הוֹשַׁעְנָא

*1, =נָה, ש"נ, מ"ר הוֹשַׁעְנוֹת, — א) הערבה שבאגודת הלולב בחג הסכות:  ומקיפים כל ישראל והושענה ביד כל אחד (הרוקח, סי רכ"ד).  יש מי שאומר שהושענא שבלולב אעפ"י שנזרקה אין לפסוע עליה (שו"ע או"ח תרסד ח).  — ומ"ר:  ונהגו להצניע ההושענות לאפית מצות (מהרי"ל שם).  נהגו לעשות ההושענות יפים (רמ"א, שם ד).  ויאחוז הערבה שהם ההושענות שעושין לבד כל זמן שאומרים תחנונים על המים ומנענעים ההושענות וכו' ואח"כ חובטים אותה (שם ז).  — °הושענה חבוטה, משל המוני לדבר שהיה הדור ויפה בתחלתו והיתה לו חשיבות וקדושה, ואח"כ כשנשתמשו בו נתנוַל בחיצוניותו ונאבדה גם חשיבותו, כמו בד הושענה זו כשחבטוהו ביום הו"ר. — ב) יום הושענא רבא, יום השביעי של חג הסכות:  וכן בהושענא רבא מביא כל אחד ואחד עששית דולקת בכנסת (שבלי הלקט, יו"ט רמב).  ביום השביעי (של סוכות) שהוא הושענא רבא (טושו"ע או"ח תרסד א).  אם חל יום הושענא רבא ביום א' (שם יא).  —  ג) °הושענות, פיוטים לימי הסכות, שמתחילים בהמלים הושענא:  יש מי שאומר שאין אומרים הושענא בשבת (טור או"ח תרס, בשם ר"ש גאון).  ומנענעים ההושענות בשעה שאומרים ההושענות ואח"כ חובטין אותה (רמ"א, שו"ע או"ח תרס"ד ז).



1 צמצום המלים הושיעה— נא, הושע— נא, הושענא, שהיו קוראים במקדש בשעת ההקפה עם כפות התמרים (סוכה ד ה), ונראה כי נתפשט אח"כ המנהג לקרוא קריאה זו בכל הקפה ותהלוכה של שמחה שהלכו עם כפות תמרים בידיהם, כעדות ספרי החשמונאים:  ויהי בשנת מאה ושבעים ואחת בחדש השני בשלשה ועשרים בו ויבואו אל המצודה בזמירות ובכפות תמרים בכנורות ונבלים (חשמונ' א יג נג).  ויחגו (היהודים בכ"ה בכסלו) חג ליי' שמנת ימים כימי חג הסוכות וכו' ויקחו ערבי נחל וכפות תמרים וישירו שיר שבח והודיה ליי' (חשמונ' ב י ט=י).  והעידו ספרי הבשורה החדשה, כי העם היה קורא בהקפות של שמחה אלה הושענא, ומזה הדבור המצוי בכל הלשונות:  קראו לפניו הושענא, ר"ל קבלוהו בששון ושמחה וכבוד.  ואין ספק בדבר, כי בימי בית שני קראו בלשון ההמוני בארמית להאגודה של הלולב עם ההדס והערבה, ובפרט להערבה הושענא, ולכן בסגנון הארמי בא שם זה פעמים אחדות בגמרא: הושענא דאוונכרי גופייהו (סוכ' ל:).  מעיקרא נמי לאסא הושענא קרו ליה (שם לא.).   חילפא גילא כשר להושענא (שם לד.).  אמר להו רבה להנהו מגדלי הושענא דבי ריש גלותא כי גדליתו הושענא דבי ריש גלותא שיירו ביה בית יד (שם לז.).  לא לדוץ איניש לולבא בהושענא דדלמא נתרי טרפי והוי חציצה (שם:).  אמר רבי זירא לא ליקני איניש הושענא לינוקא ביומא טבא קמא (שם מו:)

חיפוש במילון:
ערכים קשורים