יהושע קנז (גלאס) נולד בי״ט באדר תרצ״ז, 2 במארס 1937 בפתח תקווה, בה עברו עליו ילדותו
ונעוריו ושם למד בבתי הספר יסודי ותיכון. אחרי שירותו הצבאי למד שנה באוניברסיטה העברית
בירושלים ושנתיים באוניברסיטת סורבון בפריז. ב-1960 החל לכתוב, ובשנים 1961–1963 פרסם
ארבעה-עשר סיפורים בעיתונות ובכתבי העת הספרותיים (״גזית״, ״קשת״, ״משא״, ״הארץ״) בחתימת
״אבי עתניאל״. הסיפורים משקפים גישושי דרך של יוצר צעיר המחפש את קולו. בין השאר מצויים
בהם מוטיבים של בדידות וניכור קיומי בהשפעת ספרות האבסורד האקזיסטנציאליסטית (קפקא,
בקט, יונסקו, סארטר), שחלחלו אז בסיפורת הישראלית הצעירה. חלקם כתובים בנוסח אלגורי-סמלי
סוריאליסטי, שהיה אופייני לסיפורת זו בראשיתה (יהושע, אורפז), ושקנז נטש אותו עד מהרה.
בד בבד ניכרת בסיפורים משיכה מיוחדת לעיצוב מצבים של טירוף, ורבים מן המגעים האנושיים
המעוצבים בהם עומדים בסימן של אלימות, רוע ואכזריות, תוך ציפיית-שווא לחסד אלוהי.
שניים מהסיפורים האלה שולבו כפרקים בספרו הראשון של קנז, הרומן
הקצר אחרי החגים (עם עובד, 1964). זוהי יצירה מלודרמטית עזה, דחוסה ומתוחה בחומריה
(אך מאופקת בדרכי המבע שלה), המתארת תהליכים של הרס פנימי במושבה ותיקה בימי המנדט.
במרכז הסיפור קורותיה של משפחת וייס המסוכסכת, שהיחסים הקשים בתוכה מדרדרים עד לשבר
מוחלט ואף מרעילים את סביבתה. הקדרות האופפת את הסיפור משתקפת בתמונות הבית המתפורר
והמרחב המקיף אותו, הנכבשים לאטם בידי העזובה. סביב משפחה זו משתרגת מערכת מסועפת של
דמויות פגומות ומעורערות ושל עלילות משנה שעניינן רצח ואונס, שנאה וטירוף, התנוונות
ומוות. ביצירה ניתן ביטוי ראשון לאחד המאפיינים הקבועים ביצירתו של קנז, שהוא, כדברי
גרשון שקד (1998), ״תיאור ייסוריהן של קבוצות השוליים ותביעת עלבונן מן הנמענים היושבים
ספונים בבתיהם״.
בספרו השני, האישה הגדולה מן החלומות (1973), זירת ההתרחשות
היא בית משותף בפרבר תל-אביבי, המאוכלס אנשים רצוצים משולי החברה – חולים, בודדים,
סוטים וטרופי דעת. הסיפור עוקב במקביל אחר דיירי הבית וטווה שורה של נתיבי עלילה סימולטניים,
המשתזרים זה בזה בלא מרכז ברור ובלא היררכיה. תחבולה זו – ההיצמדות להוויית הבית המשותף,
תוך פירוק העלילה לסדרה של סיפורים מקבילים המקושרים זה לזה באופן רופף – חזרה על עצמה
בשתיים מיצירותיו הבאות של קנז, הרומן מחזיר אהבות קודמות (1997) והנובלה ״שורפים
ארונות חשמל״ (בתוך הספר נוף עם שלושה עצים, 2000). בכל אחת משלוש היצירות האלו
מעוצב מרחב חיים ישראלי נמוך ועלוב, קלחת אנושית שבה כל אחד חי כביכול את חייו הפרטיים,
אבל הוא חשוף במידות שונות לפולשנותם של שכניו. מתחת למעטה האפרורי המדכדך של חיי היומיום
מבעבעת יצריות כבושה, המתפרצת בגילויים חריפים של נוירוטיות ובמעשי אלימות קשים.
ערוץ חדש בכתיבתו של קנז נפתח בספרו השלישי, מומנט מוסיקלי
(1980), המורכב מארבעה סיפורי ילדות והתבגרות (״התרנגולת בעלת שלוש הרגליים״, ״סודו
של הנריק״, ״מומנט מוסיקלי״, ״בין לילה ובין שחר״). אליהם יש לצרף את הנובלה המאוחרת
״נוף עם שלושה עצים״ (2000), העוסקת באותם החומרים עצמם. הסיפורים מציגים שלבים שונים
בצמיחתו של גיבור אחד, מאז ילדותו הרכה ועד היותו נער מתבגר. הם נמסרים מנקודת ראותו
של מספר מבוגר המשחזר את עולם הילדות שלו, וסידורם על פי רצף הזמן ממחיש את שלבי ההתערערות
של העולם התמים, המסודר והבטוח של הילד. במקומו מתגלה עולם אחר שבו שולטים הרוע, השיגעון
והמוות, והוא בא לידי מיצוי במעמד כמו-תיאטרלי של התפרצות יצרית בפרהסיה, המתחוללת
בכל סיפור לקראת סיומו. עולם הבגרות מעורר בילד אימה ומשיכה, אבל הוא לומד להתאים את
עצמו אליו ולהסתגל לחוקיו. מהנושאים החוזרים והמעוצבים בסיפורים אפשר למנות את מאבקי
הכוח בתוך חברת הילדים, חיפוש החסות והביטחון אצל ההורים, ובעיקר את גילוי עולם האֶרוס,
המצטייר לילד בדרך כלל בגרסה וולגרית וגסה. אלה סיפורים ריאליסטיים-ליריים, המשלבים
בין תיאור דייקני ואמפתי של מציאות חיצונית על כל דקויותיה לבין חקירה עצמית רגישה
ואינטנסיבית. מתחת לפני השטח שלהם, הפשוטים לכאורה, רוחשת מערכת מורכבת של קישורים
והקבלות בין הפרטים. רשת עשירה במיוחד של מוטיבים ואזכורים ישירים ועקיפים נוגעת לעולם
האמנות, לחוויית היצירה והקליטה של אמנות, לדיוקנו של האמן, לקשר בין אמנות למציאות
ולערגה ליופי המוחלט – אף אלה נושאים החוזרים ברוב ספריו.
ספרו הבא של קנז, הרומן רחב היריעה התגנבות יחידים (1986),
צמח על פי עדותו מתוך ניסיון לחבר חוליה חמישית לסיפורי מומנט מוסיקלי, ולהוליך
את גיבורו האוטוביוגרפי שלב נוסף בתהליך התבגרותו, אל תחילת שירותו הצבאי. זהו סיפורה
של חבורת טירונים בעלי כושר קרבי לקוי בבה״ד 4 ב-1955, שהרכבה האנושי הוא חתך מייצג
של החברה הישראלית המתהווה על כל רבדיה: ותיקים ועולים חדשים, אשכנזים וספרדים, תושבי
העיר והמושבה, הקיבוץ והמעברה, פרברי העוני והשכונות המבוססות. כולם נתונים בסיר הלחץ
של הטירונות, המהווה כעין מימוש קונקרטי של רעיון כור ההיתוך, וכל אחד מהם, עם כל היותו
מייצג את המִגזר החברתי שבא ממנו, הוא בעת ובעונה אחת דמות מלאה ומשכנעת בחד-פעמיותה
האנושית. חלק מן הרומן נמסר מטעמו של מספר בגוף ראשון המכונה ״מלבס״ משום שהוא בן פתח
תקווה, כמו קנז עצמו. הפרשנויות העיקריות להתגנבות יחידים נעו בין ראייתו כרומן
חברתי על חבלי התגבשותה של החברה הישראלית ועל מקומו המרכזי של הצבא בתהליך זה, לבין
ראייתו כרומן חניכה של אמן המזקק את ייחודו ואת עצמיותו מול לחצים קולקטיביים למיניהם.
כמו כן הוצג הרומן כביטוי מובהק של דגם היסוד ביצירת קנז, סיפורה של קבוצה אנושית הכלואה
במרחב סגור ודחוס, העשוי להתפרש כמשל על הקיום האנושי בכלל.
דגם זה התממש במלואו גם ברומן בדרך אל החתולים (1991), שזירת
ההתרחשות העיקרית שלו היא בית חולים גריאטרי, המעוצב כמרחב גיהנומי של ממש. הוא מוצג
כמערכת כוחנית, אדישה, תועלתנית וחסרת חמלה, שיש בה מתח היררכי ברור בין חזקים לחלשים,
מנצלים ומנוצלים, בריאים וחולים, צעירים וזקנים, בעלי אמצעים ודלי אמצעים, יפים ומכוערים,
בין החולים לבין עצמם וביניהם לבין הסובבים אותם: האחיות והאחים, בני המשפחות והמבקרים
מן החוץ. חוקיות זו משקפת, כמו בראי מעוות, את סדר העולם בכלל. על רקע זה נבנית – בעיצוב
ריאליסטי שהוי, פרטני, סבלני ומלא אמפתיה – הגיבורה, יולנדה מוסקוביץ, כדמות מלאה תוקף
פנימי, פיכחון, מודעות ושליטה עצמית, השומרת על כבודה ועל עצמאותה לכל אורך הרומן.
הסיפור עוקב אחר התהליך העובר עליה בערוב יומה, מניסיון להיאחז בחיים על ידי כעין פרשת
אהבים עם אמן זקן המאושפז בבית החולים, ועד ההשלמה עם סופה הקרב, תוך כדי מאמצים להבטיח
שהשלב האחרון בחייה יהיה מכובד כקודמיו.
ספרו השמיני של קנז, דירה עם כניסה בחצר (2008), מכיל תשעה
סיפורים המעוגנים ברובם באגפים המוכרים של עולמו הסיפורי: המושבה, השירות בצבא, הוויית
הבית המשותף. כולם כתובים באותו נוסח ריאליסטי צלול, מגובש ומאופק. עם זאת ניכר בהם,
כל אחד בדרכו, המתח בין חיי שגרה אפרוריים לבין יסודות של רוע ואימה, טירוף ובלהה הרוחשים
מתחת לפני השטח ולעתים פורצים ונגלים בעוצמה גרוטסקית. ספרו התשיעי, שירת המקהלה
(2013), כולל עשרה סיפורים. רובם חדשים, ומקצתם כאלה שנדפסו בכתבי עת ולא כונסו בספר.
הספר זכה לביקורות ספרותיות אוהדות.
בראשית דרכו נחשב קנז כדמות מינורית לעומת בני-דורו הבולטים מקרב
סופרי ״דור המדינה״. אולם מאז הופעת מומנט מוסיקלי, וביתר שאת מאז התגנבות
יחידים, גברה ההערכה בביקורת לסגולותיה האסתטיות והמוסריות של אמנות הסיפור שלו:
העיצוב הריאליסטי הדייקני בעל הממדים הסמליים; הסגנון הבהיר הנמנע מכל ראוותנות; הרגישות
הלא-אגוצנטרית לזולת במצוקותיו; המהימנות הגמורה של קטעי המציאות המתוארים; והקשב הדק
לעברית הישראלית המדוברת. ההכרה באיכותה של יצירתו התבטאה גם בפרסים שקיבל מאז ראשית
שנות התשעים, בהם פרס אלתרמן (1991), פרס ניומן (1992), פרס עגנון (1993), פרס אקו״ם
(1994) ופרס ביאליק (1995). ספריו תורגמו לכעשר שפות, ואחדים מהם עובדו לקולנוע ולתיאטרון.
במקביל ליצירתו המקורית עוסק קנז בתרגום, ונחשב אחד מחשובי המתרגמים
מן הסיפורת הצרפתית הקלאסית (בלזק, פלובר, סטנדאל, ז׳ורז׳ סאנד) והמודרנית (ז׳יד, סארטר,
מוריאק, מודיאנו, מונתרלאן). בשנים האחרונות לעבודתו התמקד ברומנים הקצרים של ז׳ורז׳
סימנון, ובשנים 2003–2012 הופיעו בתרגומו תריסר מהם. המסות הפרשניות שצירף לכמה מתרגומיו
עשויות לשמש מפתחות משמעותיים ליצירותיו שלו. בד בבד שימש קנז מאז שנות הששים בתפקידי
עריכה בכתבי העת ״קשת״ ו״קשת החדשה״, ״מחברות לספרות לחברה ולביקורת״, והמוסף תרבות
וספרות בעיתון ״הארץ״.
בשנים האחרונות פורסמו שני ספרי מחקר על יצירתו: הראשון הוא ספרה
של נעמה צאל הם דיברו בלשונם: הפואטיקה של יהושע קנז המבוסס על עבודת הדוקטורט
שלה (2016), והשני הוא יופיים של המנוצחים: ביקורת ומחקר
על יצירתו של יהושע קנז, קובץ מאמרים בעריכת חן שטרס וקרן דותן (2016), המתבסס
על כנס שנערך לכבודו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשנת 2012.
יהושע קנז נפטר בתל-אביב בכ״ד בתשרי תשפ״א, 12 באוקטובר 2020.
נכתב על-ידי אבנר הולצמן עבור לקסיקון הקשרים לספרות ישראלית
[מקורות נוספים:
המכון לתרגום ספרות
עברית,
ויקיפדיה]
[צילום: מוטי קיקיון]
הרציג, חנה. ״הקול האומר: אני.״ מגמות בסיפורת הישראלית של שנות
השמונים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. 1998. 141-216;
שקד, גרשון. ״חנוקים ללא פתח תקוה?״ הסיפורת העברית 1880–1980. תל-אביב: הקיבוץ
המאוחד. 1998. 303-273.
אחרי החגים : רומן (תל-אביב : עם עובד, תשכ״ד 1964) <תורגם
לאנגלית, גרמנית וסינית>
After the holidays / translated from the Hebrew by
Dalya Bilu (San Diego : Harcourt Brace Jovanovich, 1987)
Nach den Feiertagen : Roman / aus dem Hebräischen
von Anne Birkenhauer (Frankfurt a.M. : Suhrkamp Verlag, 1998)
节日之後 / 约书亚・凯南兹著 ; 钟志清译 (南昌
: 百花洲文艺出版社, 2000)
האשה הגדולה מן החלומות : רומן (תל אביב : דביר, תשל״ג 1973)
<מהד׳ חדשה מתוקנת ע״י המחבר הופיעה בהוצאת הקיבוץ המאוחד ב-1986>
<תורגם לאיטלקית ולערבית>
La grande donna dei sogni / traduzione di Antonio
Di Gesu (Firenze : La Giuntina, 2005)
امراة الاحلام الكبيرة / يهوشاع كناز ؛ ترجمة: جورج جريس فرح. (حيفا : مكتبة
كل شيء، 2007)
מומנט מוסיקלי : סיפורים (תל אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, תש״ם
1980) <מהדורה מתוקנת בידי המחבר הופיעה בתשנ״ה 1995 במסגרת הספריה
החדשה למנויים> <תורגם לאנגלית, לצרפתית ולאיטלקית>
Musical moment : and other stories (South Royalton,
Vt. : Steerforth Press, 1995) <Contents: The three-legged chicken
/ translated by Dalya Bilu -- Henrik׳s secret / translated by Dalya Bilu --
Musical moment / translated by Betsy Rosenberg -- Between night and dawn / translated
by Dalya Bilu)>
Moment musical / nouvelles traduites de l׳hébreu
par Rosie Pinhas-Delpuech (Arles : Actes Sud, 1995)
Fra la notte e l׳alba / traduzione di Margherita Rapin
Pesciallo (Venezia : Marsilio, 1998)
התגנבות יחידים (תל-אביב : עם עובד, תשמ״ז 1986) <רומן אודות
״חבורת טירונים בבה״ד 4, באמצע שנות החמישים״> <תורגם לאנגלית
ולצרפתית>
Infiltration / translated from the Hebrew by Dalya
Bilu (South Royalton, Vt. : Zoland Books, 2003)
Infiltration : roman / traduit de l׳hébreu par Rosie
Pinhas-Delpuech (Paris : Stock, 2003)
נוף עם שלושה עצים : שתי נובלות (תל-אביב : עם עובד, תשס״א 2000)
<תורגם לצרפתית ולגרמנית>
Paysage aux trois arbres : deux récits / traduit de
l׳hébreu par Rosie Pinhas-Delpuech (Arles : Actes Sud, 2003)
Landschaft mit drei Bäumen : zwei israelische Novellen
aus dem Hebräischen von Barbara Linner ) München : Luchterhand, 2003)
בין לילה ובין שחר (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשס״ו 2006) <הנובלה
״בין לילה ובין שחר״ נדפסה לראשונה בחוברת סימן קריאה 10 (ינואר 1980). היא נכללת
בספר ״מומנט מוסיקלי״>
דירה עם כניסה בחצר : וסיפורים אחרים (תל אביב : עם עובד, תשס״ח 2008)
<תשעה סיפורים>
שירת המקהלה : סיפורים (תל אביב : עם עובד, תשע״ג 2013)
תרגום:
הצנטוריונים / ז׳אן לארגטי (תל אביב : עם הספר, 1962) <מהדורה
מחודשת הופיעה ב-1982 בהוצאת משרד הבטחון>
יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו
של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016) תוכן העניינים
גלנדר, שמאי. היחס בין רעיון ובין אמצעי
מבנה : עיון ביצירותיהם של שלשה סופרים עבריים: יהושע קנז,
דן צלקה, ישראל אלירז (תל אביב, 1976) <עבודת גמר לתואר
מ.א. באוניברסיטת תל אביב – החוג לספרות עברית>
לוי, נילי.מרחוב האבן אל החתולים : עיונים בסיפורת של יהושע
קנז (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשנ״ז 1997)
על הספר:
אברמסון, יעקב. הערוצים הקמוצים והפתוחים. הארץ, מוסף ספרים,
גל׳ 344 (י״ט בתשרי תש״ס, 29 בספטמבר 1999), עמ׳ 11.
ברונובסקי, יורם [יוחנן רשת]. עשור הפלא
של הפרוזה. הארץ, תרבות וספרות, י״א בסיוון תשנ״ח, 5 ביוני 1998, עמ׳
ב 14.
צאל, נעמה.הם דיברו בלשונם : הפואטיקה של יהושע קנז (ירושלים
: הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשע״ו 2016)
מאמרים:
אורן, יוסף. האמנות כנושא ביצירת קנז. נתיב,
שנה י״ד, גל׳ 83 (2001), עמ׳ 95־100 <חזר ונדפס בספרו הקול הגברי בסיפורת הישראלית (ראשון לציון : יחד,
תשס״ב 2002), עמ׳ 80־90>
דורפמן, עירן. איגרת לקנז. בתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של
יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
139–149.
הרציג, חנה. על היחסים בין ״להיות לבד״ ל״להיות
ביחד״ : מבקיעת האני ב״התרנגולת בעלת שלוש הרגליים״ ועד לתחנה האחרונה בבדרך
אל החתולים. בתוך יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 203–227.
זונשיין, דוד.
תריסים מוגפים על סודות הנוסעים.הארץ, תרבות וספרות, י״ב באדר
תשס״ז, 2 במארס 2007, עמ׳ 2 <הייתכן כי בנפשם של ז׳ורז׳ סימנון ושל יהושע
קנז, למרות ההבדלים הרבים באופי יצירותיהם, יש מרכיב נפשי דומה שהם מפליאים לתאר?>
יהושע, אברהם ב. אבי עתניאל. בתוך
יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו
של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
290–291.
לוי, דפנה. התגנבות יחיד. Time Out תל-אביב, גל׳
188 (8 עד 15 ביוני 2006), עמ׳ 38־40 <ראיון על קריאה, כתיבה, תרגום ומקור>
לוי, נילי. תפישות ארספואטיות בסיפורת של יהושע קנז. עלי שיח,
חוב׳ 37 (1996), עמ׳ 7־20.
לוריא, דוד. כוח ורוע ביצירותיו של יהושע קנז. מראה, גל׳ 7 (אלול תשע״ב, ספטמבר 2012),
עמ׳ 75־87.
סמאי, שני. הקווים מנגנים מעצמם : קריאה בסיפור ׳התרנגולת בעלת
שלוש הרגליים׳ מאת יהושע קנז לאור מושג ההיעשות של דלז וגואטרי. מארג:
כתב-עת ישראלי לפסיכואנליזה, כרך ד׳ (תשע״ד 2013), עמ׳ 221־251.
עוז, עמוס.
הסופר המדייק ביותר.הארץ, תרבות וספרות, י׳ בשבט תשע״ב, 3 בפברואר
2012, עמ׳ 1 <חזר ונדפס בתוך יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 292–293>
צאל, נעמה.
לא בן בית, אלא שכן שמציץ מחדר המדרגות.הארץ, תרבות וספרות, א׳ באדר
ב׳ תשע״ו, 11 במארס 2016, עמ׳ 1 <לקראת הופעת ספרה ״הם דיברו בלשונם״, מחקר על
יהושע קנז ויצירתו הספרותית>
מוקד, גבריאל. אחרי החגים.
עכשיו (1966) <חזר ונדפס בספרו: בזמן אמיתי
: 96 מסות, מאמרים, רצנזיות ורשימות על הספרות העברית של דור-המדינה (תל-אביב :
עכשיו : כתב : עמדה, תשע״א 2011), עמ׳ 83־84> שביד, אלי.בלי חג.משא
(מצורף ל׳למרחב׳), שנה 12, גל׳ 34 (ו׳ באלול תשכ״ד, 14 באוגוסט 1964), עמ׳ א <חזר
ונדפס בתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר
על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז
2016), עמ׳ 53–58>
על ״האישה הגדולה מן החלומות״
גרץ, נורית. על ׳האשה הגדולה מהחלומות׳.
סימן קריאה, חוב׳ 5 (פברואר 1976), עמ׳ 451־454<חזר ונדפס בתוך יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 59–67>
לאור, דן. עץ התות ומגרש הגרוטאות. הארץ,
תרבות וספרות, כ״ד באב תשמ״ו, 29 באוגוסט 1986, עמ׳ ב 6–7.
נעמן, עודד. פרדוקס המבט ופתרון המגע : קריאה בהאשה הגדולה
מן החלומות מאת יהושע קנז ובהנוסע הסמוי בתרגומו. בתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של
יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
150–168.
דותן, קרן. דואט בין חליל לאקורדיון : קריאה של סיפור
החניכה לאמנות ב״מומנט מוסיקלי״ של יהושע קנז (תל אביב, 2008) <עבודת גמר (מ״א)--אוניברסיטת
תל אביב, 2008>
אורן, יוסף. הכאבים הנצחיים של ההתבגרות.
ידיעות אחרונות, המוסף לספרות, ט״ו בסיון תש״ם, 30 במאי 1980 < <נוסח מורחב
נדפס בספרו: הסיפור הישראלי הקצר (ראשון לציון
: יחד, תשמ״ז 1987), עמ׳ 141־148, בשם: ״מכאובי ההתבגרות בסיפורי יהושע קנז״>
בן-חורין, מיכל. מוזיקה והיסטוריה בספרות של קנז ושחם.
בתוך: יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר
על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז
2016), עמ׳ 421–440.
גור, בתיה. הולדת ה״אני״ השר.
הארץ, תרבות וספרות, א׳ באדר ב׳ תשנ״ה, 3 במארס 1995 <חזר ונדפס בספרה
מבלי דלג על דף : מבחר מסות ומאמרים / עורכים
פוני בז׳זינסקי ואריאל הירשפלד (ירושלים : כתר, 2008),
עמ׳ 355־361>
דותן, קרן. ״נולדתי לפניך תאומים״ : המזרחי ורומן החניכה של האמן
אצל קנז. בתוך: יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 332–359.
הולצמן, אבנר. חריפותן של הצורות המתעוררות
לחיים. בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום
(תל-אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 333־335 <הובא לראשונה
ב׳מוסף רדיו לספרות׳, מארס 1995>
הרציג, חנה. ״אקליפטוסים ושירים מהתנועה״ :
על הפרידה מן ״הביחד״ ביצירתו של יהושע קנז. בספרה: השם הפרטי : מסות
על יעקב שבתאי, יהושע קנז, יואל הופמן (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, 1994), עמ׳ 56־74>
הרציג, חנה. ״מומנט מוסיקלי״ מאת יהושע קנז.
בספרה: הקול אומר: אני : מגמות בסיפורת הישראלית
של שנות השמונים (תל אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשנ״ח 1998), עמ׳ 141־176.
וגנר, נפתלי. מומנט מוזיקולוגי : על כינורו של קנז ועל כינורות
אחרים. בתוך: יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 360–385.
מטלון, רונית. הגיהנום של הראייה. הארץ,
מוסף ספרים, גל׳ 113 (כ״ו בניסן תשנ״ה, 26 באפריל 1995), עמ׳ 8 <חזר ונדפס
בספרה קרוא וכתוב (בני ברק : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, תשס״א 2001)
; ובתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת
ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד,
תשע״ז 2016), עמ׳ 80–85>
עזר, ננסי. ההתפכחות מן החלום: ״מומנט מוסיקלי״
– יהושע קנז. בספרה: ספרות ואידיאולוגיה (תל-אביב
: פפירוס, תשנ״ב 1992), עמ׳ 105־128.
ענברי, אסף. ״בין לילה ובין שחר״ : תבניות
ותחבולות בסיפור של קנז. עתון 77, גל׳ 217 (אדר תשנ״ח, מארס 1998), עמ׳
14־16.
שטרס, חן. חניכתה של העין : כינון המבט והחניכה האוקיולרית במומנט
מוסיקלי ליהוש קנז. בתוך יופיים של
המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן
דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 297–331.
שקד, גרשון. להתעורר מחלום : על ׳מומנט
מוסיקלי׳. סימן קריאה, חוב׳ 11 (מאי 1980), עמ׳ 119־124 <חזר ונדפס
בספרו: גל אחר גל בסיפורת העברית (ירושלים :
כתר, 1985), עמ׳ 109־119ובתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של
יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
68–79>
אורן, יוסף. מ״ימי צקלג״ ועד ״התגנבות יחידים״.
מאזנים, כרך ס״ב, גל׳ 5־6 (תשמ״ט), עמ׳ 117־120 <חזר ונדפס בספרו: ציונות וצבריות ברומאן הישראלי (ראשון לציון :
יחד, תש״ן 1990), עמ׳ 95־101>
בן-דב, ניצה. ילדיה האבודים של ספרטה:
על מקומו של המקום בכתבי יהושע קנז וב התגנבות יחידים, עלי שיח,
חוב׳ 33 (1993), עמ׳ 113־119.
בן-דב, ניצה. בְּזוּת, ידידות ותשוקה
בהתגנבות יחידים של יהושע קנז : רומן השבר או ההסתגלות בטירונות צה״ל בשנות
החמישים. בספרה: חיי מלחמה : על צבא,
נקמה, שכול ותודעת המלחמה בפרוזה הישראלית (ירושלים ותל-אביב : הוצאת שוקן, תשע״ו
2016) עמ׳ 143־179 <נדפס גם בתוך יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב
: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 169–202>
ברתנא, אורציון. בן מלך נרדם על ספרו החדש
של יהושע קנז. מעריב, י׳ בכסלו תשמ״ז, 12 בדצמבר 1986, עמ׳ 28.
גלוזמן, מיכאל. ״הגוף שלך עוד יהודי,
הוא עוד לא יודע שנהיית ישראלי״ : על גבריות כפויה בהתגנבות יחידים ליהושע
קנז. בספרו: הגוף הציוני: לאומיות, מגדר ומיניות בספרות העברית החדשה
(בני ברק : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007), עמ׳ 209–235 <חזר ונדפס בתוך
יופיים של המנוצחים : ביקורת
ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד,
תשע״ז 2016), עמ׳ 481–512>
הכהן, עדן. ״אתה לא תחפש אותי, אתה תשכח״. מקור ראשון,
סוכות, י״ד בתשרי תשס״ח, 26 בספטמבר 2007, עמ׳ 16־17.
הרציג, חנה. ״מעטה של הרמוניות פרטיות״ : על
מיבנה התימטיקה ב״התגנבות יחידים״. דבר, משא, י״א בניסן תשמ״ז, 10 באפריל
1987, עמ׳ 21 <נוסח מורחב נדפס בספרה: השם הפרטי : מסות על יעקב שבתאי,
יהושע קנז, יואל הופמן (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, 1994), עמ׳ 75־86>
הרציג, חנה. ״התגנבות יחידים״ מאת יהושע קנז.
בספרה: הקול אומר: אני : מגמות בסיפורת הישראלית
של שנות השמונים (תל אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשנ״ח 1998), עמ׳ 177־216.
וולף, תמי. בין היחיד והיחד. עתון 77, גל׳ 90 (תמוז-אב תשמ״ז,
יולי 1987), עמ’ 15־16.
לאור, דן. פצצה בלב המיתוס. הארץ, תרבות
וספרות, י״ז בכסלו תשמ״ז, 19 בדצמבר 1986, עמ׳ ב 6–7.
מירון, דן.מן השוליים אל המרכז ובחזרה.
העולם הזה, גל׳ 2583 (ג׳ באדר תשמ״ז, 4 במארס 1987), עמ׳ 26־27,
32 (במדור ׳דף חדש׳) <חזר ונדפס בספרו הספריה הָעִוֶרֶת : פרוזה
מעורבת, 1980־2005 (תל-אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2005), עמ׳ 423־436 ובתוך:
יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו
של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
86־97>
מירסקי, נילי. ענן של אבק ואגדה : על
אספקט אחד בהתגנבות יחידים של יהושע קנז. הארץ, תרבות וספרות,
כ״א בשבט תשמ״ז, 20 בפברואר 1987, עמ׳ ב 6–ב 7 <גרסה מורחבת ומעודכנת נדפסה בתוך
יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו
של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016),
עמ׳ 276–282>
רפ, רונית. למה אבנר שבר את הגיטרה? אקפרָסיס ואיקונוקלַזם בהתגנבות
יחידים מאת יהושע קנז. בתוך יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב:
עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 386–420.
שיפמן, סמדר.מ התגנבות יחידים
ל העולם, קצת אחר כך : כור היתוך או התגנבות רב-תרבותית? הדור: השנתון העברי של אמריקה, תשס״ט
2009, עמ׳ 60־67.
על ״בדרך אל החתולים״
אביגור-רותם, גבריאלה. הבגידה הגדולה : עיון
ב״בדרך אל החתולים״ לי׳ קנז. עלי שיח, חוב׳ 31/32 (1992), עמ׳ 59־61.
אופיר, עדי. קנז: ספר חשוב. מעריב, השבוע, ה׳ בתשרי תשנ״ב, 13
בספטמבר 1991, עמ׳ 59.
אורן, יוסף. מאבק על צלם אנוש. נתיב,
גל׳ א (24) (ינואר 1992), עמ׳ 47־54 <חזר ונדפס בספרו: העט כשופר פוליטי
(ראשון לציון : יחד, תשנ״ב 1992), עמ׳ 133־158>
בושס, הדה. נידונים ללא חמלה. הארץ,
כ״ה בתשרי תשנ״ב, 3 באוקטובר 1991, עמ׳ ב 4.
ברוך, אדם. יהושע קנז לא הולך בשדות. מעריב,
כ׳ בטבת תשנ״ב, 27 בדצמבר 1991, עמ׳ ב 13.
ברתנא, אורציון. מה ידוע להם שלא ידוע לנו?
מאזנים, כרך ס״ו, גל׳ 2 (1991), עמ׳ 26־30 <חזר ונדפס בספרו: שמונים
: ספרות ישראלית בעשור האחרון (תל-אביב: אגודת הסופרים העברים בישראל, 1993), עמ׳
97־108>
גוטקינד, נעמי. עילגי לשון ומחשבה מדדים אלי מותם: ״בדרך אל החתולים״
- ספרו החדש של יהושע קנז. הצופה, י׳ בחשוון תשנ״ב, 18 באוקטובר 1991, עמ׳
6.
גור, בתיה. עד קצווי העליבות, עד עינות הבדידות.
הארץ, י״ט בתשרי תשנ״ב, 27 בספטמבר 1991, עמ׳ ב 8.
גורן, צבי. אלומת אור ברקיע ריק מכוכבים. על המשמר, כ״ו בתשרי
תשנ״ב, 4 באוקטובר 1991, עמ׳ 18.
הגורני-גרין, אברהם. מן הזקנה והלאה.
בספרו: בחבלי שלום : מסות על השלום והשלם (אבן-יהודה : רכס, 1994), עמק
56-60.
הולצמן, אבנר. מן האינפרנו לכוכבים.
בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל-אביב
: הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 77-78 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו
לספרות׳, אוקטובר 1991>
הירשפלד, אריאל. מי יכול לזכור מתי היו פה
כוכבים. הארץ, י״ג בטבת תשנ״ב, 20 בדצמבר 1991, עמ׳ ב 8.
זנדבנק, שמעון. בדרך אל האהבה ואל הזבל.
דבר, י׳ בחשוון תשנ״ב, 18 באוקטובר 1991, עמ׳ 24.
לאור, יצחק. ההטרוגניות היא הגיהינום
: איום, מין ותרבות בנובלה ׳בדרך אל החתולים׳ מאת יהושע קנז. בספרו
אנו כותבים אותך מולדת : מסות על ספרות ישראלית (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד,
תשנ״ה 1995), עמ׳ 13־49 <נוסח חדש נדפס בתוך יופיים
של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן,
עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 228־275>
לוי, נילי. דברים שרואים משם לא רואים מכאן : על ״בדרך אל החתולים״
ליהושע קנז. עלי שיח, חוב׳ 31/32 (1992), עמ׳ 62־64.
מלמד, אריאנה. פריחה ארוטית על סף המוות.
חדשות, מוסף, י״ב בתשרי תשנ״ב, 20 בספטמבר 1991, עמ׳ 42־43 <חזר ונדפס
בתוך: יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על
יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016),
עמ׳ 113־120>.
עזר, ננסי. מעבר לסטריאוטיפים של ארוס וידידות
בין נשים לעת זיקנה: בדרך אל החתולים ליהושע קנז. הדור: השנתון העברי של אמריקה, תשס״ט
2009, עמ׳ 68־75.
ציפר, בני. מראות, מראות, מראות. הארץ,
י״ב בתשרי תשנ״ב, 20 בספטמבר 1991, עמ׳ ב 8.
שקד, גרשון. תחנת ארעי לקראת ליל השיכחה הגדולה.
ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, ה׳ בתשרי תשנ״ב, 13 בספטמבר 1991, עמ׳ 20־22
<חזר ונדפס בספרו ספרות אז כאן ועכשיו (תל אביב
: זמורה-ביתן, תשנ״ג 1993), עמ׳ 167־180; ובתוך: יופיים
של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן,
עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 98־112>
Melamed Ariana. An
erotic flowering on the verge of death. Modern Hebrew Literature,
N.S., nos. 8-9 (Spring/Fall 1992), pp. 20-22.
על ״מחזיר אהבות קודמות״
״מחזיר אהבות קודמות״ : <שיחה> אורי ברנשטיין,
דוד הד, אסא כשר, נסים קלדרון.מקרוב: כתב-עת
לספרות ולתרבות, גל׳ 2 (1998), עמ׳ 30־43.
לויתן, עמוס. מחזיר את הסיפור לסיפורת.
עתון 77, גל׳ 217 (1998), עמ׳ 12־13.
משנה, נאוה. עיון ב״מחזיר אהבות קודמות״. להיות ריאלי: בטאון
קהילת ביה״ס הריאלי העברי בחיפה, גל׳ 2 (294) (2000), עמ׳ 78־86.
נבות, אמנון. בין האסתטי לרטורי. מעריב,
מוסף שבת - ספרות וספרים, כ׳ בכסלו תשנ״ח, 19 בדצמבר 1997, עמ׳ 31; כ״ז בכסלו תשנ״ח,
26 בדצמבר 1997, עמ׳ 31.
פרליס, איזה. בית במחוז הכיסופים. הדאר, שנה 77,
גל׳ כ״א (י״ג באלול תשנ״ח, 4 בספטמבר 1998), עמ׳ 13־14.
שוורץ, יגאל. מילים שזוחלות כמו תולעים ישר
אל הלב. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, כ׳ בכסלו תשנ״ח,
19 בדצמבר 1997, עמ׳ 26 <חזר ונדפס בתוך: יופיים של
המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן,
עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 121־124>
שקד, גרשון. כל מה שנותר לאדם הוא להציץ ולהיפגע.
הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 256 (כ״ג בטבת תשנ״ח, 21 בינואר 1998), עמ׳ 1, 14.
על ״נוף עם שלושה עצים״
אוריין, יהודית. בין מלחמת המפרץ למלחמת השחרור. עתון 77, גל׳
255 (אייר תשס״א, מאי 2001), עמ׳ 6.
אורן, יוסף. התופת והעדן בעיני קנז. מאזנים,
כרך ע״ה, גל׳ 3 (מארס 2001), עמ׳ 43־47 <נוסח מורחב נדפס בספרו:
הקול הגברי בסיפורת הישראלית (ראשון לציון : יחד, תשס״ב 2002), עמ׳ 67־79,
בשם: ״נוף עם שלושה עצים - יהושע קנז״>
גור, בתיה. ״אלה היו היפים בימי חייהם״.
הארץ, תרבות וספרות, כ״ד בטבת תשס״א, 19 בינואר 2001, עמ׳ ב 14 <חזר ונדפס
בתוך: יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על
יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב: עם עובד, תשע״ז 2016),
עמ׳ 125־129>
הולצמן, אבנר. מותו של החתול הג׳ינג׳י: שתי
נובלות בספר החדש של יהושע קנז. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות,
אמנות, ג׳ בטבת תשס״א, 29 בדצמבר 2000, עמ׳ 27־28 <חזר ונדפס בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל-אביב : הקיבוץ
המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 248־251>
ורד, בן. מופע האימים של קנז. Time Out תל-אביב, גל׳ 308־309 (25 בספטמבר עד 8 באוקטובר
2008), עמ׳ 279.
ליבנה, יוני.
חפש את המטמון. ידיעות אחרונות, 7 לילות, י״ב באלול תשס״ח,
12 בספטמבר 2008. <חזר ונדפס בתוך: יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב:
עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 130־131>
דותן, קרן.
ישראלי מאוד, מדויק מאוד.הארץ, תרבות וספרות, י״ח בניסן תשע״ג,
29 במארס 2013, עמ׳ 1 <חזר ונדפס בתוך: יופיים של המנוצחים
: ביקורת ומחקר על יצירתו של יהושע קנז / חן שטרס וקרן דותן, עורכות (תל אביב:
עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳ 132־135>
נעמן, עודד. פרדוקס המבט ופתרון המגע : קריאה בהאשה הגדולה
מן החלומות מאת יהושע קנז ובהנוסע הסמוי בתרגומו. בתוך יופיים של המנוצחים : ביקורת ומחקר על יצירתו של
יהושע קנז / עורכות - חן שטרס וקרן דותן (תל אביב : עם עובד, תשע״ז 2016), עמ׳
150–168.