ש"ז, סמי' מִפְקַד, – שה"פ, א) מִנין ומספר Zählung; recensement; census: ויתן יואב את מספר מִפְקַד העם אל המלך ותהי ישראל שמנה מאות אלף איש חיל שלף חרב וכו' (ש"ב כד ט). – ב) צווי, Anordnung; ordre; order: ויחיאל ועזזיהו וכו' פקידים מיד כונניהו ושמעי אחיו בְּמִפְקַד יחזקיהו המלך ועזריהו נגיד בית האלהים (דהי"ב לא יג). – ג) מִפְקַד הבית, מקום מיוחד לשרפת הקרבנות וכדומ': ולקחת את הפר החטאת ושרפו בְּמִפְקַד1 הבית מחוץ למקדש (יחזק' מג כא). – ובמשמ' העדר: ידידי מי ישיבני לנוער ועמו אהיה כורת אמנה, ואל אבכה למפקדו ועינו בדם לבי כפרפר ואמנה (רמב"ע תרשיש ה א). אויה על מפקדו, אוי כי בא עת אידו, יקולל יום פרודו, יקבה אררי יום (ראב"ע, האספו משכילים).
1 לא נתברר בדיוק משמ' מלה זו. השבעים תרגמוה τῷ ἀποϰεχωϱισμένῳ כאלו היה כתוב במפרד הבית. וכך גם הירוני' separato loco. ת"י: באתר דחזי לביתא, ר"ל במקום הראוי, המוכשר. ריב"ג פרשו במשמ' צווי וחובה, אמר וז"ל: ומנ הד'א אלמעני ענדי ושרפו במפקד הבית אי פי ואג'ב אלבית כאנ הד'א אלפר כאנ ואג'ב אלבית כלה וכו' פכאנה קאל ושרפו במצות הבית אי פי ואג'ב אלבית וחקה ובמא אמר לה בה, ע"כ, ובעבר': ומהענין הזה (מן ענין צווי ופקודה) אצלי ושרפו במפקד הבית כלומר מה שהוא חובה לבית כאלו הפר הזה היה חובת הבית כלו וכו' וכאלו אמר ושרפו במצות הבית כלומר בחובת הבית ומה שראוי לו. וכך גם רד"ק: במצות הבית כלומר מה שהיה מצוה על הבית לעשות כן הכהנים שהיו מקומות חלוקים בבית לכל דברי הבית. ע"כ. רש"י: ולשון במפקד הבית מקום שהבית כלה כמו לא נפקד ממנו איש. ע"כ. וקצת החדשים הגיהו במוקד הבית.