יהושע קנז (1937)

Yehoshua Kenaz


יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות. — תל אביב : הוצאת עם עובד ; באר שבע : מכון הקשרים לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, תשע"ז 2016.
    550 עמודים
The Beauty of the Defeated : Critical Essays on Yehoshua Kenaz  / editors - Chen Strass & Keren Dotan

יהושע קנז, אחד הסופרים העברים המוערכים והאהובים ביותר, שבין יצירותיו כמה משיאי הפרוזה הישראלית - כמו התגנבות יחידים, בדרך אל החתולים ומומנט מוסיקלי - זכה עד כה להתייחסות מוגבלת במחקר. ספר זה הוא ניסיון ראשון לכנס פרספקטיבות מגוונות על יצירת קנז ולעורר מחדש את העניין הביקורתי בכתיבתו; הוא מביא מבחר של רשימות, מאמרים ומסות; כמה מהם נכתבו במיוחד לקובץ זה, ואחרים הם רשימות ביקורת שוטפות ומאמרי יסוד שפורסמו במשך השנים ויש בהם חשיבות מיוחדת להבנת השינויים שחלו בקריאת יצירותיו. ההתבוננויות המוצעות בספר מאפשרות לקשור בין היבטים שונים בכתיבתו של קנז, ובין היתר בין הפואטיקה הייחודית שלה, הממד המטפיזי והקשריה המוזיקליים והאמנותיים, ובין הביקורת העולה ממנה על דמותו של הצבר האשכנזי העומדת כיום במוקדה של ביקורת תרבותית נוקבת.

תוכן העניינים:
  • תודות (עמ' 9)
  • קרן דותן: מבוא (עמ' 11–17)
  • חן שטרס: התגנבות יחיד : על התקבלות יצירתו של יהושע קנז (עמ' 19–50)

  • שער ראשון: רשימות ביקורת
  • אלי שביד: בלי חג: על אחרי החגים לי. קנז (עמ' 53–58)
  • נורית גרץ: האשה הגדולה מן החלומות ליהושע קנז : רצנזייה מאוחרת (עמ' 59–67)
  • גרשון שקד: להתעורר מחלום : על קובץ הסיפורים מומנט מוסיקלי של יהושע קנז (עמ' 68–79)
  • רונית מטלון: הגיהינום של הראייה <על מומנט מוסיקלי, המהדורה המחודשת, 1995> (עמ' 80–85)
  • דן מירון: מן השוליים אל המרכז ובחזרה (עמ' 86–97)
  • גרשון שקד: אדם בסיר לחץ : על יצירתו של יהושע קנז ועל בדרך אל החתולים (עמ' 98–112)
  • אריאנה מלמד: פריחה ארוטית על סף המוות (עמ' 113–120)
  • יגאל שוורץ: מילים שזוחלות כמו תולעים ישר אל הלב (עמ' 121–124)
  • בתיה גור: אלה היו היפים בימי חייהם <על נוף עם שלושה עצים : שתי נובלות> (עמ' 125–129)
  • יוני ליבנה: חפש את המטמון (עמ' 130–131)
  • קרן דותן: פני הפוקר של יהושע קנז <על שירת המקהלה> (עמ' 132–135)

  • שער שני: מסות ורשימות אישיות
  • עירן דורפמן: איגרת לקנז (עמ' 139–149)
  • עודד נאמן: פרדוקס המבט ופתרון המגע : קריאה בהאשה הגדולה מן החלומות מאת יהושע קנז ובהנוסע הסמוי בתרגומו (עמ' 150–168)
  • ניצה בן-דב: על התשוקה לאדמה ועל הידידות בהתגנבות יחידים של יהושע קנז (עמ' 169–202)
  • חנה הרציג: על היחסים בין "להיות לבד" ל"להיות ביחד" : מבקיעת האני ב"התרנגולת בעלת שלוש הרגליים" ועד לתחנה האחרונה בבדרך אל החתולים (עמ' 203–227)
  • יצחק לאור: ההטרוגניות היא הגיהינום : איום, מין ותרבות אצל קנז (עמ' 228–275)
  • נילי מירסקי: ענן של אבק ואגדה : על אספקט אחד בהתגנבות יחידים של יהושע קנז (עמ' 276–282)
  • רונית מטלון:  ואני שאהבתי תמיד את יופיים של המנוצחים (עמ' 283–289)
  • א. ב. יהושע: אבי עתניאל (עמ' 290–291)
  • עמוס עוז: הסופר המדייק ביותר (עמ' 292–293)

  • שער שלישי: מאמרים
  • חן שטרס: חניכתה של העין : כינון המבט והחניכה האוקיולרית במומנט מוסיקלי ליהוש קנז (עמ' 297–331)
  • קרן דותן: "נולדתי לפניך תאומים" : המזרחי ורומן החניכה של האמן אצל קנז (עמ' 332–359)
  • נפתלי וגנר: מומנט מוזיקולוגי : על כינורו של קנז ועל כינורות אחרים (עמ' 360–385)
  • רונית רפ: למה אבנר שבר את הגיטרה? אקפרָסיס ואיקונוקלַזם בהתגנבות יחידים מאת יהושע קנז (עמ' 386–420)
  • מיכל בן-חורין: מוזיקה והיסטוריה בספרות של קנז ושחם (עמ' 421–440)
  • אריאל הירשפלד: נגמרת זהות ומתחילה אחרת (1990) (עמ' 441–459)
  • דרור משעני: מולדת אבודה: על עיצוב המזרחיות ועל תפקידיה ברומן התגנבות יחידים ליהושע קנז (2002) (עמ' 460–480)
  • מיכאל גלוזמן: "הגוף שלך עוד יהודי, הוא עוד לא יודע שנהיית ישראלי" : על גבריות כפויה בהתגנבות יחידים ליהושע קנז (2007) (עמ' 481–512)
  • אבנר הולצמן: "אלה היו היפים בימי חייהם". קריאה בנובלה "נוף עם שלושה עצים" מאת יהושע קנז (2010) (עמ' 513–539)

  • נספחים
  • א. כתבי קנז
  • ב. ביבליוגרפיה נבחרת

 


עודכן לאחרונה: 29 בפברואר 2020

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף