בנימין שבילי, משורר וסופר, נולד בירושלים בי״ב בניסן תשט״ז, 24
במארס 1956. בילדותו גר בשכונת ימין משה וכיום בשכונת קטמון. למד ספרות עברית באוניברסיטה
העברית בירושלים. בתקופה זו יזם את ״מראות״ (1981), כתב עת ירושלמי לספרות, והיה אחד
מעורכיו. כתב העת, שניחן בחותמם המקורי של העורכים-הכותבים, הפסיק לצאת לאור לאחר החוברת
השישית (1987). שבילי מלמד ספרות עברית במכללת ״עלמא״ וב״מכון שכטר״ בתל אביב. מעביר
סדנה לכתיבת שירה באוניברסיטה העברית, שם נבחר להיות משורר הבית. שיעוריו עוסקים בספרות
הנושקת לטקסטים דתיים, כמו התנ״ך, הברית החדשה ושבחי הבעש״ט, וכן ביצירות ספרותיות
שמרכזן דתי, כמו ״החיים כמשל״ לפנחס שדה, ״הווידויים״ לאוגוסטינוס, ״הדרך אל השלמות״ לתרזה מאווילה וסיפורי עגנון.
על שירתו זכה בפרס הרי הרשון של האוניברסיטה העברית, ובפרס ברנשטיין
של התאחדות הוצאות הספרים בישראל (2006). על הפרוזה שלו זכה בפרס ירושלים לספרות על
שם עגנון (2002), ב-2013 זכה בפרס דוליצקי של האוניברסיטה העברית על מכלול יצירותיו.
בספרו הראשון, ספר השירה משפחה שחורה (1983), ניכר רובד של תורת הסוד היהודית
ושימוש בלשון המשנה והתלמוד. מיזג בדרכו הייחודית פרקים קודרים ועליזים על משפחתו.
גם בספרו השני, ילד מעיף עפיפון במאה הי״ז (1988), שילב חומרים אוטוביוגרפיים
והתמקד בקורות הקבלה ובדמויותיה המפורסמות, כמו שבתאי צבי ויעקב פרנק. בספרו השלישי,
שירי געגועים למכה (1992), מודגשים המחוזות האישיים והכיסופים המטפיזיים שלו.
באחת מחטיבות הספר ישנו מפנה לזרם המיסטי-הסופי שבאסלאם, שבלט בחריגותו וקסם לקוראים
ולמבקרים כאחד. קסטוריה (1998) הוא הראשון בטרילוגיה של סיפורי מסע בפרוזה
שירית, המצייר נדודים רוחניים ותמונות צבעוניות של התרבות היוונית ושל הרחוב היווני.
כך למשל מתואר השוק האתונאי: ״צוענים ישבו על שרפרפים, ישבו על מדרכות מוכרים ביצי
פסחא (…) תכשיטים (…) מוסיקה״ (עמ׳ 23). בהירידה מן הצלב (2000), הספר השני
בטרילוגיה, יוצא המחבר למסע ביוון, באיטליה וביוגוסלביה לשעבר, להתחקות אחר זהותו הישראלית-יהודית.
הצלע השלישית והחותמת של הטרילוגיה היא הספר פה לין הלילה (2002), המשרטט סיפור
מסע במחוזות שונים בפולין. הספר עומד, בדומה לספריו האחרים של שבילי, בחותם הספרות
הווידויית-רליגיוזית, שנציגה הבולט בספרות העברית הוא פנחס שדה.
פירסם עוד שלושה ספרי שירה: שירי התייר הגדול (1999), שבו
מופיעים שירים חדשים לצד מבחר שירים שראו אור בספרים קודמים; מילון חדש של ייסורים
(2004), שעליו זכה בפרס ברנשטיין; וספר יסירה (2012), העוסק בין השאר בשיח פואטי
בין המשורר לבין השירים והמשוררים האהובים עליו.
בנימין שבילי כתב שני ספרי פרוזה נוספים המעמידים, עם ספר יסירה,
חטיבה ארס-פואטית ביצירתו. הראשון, שביל החלב (2005), הוא יומן מסע העוסק בתהליכי
הכתיבה ובהשראה לכתיבה; והשני, ספריית הלב (2011), כולל אלה בצד אלה פרקים מילדותו
הקשה בירושלים של שנות החמישים וראשית שנות השישים של המאה העשרים, ותיאורים של ספרים
משמעותיים שליוו אותו והבשילו בו במהלך חייו. על גב הספר קובע אריאל הירשפלד כי ״מזג
מכאיב של חושניות לירית עם מבט פקוח ועז על העולם הנגלה […] שועטים יחד בתוך דחף הקריאה
של שבילי בכתבי המשוררים, הסופרים והתיאולוגים של שלוש הדתות המערביות ושל הדתות המזרחיות
[…]. הקורא רץ [בספר] כקורא וידוי נכאב ונלהב, ורק ברגעי הפוגה הוא מגלה שהמריא גבוה
מאוד בינתיים״. עורך הספר, יגאל שוורץ, מוסיף על גב הספר וקובע כי הספר ספריית הלב
״הוא ספר של מבקש דעת מזן שמצוי מעט במקומותינו. כזה שהאדישות והציניות הפוסט-מודרנית
פסחו עליו והניו-אייג׳ הדלוח לא דבק בו. ספר של תייר נפש גדול, צאצא נאמן לתיירי הנפש
הגדולים של העולם״.
סגנון שירתו החל להתגבש בשנים היצירתיות של חבורת ״מראות״. לימודי
היהדות השפיעו על כתיבתו, ובמיוחד החסידות והקבלה. הושפע גם ממסורות מיסטיות נוצריות
ומתורות סופיות ובודהיסטיות. העברית שלו עזה, חושנית מאוד וקולחת, עשירה ומוזיקלית
ויונקת מהעברית לדורותיה. עצמאותו השירית וקולו הייחודי ניכרים בכתיבה שאינה מבקשת
לה גושפנקה (על פי ז׳יל אמויאל, 1995).
ספרי הפרוזה הלירית שלו כתובים בדרך כלל בצורת פרגמנטים. החוט המקשר
בין כתביו נובע מהאמונה שלבני אדם יש אינטואיציות דתיות, והחוויה הדתית באשר היא מייצגת
את האנושיות האוניברסלית.
בשנת 2014 פרסם את הספר הפיוטי אמא שלנו חיה כאן, המספר
על מסעותיו של הסופר באירופה ועל יחסיו הסבוכים עם אמו. ספרו האחרון עד כה הוא קובץ
האגדות שליקט ביום שנולד הבעש״ט נשרף הגיהנום (2015). באותה שנה ייסד יחד עם
הסופרת סמדר הרצפלד את הוצאת הספרים ״62״, הוצאה עצמאית שמתרכזת בספרים בעלי נגיעה
ליהדות, רוחניות ונשיות.
שרף-גולד, נילי רחל. הילד, המשיח והכיסופים:
בנימין שבילי ו׳ילד מעיף עפיפון במאה הי״ז׳. בתוך:
רגע של הולדת: מחקרים בספרות עברית ובספרות
יידיש לכבוד דן מירון / עורך חנן חבר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשס״ז 2007), עמ׳
735־746.
מור-חיים, עדינה. שירה מתגרה במוסכמות.
מעריב, ספרות, י״ט באדר תש״ן, 16 במארס 1990, עמ׳ 6 <חזר ונדפס בספרה הקול
הנכון (תל אביב : ספרי עתון 77, תשע״ב 2012), עמ׳ 73־76>
על ״שירי געגועים למכה״
אור, אמיר. הדרך למכה. הארץ, י״ח בניסן
תשנ״ג, 9 באפריל 1993, עמ׳ ב 9 <שירו של בנימין שבילי ״המנונים של מוסה אבן אלראס
חלאג׳ שני פני שאלו״ בצירוף דברי פרשנות מאת אמיר אור>
אמויאל, ג׳יל. יש גם אהבה אחרת. דימוי, גל׳ 10 (1995), עמ׳ 26־29,
81.
זינגר, משה. מהו שיר יהודי? הארץ, א׳
בסיוון תשנ״ג, 21 במאי 1993, עמ׳ ב 9.
נגיד, חיים. ארוטיקה ומיסטיקה. ידיעות אחרונות,
המוסף לשבת, י״ג בתמוז תשנ״ג, 2 ביולי 1993, עמ׳ 32.
על ״קסטוריה״
בומן, סטיבן. קסטוריה, כלומר מצודה. הדאר, שנה 77,
גל׳ כ״ב (ערב ראש השנה תשנ״ט, 20 בספטמבר 1998), עמ׳ 38־39 <תורגם מאנגלית>
גלדמן, מרדכי. בדידותו של הסופר (ב׳). הארץ,
תרבות וספרות, י״ב באייר תשנ״ח, 8 במאי 1998, עמ׳ ד 4.
לב-ארי, שירי.מסעות
בנימין. הארץ, ג׳ בחשון תשס״ג, 9 באוקטובר 2002, עמ׳ ד1
<בנימין שבילי יוצא למסעותיו כדי לקיים דיאלוג עם עצמו עם צאת ספרו פה לין
הלילה>
מלצר, יורם. חופרים במטמונים מוארים ואפלים.
מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ״ו בחשוון תשס״ג, 1 בנובמבר 2002, עמ׳
24.
צימרמן, עקיבא. אלי פולין ועריה. הצופה, המוסף, ג׳ באב תשס״ג,
1 באוגוסט 2003, עמ׳ 13.