אברהם הפנר (1935–2014)

 <בהכנה>

Avram Heffner

    אברהם הפנר, סופר ואיש קולנוע, נולד בחיפה בד׳ באייר תרצ״ה, 7 במאי 1935 להורים שעלו ארצה מפולין שנה לפני כן. עם סיום לימודיו התיכוניים בבית הספר הריאלי, הנזכר פעמים רבות בספריו, שירת שלוש שנים בלהקת הנח״ל, שבה כיכבו אז אורי זוהר וחיים טופול. למד שנתיים פילוסופיה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים, והמשיך את לימודי הפילוסופיה בסורבון בפריז. בשלוש השנים וחצי שעשה בפריז החל לעסוק בקולנוע וגם בכתיבת הרומן הראשון שלו, עיבל (מסדה, 1969). שני תחומים אלה, הספרות והקולנוע, יציינו את הקריירה האמנותית שלו לכל אורכה. אחרי שנתיים נוספות בניו יורק, שאף בה עסק בקולנוע, חזר ארצה ב-1965, ומסוף שנות השישים חי בתל אביב.
    במרכז יצירתו עומדים שלושת הרומנים כולל הכל (1987); אברהם הפנר: ספר המפורש (1991); ואללים (1993), שהיו ביטויים בולטים של הגל הפוסט-מודרניסטי העברי. בסיפורת העברית של שני העשורים האחרונים מעמיד הפנר את אחת האופוזיציות החריפות ביותר לסיפורת של סופרי ״הגל החדש״ (א״ב יהושע, עמוס עוז וחבריהם), המנסים לא רק לגלות את החוקיות הקיימת במציאות, אלא גם מטילים עליה סדר וארגון קפדניים. כמו ברנר לפניו, הפנר מנסה לעצב טקסט שיבטא את מציאות חייו הקרועה, חסרת הארגון והפשר. ההטרוגניות של החומרים המרכיבים את שלושת הרומנים הנזכרים (תסריטים, מכתבים, מסות וכו׳) מעידה על תחומי התעניינותו המגוונים של המספר, אולם הקומפוזיציה של חומרים אלה, עיצובם הגרפי הרב-ליניארי והעובדה שחלקם נמסר במצב טיוטתי בלבד – כל אלה תורמים היטב ליצירת הרושם שהמספר חי במציאות של קרעים-קרעים, מציאות מפוררת ונטולת מבנה וסדר. הרצון להבין את המציאות מוצג ברומנים אלה ככוח ראשוני, אך גיבוריהם רואים בנחמה הטמונה באמנות, במדע או בדת נחמת שווא, מסווה שנועד לכסות כאוס חסר צורה ופשר. לא במקרה נזכר עקרון אי-הוודאות של הייזנברג בכל אחד מהרומנים האלה.
    על רקע ספרות ״הגל החדש״ הם מדגימים את המעבר מן העיסוק ביצרים ובדחפים הלא-מודעים לשאלות קוגניטיביות בדבר זהות האני, אופי הגבולות שבינו ובין העולם, תהליכי התפישה שלו וכו׳. כאן מקומם של הדיונים המפורטים המופיעים ברומנים בחשיבותם של ספרי הילדים, בקיומו או בהיעדרו של רצון חופשי, ובגבולות שבין הריאלי לפיקטיבי. משני ענפיו העיקריים של הפוסט-מודרניזם – הענף המטא-פיקטיבי והענף הפונה אל המציאות ומנסה לתאר אותה כמות שהיא, בלי לייחס לה הנחות מוקדמות של משמעות וסדר – קרובים הרומנים של הפנר לענף השני. גיבוריו מכירים בכך שעל האדם נגזר לחיות בין יתמות למוות, במציאות חסרת פשר, והם מוצאים משמעות לחייהם באמצעות מעורבות בחיי אנשים אחרים. הם אינם דוגלים בעליונות הטקסט על פני המציאות, אלא מתייחסים בחשד גדול דווקא אל הספרות.
    עיסוקו בקולנוע השפיע במידה רבה על סגנון ספריו ועל דרך עיצוב גיבוריו. קטעים רבים ברומן אללים מובאים תחת הכותרת אטום. אלה קטעים קולנועיים-כביכול, שבהם אין המספר חודר כלל לתודעת גיבוריו. זיקת המחבר לקולנוע ניכרת היטב גם בספריו הבאים, בוויתור על הלשון ה״ספרותית״ ובאימוץ טכניקות קולנועיות (למשל, ״דיזולב״ ומעברים חדים מסצנה לסצנה).
    ספריו הנוספים: המחברות של יוחנן שלאכט (1974); עליזה (1998); כמו אבלאר, כמו אלואיז (2001); ארץ קטנה, איש גדול (2002). כמו כן פירסם כמה ספרים בנושאי קולנוע, בהם מהספרות לקולנוע: תיאוריה (1999); קולנוע: תיאוריה (2002); סרטים לא גדלים על עצים: תסריטאות (2002).
    הפנר ידוע לקהל הישראלי במידה רבה בזכות יצירתו הקולנועית. עוד בהיותו בניו יורק ביים שלושה סרטים קצרים, ביניהם המרת הדת המופלאה ביותר של המלט הצעיר, וסרט המבוסס על סיפור פשוט של ש״י עגנון. אהבתו לקולנוע קיננה בו, על פי עדותו, כבר בגיל 17. הוא החל כשחקן (חור בלבנה של אורי זוהר), שיחק בתפקיד ראשי בסרט קצר של אסי דיין (שנגנז) ובסרטו של רפי נוסבאום - המטרה טיראן (1968). החל מסוף שנות השישים החל הפנר לבנות את מעמדו כאחד מיוצרי הקולנוע הבולטים והאיכותיים בארץ, על אף שלא יצר סרטים רבים. סרטו הקצר הרביעי מ-1967 לאט יותר, עיבוד לסיפור קצר של סימון דה בובואר, זיכה אותו בפרס פסטיבל ונציה. בשנות השישים והשבעים הוא נמנה עם קבוצת יוצרי הקולנוע האישי (״הרגישות החדשה״) שיצרו סרטים חברתיים בעלי סגנון אמנותי אירופי-אוונגרדי שהיוו ניגוד לסרטי הבורקס העממיים שפרחו במקביל. סרט בולט במגמה זו היה לאן נעלם דניאל וקס? שכתב וביים בשנת 1972 ונחשב על ידי המבקרים לאחד הסרטים הטובים של הקולנוע הישראלי בכל הזמנים. בשנת 1971 שיחק בסדרת הטלוויזיה חדוה ושלומיק ובשנת 1977 שיחק בסרט הקולנוע פנטזיה על נושא רומנטי שכתב חנוך לוין. בהמשך עבר ליצור לעולם הילדים. בשנת 1974 החל לשתף פעולה עם הטלוויזיה החינוכית ויצר את סדרת הילדים דלת הקסמים, שעסקה בחינוך הילדים לזהירות בדרכים. תוכנית זו זכתה להצלחה רבה ושודרה בשידורים חוזרים עד שנות השמונים. שני סרטים אחרים שלו, דודה קלרה (1977) ואהבתה האחרונה של לורה אדלר (1990), מהווים הספד לדור יוצאי אירופה הזקנים, דוברי היידיש. דודה קלרה, שנוצר עם יסודות אוטוביוגרפיים על משפחתו, מספר על שלוש דודות פולניות בארץ המשגיחות על אחיינית צעירה. אהבתה האחרונה של לורה אדלר מהווה הספד לתיאטרון היידיש ולשחקניו. דרמת הטלוויזיה שיצר, ארץ קטנה איש גדול (1998), מהווה מבט ציני על מדינת ישראל המשתנה של שנות התשעים ועל מיתוסים ציוניים שלטענתו לא נשאר מהם הרבה. בשנת 2004 קיבל את פרס האקדמיה הישראלית לקולנוע (פרס אופיר) על מפעל חיים בקולנוע הישראלי. הפנר הרצה שנים רבות על קולנוע ותסריטאות במוסדות אקדמיים.  ב-2012 ראה אור ספר בשם אברהם הפנר – ספר התסריטים, המאגד את חמשת תסריטי סרטיו, ראיונות עם הפנר על סרטיו ומאמר של אורי קליין על הקולנוע של הפנר.
    אברהם הפנר נפטר בכ״ד באלול תשע״ד, 19 בספטמבר 2014 כשהוא בן 79 וארכיונו הועבר למכון הקשרים שבאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

נכתב על-ידי אברהם בלבן עבור לקסיקון הקשרים לספרות ישראלית 
[מקורות נוספים: ויקיפדיה]
[צילום: מוטי קיקיון] 

ספריו:

  • עיבל : רומן (רמת גן : אגודת הסופרים העברים בישראל ליד הוצאת מסדה, 1969)
  • המחברות של יוחנן שלאכט (רמת גן : אגודת הסופרים העברים בישראל ליד הוצאת מסדה, 1974)
  • כולל הכל (ירושלים : כתר, 1987)
  • ספר המפורש (ירושלים : מקסוול-מקמילן-כתר, 1991)
  • אללים : אגדה (ירושלים : כתר, 1993)
  • עליזה (ירושלים : כתר, 1998) <רומן>
  • סינימה נייר : עיבודים מספרות לקולנוע (תל אביב : דיונון, 1999)
  • כמו אבלאר, כמו אלואיז : רומאן אהבה ושני סיפורים (בני ברק : הקיבוץ המאוחד, 2001)
  • ארץ קטנה, איש גדול : סיפור מהסרטים (בני ברק : הקיבוץ המאוחד, 2002)
  • סרטים לא גדלים על עצים : תסריטאות (תל אביב : אורט ישראל, תשס״ב 2002)
  • אמנות שפה זרה (תל אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2006)
  • ספר התסריטים (ירושלים : כתר, 2012) <בעריכת עליזה ציגלר, איתן גרין, רנן שור, מרק פרחומובסקי ומאיה הפנר. עוד בספר: מאמר על יצירתו הכוללת של הפנר, מאת מבקר הקולנוע אורי קליין>

על המחבר ויצירתו:

  • הפנר, אברהם. הכל סיפורים. ולא אכפת לנו מי כתב. הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 660 (י״ד בתשרי תשס״ו, 17 באוקטובר 2005), עמ׳ 70 <הסופר והבמאי אברהם הפנר חוזר אל הרגעים, האנשים, הסיפורים והשירים שבהם התחילה יצירתו>
  • אנדרמן, נירית.  פתח את דלת הקסמיםהארץ, גלריה שישי, ח׳ בטבת תשע״ג, 21 בדצמבר 2012, עמ׳ 12–14.
  • הפנר, מאיה.  סרבנותו של אלף הא.  הארץ, מוסף שבועי, ל׳ בתשרי תשע״ה, 24 באוקטובר 2014, עמ׳ 50–51 <על פטירתו של אברהם הפנר בליווי סיפור קצר פרי עטו סרבנותו של יוד שין, רעיון לסיפור מאת ש.א.>
  • הפנר, מאיה.  הכרוניקה של הכרוניקותמאזנים, כרך צ׳, גל׳ 3 (תמוז תשע״ו, יולי 2016), עמ׳ 23–24.
  • ישראל, יעל. יוחנן, המכונה שכטר, המכונה שלאכט : שיחה עם אברהם הפנר. על המשמר, חותם, 18 באוגוסט 1989, עמ׳ 12–13.
  • מוסקונה-לרמן, בילי. אברמל׳ה כל-בו. מעריב, סופשבוע, 18 בספטמבר 1987, עמ׳ 34–35, 39–40.
  • סלע, מיה.  תסריט לא ידוע מראש.   הארץ, גלריה שישי, ח׳ בטבת תשע״ג, 21 בדצמבר 2012, עמ׳ 4–6.
  • קליין, אורי. הפנר. הארץ, מוסף שבועי, כ״ט באלול תשמ״ז, 23 בספטמבר 1987, עמ׳ 32–34.
  • קליין, אורי. עסוק כתמיד. הארץ, 18 ביולי 1990, עמ׳ ב 7.
  • קליין, אורי. כשהאור כבה בחדר המדרגות. הארץ, גלריה שישי, ח׳ בטבת תשע״ג, 21 בדצמבר 2012, עמ׳ 8–10.
  • קליין, אורי.  לאט אבל בטוח.  הארץ, גלריה, ה׳ בתשרי תשע״ט, 14 בספטמבר 2018, עמ׳ 7–8.
  • שריק, איה. כמו שקוראים עיתון : שיחה עם אברהם הפנר. חדשות, 24 במארס 1991, עמ׳ 20, 21.
על ״עיבל״
על ״כולל הכל״
  • אלפון, דב. כולל הפנר. כותרת ראשית, גל׳ 249 (9 בספטמבר 1987), עמ׳ 32–33.
  • גורביץ, דוד. כולל הכל גם עמוד ריק. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י׳ בשבט תשמ״ח, 29 בינואר 1988, עמ׳ 21.
  • לניר, ניבה. ״לשנינו יש עיניים גדולות, לא לוותר על אף אחד ולא על שום דבר : שיחה בין יצחק בן-נר אברהם הפנר ויגאל שוורץ, עורך שני ספריהם. דבר, 11 בספטמבר 1987, עמ׳ 18–19.
  • מגד, אייל. לא כולל הכל. הארץ, ז׳ בחשון תשמ״ח, 30 באוקטובר 1987, עמ׳ ב 6.
  • נבות, אמנון. הדרך לקולנוע אינה כוללת הכל. דבר, י״ח בטבת תשמ״ח, 8 בינואר 1988, עמ׳ 20–21.
  • נעמן, נטע. הרומן כתסריט קולנוע.  מעריב, ספרות, י״א בטבת תשמ״ח, 1 בינואר 1988, עמ׳ 3.
על ״ספר המפורש״
  • אוריין, יהודית. הספר המשוגע. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, כ״ט באדר תשנ״א, 15 במארס 1991, עמ׳ 23.
  • בושס, הדה. לא כל אחד יכול לכתוב. הארץ, 19 במארס 1991, עמ׳ ב 4.
  • בלבן, אברהם. ספרות עם עולם או בלעדיו. מאזנים, כרך ס״ח, גל׳ 1 (תשרי תשנ״ד, אוקטובר 1993), עמ׳ 55–57.
  • בלבן, אברהם.  אברהם הפנר.  בספרו גל אחר בסיפורת העברית : סיפורת עברית פוסטמודרניסטית (ירושלים : כתר הוצאת ספרים, 1995), עמ׳ 129–154.
  • גור, בתיה. שבוע של ספרים: מקור. הארץ, 8 במארס 1991, עמ׳ ב 9.
  • גלבוע, מנוחה. הבזק קצר על הפנר. מאזנים, כרך ס״ה, גל׳ 7–8 (1991), עמ׳ 64.
  • דותן, אייל. כי המציאות, כוס אוחתה, לא ״מצייתת״ למשטר וסדר. הארץ, ב׳ בתמוז תשנ״א, 14 ביוני 1991, עמ׳ ב 8.
  • מלמד, אריאנה. הפנר משחק עם הפנר. חדשות, מוסף, ט״ו באדר תשנ״א, 1 במארס 1991, עמ׳ 34–35.
  • צוקרמן, אמיר. הכל, כולל הכותרת, במרכאות. דבר, ט׳ בתמוז תשנ״א, 21 ביוני 1991, עמ׳ 24.
  • רז, טובה. גם מרגיז גם מקסים. על המשמר, כ״ח בניסן תשנ״א, 12 באפריל 1991, עמ׳ 18.
על ״אללים״
  • אוריין, יהודית. תאומים תואמים. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ז בטבת תשנ״ד, 31 בדצמבר 1993, עמ׳ 29.
  • בלבן, אברהם. ובסוף הבדידות מנצחת. מעריב, ספרות אמנות, י״ז בטבת תשנ״ד, 31 בדצמבר 1993, עמ׳ 39.
  • בלבן, אברהם.  אללות ואומללות.  בספרו גל אחר בסיפורת העברית : סיפורת עברית פוסטמודרניסטית (ירושלים : כתר הוצאת ספרים, 1995), עמ׳ 155–182.
  • ברתנא, אורציון. מיסטיקה חילונית. על המשמר, ז׳ באדר תשנ״ד, 18 בפברואר 1994, עמ׳ 18.
  • הולצמן, אבנר. בין פיוט לפטפוט. בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 116–117 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו לספרות׳, ינואר 1994>
  • כץ, אבי. מי האלל שלך? הארץ, ט״ז בשבט תשנ״ד, 28 בינואר 1994, עמ׳ ב 9.
  • קרפל, דליה. נחמת הגיבורים. הארץ, מוסף שבועי, ג׳ בטבת תשנ״ד, 17 בדצמבר 1993, עמ׳ 55, 57–58 <ראיון עם אברהם הפנר בצאת ספרו ״אללים: אגדה״>
  • רז, טובה. בעיקר דיבורים. מאזנים, כרך ס״ט, גל׳ 1 (1994), עמ׳ 58–60.
על ״עליזה״
  • בלבן, אברהם. עצמאות ותלות. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, כ״א בחשוון תשנ״ח, 21 בנובמבר 1997, עמ׳ 27.
  • נבות, אמנון. מעשה מרכבה ונוסעיה נטולי מודעות. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ״ח בחשוון תשנ״ח, 28 בנובמבר 1997, עמ׳ 31.
על ״סינימה נייר״
  • נסים, קובי. הספרות היא מקפצה אל הקולנוע. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ״ה בתמוז תש״ס, 28 ביולי 2000, עמ׳ 29.
על ״כמו אבלר, כמו אלואיז״
  • אלמוג, רות. הפנר, אבלאר, אלואיז. הארץ, תרבות וספרות, י׳ בסיוון תשס״א, 1 ביוני 2001, עמ׳ ב 14.
  • בן-נון, רן. מנת יתר. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, כ״ה באייר תשס״א, 18 במאי 2001, עמ׳ 26–27.
  • בר-גיל, ערן. האנשים זה הגזע הכי מסוכן. הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 433 (כ״ב בסיוון תשס״א, 13 ביוני 2001), עמ׳ 8.
  • הולצמן, אבנר. יוסף, מרים והתינוק שמיימי. בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 257–259 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו לספרות׳, יוני 2001>
  • מלצר, יורם. חוכמה בתוך האפלה. מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ״ב בתמוז תשס״א, 13 ביולי 2001, עמ׳ 26.
  • עלון, קציעה. אי אפשר להעתיק סיפור ושיישאר אותו דבר. עתון 77, גל׳ 260 (2001), עמ׳ 12.
על ״ארץ קטנה, איש גדול״
  • בלבן, אברהם. בעקבות הטלוויזיה. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, ח׳ באלול תשס״ב, 16 באוגוסט 2002, עמ׳ 27.
קישורים:

OpenLibrary – OL2065392A Wikidata – Q4829408 J9U – 987007262554605171 NLI – 000061440 LC – n88241405 VIAF – 12561940
עודכן לאחרונה: 11 באוגוסט 2022

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף