רקע
יהושע בן אריה
הקדמה בנות ציון וירושלים_גרייבסקי

הקדמה

מפעל ההוצאה לאור מחדש של כתבי פנחס גרייבסקי החל בשנת תשנ“ב (1990) בהוצאה לאור של ‘זכרון לחובבים ראשונים’ כרך א חוברות א-י). בהקדמתי לכרך זה עמדתי על אופיין של חברות אלו ועל חשיבות הדפסת מחדש עם מפתח מפורט. המפעל המשיך בכרך ב (חוברות יא כ), שיצאו לאור בשנת תשנ”ד (1993). עתה רואה אור קובץ החוברות השלישי – חוברות א-י של “בנות ציון וירושלם” שרובו פרסמו על ידי המחבר בתרפייט ומיעוטן בתרצ"ב (1932).

ייחודו של הקובץ בהיותו מוקדש כולו לנשים היהודיות בארץ ישראל שחי ופעלו בסוף המאה ה־19 וראשית המאה ה־20, לכן במקרים רבים אלו דברי זיכרון לנשים שהלכו לעולמן. בחוברות מתוארת פעילותן בחיי הקהילה היהודית, פעילות שהוקדשה בעיקר למעשי צדקה וחסד, חינוך ובריאות. מעניין לגלות כיצד הנשים הקשורות לדמויות היסטריות היו פעילות בזכות עצמן. בסגנונו המיוחד של גרייבסקי, מצטיירים אורחת החיים והמנהגים של היישוב היהודי של אותם הימים ועולים נושאים כמו מעמד הנשים בצוות המסורתית, זכות הבחירה לנשים, חינוך, בריאות ועוד. תמונות הנשים המלוות את המסופר, מוסיפת נופך להבנת התקופה.

כיום, כשחקר מעמד הנשים העוסק במגְדָר (gender) הפך למקצוע בפני עצמו, יש בתמונת הנשים שמשרטט גרייבסקי תרומה רבה למחקר זה. על־כן, יבואו על הברכה בני משפחתו של גרייבסקי וכל מי שמסמל ועוסק בהבאה למס ובהוצאה לאור של קובץ החוברות על בנות ציון וירושלים.


פרופסור יהושע בן אריה


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.