224>
ברזל, הלל. סוד הצימצום בשירת רטוש.
הארץ, תרבות וספרות, כ״ט באלול תשכ״ב, 28 בספטמבר 1962, עמ׳
ברזל, הלל. שירתו של יונתן רטוש - עבריות
ואוניברסאליות. ידיעות אחרונות, כ׳ בטבת תשל״ה, 3 בינואר 1975, עמ׳
<חזר ונדפס בספרו משוררים בגדולתם : מסות מחקר
על משוררים עבריים (תל אביב : הוצאת יחדיו, איגוד מוציאים לאור ואגודת הסופרים
העברים בישראל, תשל״ט 1979), עמ׳ 288–296>
ברזל, הלל. מלה וחוויה בשירת רטוש.
גזית, כרך ל״א, גל׳ ה-ח (אב תשל״ד-חשוון תשל״ה), עמ׳
<חזר ונדפס בספרו משוררים בגדולתם : מסות מחקר
על משוררים עבריים (תל אביב : הוצאת יחדיו, איגוד מוציאים לאור ואגודת הסופרים
העברים בישראל, תשל״ט 1979), עמ׳ 277–287>
ברזל, הלל. רטוש בארבעה קולות.
ידיעות אחרונות, ז׳ בשבט תשל״ו, 9 בינואר 1976 ; י״ד בשבט תשל״ו, 16 בינואר
1976 <כונס בספרו: משוררים בגדולתם :
מסות מחקר על משוררים עבריים (תל אביב : הוצאת יחדיו, 1979), עמ׳ 262–276 ובתוך:
יונתן רטוש : מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו /
ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד,
תשמ״ג 1983), עמ׳ 167–181>
ברזל, הלל. גילוי - כיסוי – גילוי : על תפיסת
השיר של יונתן רטוש בהקבלה לזו של ביאליק. מאזנים: ירחון לספרות, כרך נ״ב
(תשמ״א 1981), עמ׳ 326–339.
ברזל, הלל.חרב ומרחב.
בספרו: גבהות הכיסופים: שירה מתקנת עולם: עיקרי
השקפה ואמונה מ״צדקיהו בבית הפקודות״ ועד ״הכול הולך״ (תל אביב : אגודת הסופרים
העברים בישראל, תשנ״ג 1993), עמ׳ 167–184 <על ״שנים עשר שירי דם״>
זך, נתן. יחס האמת של הלב.
ידיעות אחרונות, ד׳ בשבט תשמ״א, 9 בינואר 1981
זך, נתן. נתן זך מראיין את המשורר יונתן
רטוש <הראיון האחרון>. מוניטין, גל׳ 32 (אפריל 1981), עמ׳ 62–66,
101.
זמורה, ישראל. ״חופה שחורה״ ליונתן רטוש.
בספרו: ספרות על פרשת דורות (תל אביב : מחברות לספרות, תש״י 1949), כרך
שני, עמ׳ 278–282 <חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש
: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות
דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 45–47>
זמורה, ישראל. מ״חופה שחורה״ עד ״צלע״.
הפועל הצעיר, כרך ל׳, חוב׳ 28 (כ״א באדר ב תשי״ט), עמ׳ 18.
זמורה, ישראל. התגלותו הדראמטית של יונתן
רטוש. מעריב, ספרות, כ״ה בשבט תשמ״א, 30 בינואר 1981, עמ׳ 37.
לאור, דן. קוים בהתפתחות הביקורת על
יצירתו של יונתן רטוש. יונתן רטוש : מבחר מאמרי
ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב
: עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 7–44.
לאור, דן. בין אידיאולוגיה לאסתטיקה: לשון
הביקורת של יונתן רטוש. סימן קריאה: רבעון מעורב לספרות, גל׳ 16–17 (אפריל
1983), עמ׳ 226–231 <נוסח מורחב ומעודכן של הרצאה שהוקראה בקונגרס השמיני למדעי
היהדות, ירושלים, אוגוסט 1981> <חזר ונדפס בספרו המאבק
על הזיכרון : מסות על ספרות, חברה ותרבות (תל אביב : עם עובד, תשס״ט 2009),
עמ׳ 250–258>
לאור, דן. האש שיצאה מן האטד: התהוותו
של השיר ״אבימלך״ לאור תפיסתו הכנענית של יונתן רטוש. בקורת ופרשנות: כתב-עת
למחקר ספרות עם-ישראל, גל׳ 27 (תשנ״א 1991), עמ׳ 99–124 <חזר ונדפס בספרו המאבק על הזיכרון : מסות על ספרות, חברה ותרבות
(תל אביב : עם עובד, תשס״ט 2009), עמ׳ 259–281>
לאור, דן.מסע זהות: במלאות עשרים שנה
למותו של המשורר יונתן רטוש, אבי תנועת ״העברים הצעירים״.
הארץ, תרבות וספרות, י״ג בניסן תשס״א, 6 באפריל 2001, עמ׳ ה 6.
לאור, דן. ״אני שומע את אמריקה שרה!״ : על
היבט אחד בתמונת העולם של ״הכנענים״. קשת החדשה, גל׳ 11 (אביב 2005), עמ׳
148–160 <על ההשפעה האמריקאית על תנועת הכנענים, ובמיוחד על שניים מראשיה: יונתן
רטוש ואהרן אמיר, ועל תרומתם של שני יוצרים אלה להפצת
ידיעת אמריקה והספרות האמריקאית בקרב הציבור בארץ> <חזר ונדפס בספרו המאבק על הזיכרון : מסות על ספרות, חברה ותרבות
(תל אביב : עם עובד, תשס״ט 2009), עמ׳ 296–310>
לוז, צבי. מעלות ומורדות בשירת רטוש.
בספרו: מציאות ואדם בספרות הארץ-ישראלית (תל
אביב : דביר, תש״ל 1970), עמ׳ 29–41 <חזר ונדפס בקובץ יונתן רטוש: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט
וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג
1983), עמ׳ 148–160)>
לוז, צבי. אחד שהוא שניים. עתון 77,
גל׳ 256 (סיוון תשס״א, יוני 2001), עמ׳ 20–21 <בשירת רטוש 2 דיוקנים בלתי מתיישבים
זה עם זה: המיתי-כנעני וכנגדו הדיוקן הפרטי-יומי. כל עולם מוצג, להדגמה, בשיר אירוטי
המבליט את טיב יחסי-אנוש האופייני לו>
לוז, צבי. אבן-בוחן חדת זוויות : יונתן רטוש
כאחד שהוא שניים. שבו, גל׳ 11 (2003), עמ׳ 135–146 <על העולם הקיומי של
רטוש, החושף מציאות עכשווית של ״אני״ בעל דיוקן אישי, אנטי גבור צנוע ואף נבוך
לעיתים. מבחינה אמנותית מתבטא אותו ״אני״ קיומי בסגנון נמוך הנוטה אפילו לעגה,
על פי רוב בריתמוס חופשי, בהתאמה לדמותו האישית של האנטי-גיבור. כתיבה זו יוצרת
פער ניכר מכתיבתו הכנענית המיתית> <כונס בספרו: מחתרת השיר : מגמות
״אחרות״ בשירה העברית (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשס״ו 2006), עמ׳ 113–128>
לוז, צבי. יונתן רטוש: בחזרה אל המצב
הטרום מקראי. בספרו: הזרימה הדו-סטרית של העברית
: בין הקנונים לשירה המתחדשת (בני ברק : הקיבוץ המאוחד, תשע״א 2011), עמ׳ 103–108.
ליטוין, רנה.בין שירי ״יוחמד״ ל״שירי חשבון״.
משא (מצורף ל׳למרחב׳), שנה 12, גל׳ 26 (ל׳ בסיון תשכ״ג, 22 ביוני 1963 [צ״ל
כ״ט בסיון תשכ״ג, 21 ביוני 1963]), עמ׳ א, ב <חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש : מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט
וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 127–135>
לינדנבאום, שלום.הליריקה של י. רטוש.
גזית, כרך ל״ג, חוב׳ ז-ח (תשרי-חשון תש״ם, ספטמבר-אוקטובר 1979), עמ׳ 14-20
<חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש : מבחר מאמרי ביקורת
על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983),
עמ׳ 99–119>
מאק, חננאל. המקרא בשירת יונתן רטוש: שני שירים ופרקי מקרא.
מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך
כ׳ (תשס״ו 2006), עמ׳ 271–284.
המאמר בוחן את השימוש בחומר מקראי בשני שירים של רטוש. בשניהם ניכר מקומם המכריע
של פולחן דתי, אלים שליטים ובני אדם כנועים מבקשי דרך, אולם המרחק בין שירה זו
לבין שירה דתית, במובנה המקובל, רחוק מאוד
מירון, דן. בין שנינה להשבעה : על משמעותו
של עיקרון מבני מרכזי בשירת יונתן רטוש. סימן קריאה, חוב׳ 16–17 (אפריל
1983), עמ׳ 214–225 <בעקבות הרצאה שהושמעה ביום עיון ביצירת רטוש באוניברסיטת חיפה,
31 בדצמבר 1980> <חזר ונדפס בתוך הקבוצה הכנענית - ספרות ואידיאולוגיה :
אסופה / ליקטו וערכו נורית גרץ, רחל ויסברוד (תל-אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשמ״ז
1986), עמ׳ 87–99; וכמבוא לילקוט שירים / יונתן רטוש (תל-אביב : מחברות
לספרות, תשנ״א 1991), עמ׳ 27–56>
מירון, דן.יונתן רטוש כגיבור תרבות. הארץ, י״ד בניסן תש״ן, 9 באפריל 1990,
עמ׳ ג 1, ג 5-ג 6; כ׳ בניסן תש״ן, 15 באפריל 1990, עמ׳ ב 7-ב 8 <חזר ונדפס
בספרו נוגע בדבר : מסות על ספרות, תרבות וחברה (תל-אביב : זמורה-ביתן,
תשנ״א 1991), עמ׳ 161–202>
מירון, דן.מסוף אל סף : חתימת שירת ה׳ישוב׳ והולדת שירת המדינה ביצירת יונתן רטוש.
צפון, כרך ב׳ (תשנ״ג), עמ׳ 85–127 <חזר ונדפס בספרו:
האדם אינו אלא ...: חולשת-הכוח, עוצמת-החולשה:
עיונים בשירה (תל אביב : זמורה-ביתן, מוציאים לאור, תשנ״ט 1999), עמ׳ 389–443>
נגב, אילת. אני ילדה שובבה.
ידיעות אחרונות, מוסף 7 ימים, כ״ג בחשוון תשנ״ה, 28 באוקטובר 1994, עמ׳ 24–26,
72 <שיחה עם יוענה רטוש, אלמנת המשורר יונתן רטוש>
קורצווייל, ברוך. מהותה ומקורותיה של
תנועת ׳העברים הצעירים׳ (׳כנענים׳). בספרו: ספרותנו
החדשה - המשך או מהפכה? (ירושלים ותל אביב : שוקן, תש״ך 1959 ותשכ״ה),
עמ׳ 270–300 <חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש :
מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן
לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 48–69>
קצנלסון, גדעון. שירתו של יונתן רטוש.
הארץ, תרבות וספרות, ז׳ בתשרי תשי״ג, 26 בספטמבר 1952 <חזר ונדפס בקובץ
יונתן רטוש: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו /
ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד,
תשמ״ג 1983), עמ׳ 70–75>
רתוק, לילי. הנערה והמשורר.
משא (מצורף ל׳למרחב׳), כ״ג בשבט תשל״ז, 11 בפברואר 1977 <על ״שירי נערה״> <חזר
ונדפס בשינויים קלים בקובץ יונתן רטוש: מבחר
מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור
(תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 182–188>
שביט, יעקב. היחסים בין אידיאה לפואטיקה
בשירתו של יונתן רטוש. הספרות, חוב׳ 17 (ספטמבר 1974), עמ׳ 66–91
<חזר ונדפס בהשמטות בקובץ יונתן רטוש: מבחר
מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור
(תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 189–229>
שביט, יעקב.הפסבדונים הבלתי ידוע.מאזנים, כרך נ״ד, גל׳ 3–4 (שבט-אדר תשמ״ב, פברואר-מארס 1982), עמ׳ 6 <על
הפסבדונים ״א.ל. הרן״ בו השתמש רטוש>
שביט, יעקב. נביא ללא תנועה, בשורה ללא
קהל 1940–1953. בספרו: מעברי עד כנעני (תל אביב : הוצאת ספרים דומינו
בשתוף אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר למדעי היהדות ע״ש חיים רוזנברג, 1984), עמ׳
94–105 וכן ראה במפתח.
שילון, אבי.מלחמת
ששת הימים והתעוררות הרעיון הכנעני. בתוך: ישראל 1967–1977 :
המשכיות ומפנה / עורכי הכרך – עופר שיף, אביבה חלמיש (שדה בוקר : מכון בן-גוריון
לחקר ישראל והציונות, תשע״ז 2017), עמ׳ 102–129
* <הגיב על כך יוסף ברנע
– לעיל>
שלח, שהרן.
זיכרונותיו של בן.הארץ, תרבות וספרות, י״ג בניסן תשס״א, 6 באפריל
2001, עמ׳ ה 4 <במלאת עשרים שנה למותו של המשורר>
שמיר, זיוה. יש מאין? מקור
ראשון, שבת, כ״ב בתמוז תשס״ח, 25 ביולי 2008, עמ׳ 6, 12 <רטוש האמין כי השירה
העברית צריכה להתנתק מספרות ישראל שנכתבה בנכר ומספרות המערב. הוא עצמו, עם זאת,
הושפע לא מעט מאדגר אלן פו, דרך תרגומי ז׳בוטינסקי>
שמיר, משה. נפשו בכפו. מעריב,
ה׳ בחשון תשל״ו, 10 באוקטובר 1975 <על ״אהבת נשים״, ״שירי נערה״, ו״שירי פרט״>
<חזר ונדפס בקובץ יונתן רטוש: מבחר מאמרי ביקורת
על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב
: עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 161–166>
שפרה, ש.שירה כחבה.דבר,
משא, ו׳ באלול תשל״א, 27 באוגוסט 1971, עמ׳ 12, 14 <חזר ונדפס בקובץ יונתן רטוש: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט
וצירף מבוא ונספחות דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג
1983), עמ׳ 268–280>
שפרה, ש.שירה כחבה -
על ראיון שהיה ולא היה: במלאות עשרים שנה למותו של המשורר יונתן רטוש, אבי
תנועת ״העברים הצעירים״. הארץ, תרבות וספרות, י״ג בניסן תשס״א, 6 באפריל
2001, עמ׳ ה 6.
Barzel, Hillel.
Word and experience in the poetry of Yonatan Ratosh. Modern hebrew
Literature, no. 1 (Spring 1975), pp. 14-19.
Laor, Dan. American
literature and Israeli culture : the case of the Canaanites. Israel
studies, vol. 5, no. 1 (Spring 2000), pp. 287-300.
אבנרי, שרגא.שיריו המאוחרים של י. רטוש.מאזנים, כרך כ״ב (מ״ה), גל׳ 1 (כסלו תשכ״ו, דצמבר 1965), עמ׳ 64–68 <חזר
ונדפס בספרו 12 משוררים
(תל אביב : יבנה, 1969), עמ׳ 199–206; ובספרו שלושה שערים : מאמרים בביקורת שירתנו (תל אביב
: עקד, תשל״ח 1978), עמ׳ 145–151>
ברזל, הלל. שיריו החדשים של יונתן רטוש.
הבוקר, ח׳ באדר ב׳ תשכ״ה, 12 במארס 1965
זך, נתן. מעבר לכל חוכמת ערומים : עם שיריו
המאוחרים של יונתן רטוש. הארץ, תרבות וספרות, כ״ד באדר א׳ תשכ״ה,
26 בפברואר 1965 <חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש
: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות
דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 136–139 ; ובתוך
ספרו השירה שמעבר למלים : תיאוריה
וביקורת 1954–1973 (בני-ברק : הקיבוץ המאוחד, תשע״א 2011), עמ׳ 273–276>
שביד, אליעזר. בין סירוב לכניעה : על
׳שירי ממש׳ ליונתן רטוש. משא (מצורף ל׳למרחב׳), כ״ב באדר ב׳ תשכ״ה,
26 במארס 1965 <חזר ונדפס בתוך: יונתן רטוש
: מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו / ליקט וצירף מבוא ונספחות
דן לאור (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ג 1983), עמ׳ 140–147>
על ״שירי אהבה״
בחור, יונה. מתי אני הכי הכי. מעריב,
י׳ בטבת תשמ״ד, 16 בדצמבר 1983 <נדפס גם בספרה רשימות על ספרות (תל-אביב : ירון גולן, 1993),
עמ׳ 45–51>