רקע
אביגדור המאירי
בְּיַעַר מִגְדְּלֵי-בָבֶל
xמוגש ברשות פרסום [?]
tשירה
פרטי מהדורת מקור: ירושלים: מוסד ביאליק; 1962

(מֵעַל חוֹף-יָפוֹ, מִתּוֹךְ צֵל-הַקִּיקָיוֹן

פָּזְלָה בִּי עֵין בֶּן-אֲמִתָּי

עַרְמוּמִית-עַגְמוּמִית:

לְאָן תִּשָּׁאֲךָ נַפְשְׁךָ הַחוֹלָה?

אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה?

הַאִם כְּדַאי?)


דְּמוּת יִרְמְיָהוּ מַפִּילָה עָלַי אֵימִים

בִּסְבַךְ זְרוֹעוֹת-פְּלָדֶיךָ אֲיֻמּוֹת-הַחֵן,

יַעַר-בְּרֵאשִׁית,

הַנּוֹשֵׁם אַחֲרִית-הַיָּמִים.

אֲבוֹי לִי, הַשֶּׁפַע, הַשֶּׁפַע הַלָּזֶה,

אֲבוֹי לִי, גְּאוֹן הַמֹּחַ הַלָּזֶה,

הַמַּחְפִּיר בְּהִלּוֹ גֻּזְמַת כָּל הוֹזֶה,

אֲבוֹי לִי, זֶה הַטּוֹב, זֶה הַפֶּלֶא, זֶה הַכְּרָךְ,

לְאָן-זֶה יְמַהֵר כָּל כָּךְ?


רִבֹּאוֹת בִּרְיוֹתֶיךָ הָאָצִים בִּסְעָרָה,

נִסְחָפִים אֶל לֹא-מַטָּרָה,

כֻּלָּם מְזֵי-תַאֲוַת הַיֹּפִי, הָאֹשֶׁר,

כֻּלָּם גּוּרֵי-טֶרֶף

מְגַמְּעִים, מִתְלַעְלְעִים, מִשְׁתַּכְּחִים

וְטוֹרְפִים כָּל רֶגַע-כּשֶׁר,

בְּלִי-הֶרֶף, בְּלִי-הֶרֶף, בְּלִי-הֶרֶף.


וַאֲבִיּוֹנַת-הַיֵּשׁ נוֹגֶסֶת, נוֹשֶׁכֶת

בְּשִׁנֵּי-בַרְזֶל, בְּמַלְתְּעוֹת-פְּלָדָה, בְּנִיבֵי-מַתֶּכֶת

מִמְרִיא-הַחַיִּים הַדָּשֵׁן

וְנוֹהֶמֶת בְּלַחַן-גֶ’ס

נְעִים-זְמִירוֹת-גֶּרְשְׁוִין בִּשְׁרַבְרַאי-הוֹלִיבוּד

מַדְהִים, מַפְלִיג וּמְיַשֵּׁן

כִּבְיָכֹל

בִּמְחוֹל חוֹבְרֵי-חֶבֶר

אֶת צַר-הַצָּרִים הַכֹּל-יָכֹל,

הָאוֹרֵב בְּסִתְרֵי-הַכְּלָיוֹת:

אֶת פַּחַד-הַקֶּבֶר.


וְאוּלָם –

אָנָּה-זֶה מְמַהֲרִים כֻּלָּם?

עַל מִי אֲבִיּוֹנָה זוֹ מְעַגֶּבֶת?

עַל זוֹנֵה-הַזּוֹנִים: הַמָּוֶת.

הַבִּיטוּ: לא בְמִסְתָּרִים, לֹא בְמַאֲרָב

עוֹמֵד צֵל-הַשָּׂטָן וְרֹאשׁוֹ בִּשְׁמֵי-מָרוֹם,

רַגְלוֹ הָאַחַת בֵּין קַרְחֵי-הַצָּפוֹן

וְהַשְּׁנִיָּה בְּשַׁרְבֵי-מַעֲרָב,

עוֹמֵד וּמְטָרֵק בְקַלַּחַת-הָאֲטוֹם

אֶת טָרֶקֶת-כּוֹס-הָאָסוֹן,

וּמְחַכֶּה לְאוֹת, לִשְׁרִיקַת-הַחֵץ –

לַקֵּץ.

הַכֹּל פֹּה אָצִים-רָצִים,

אֵין פְּנַאי, אֵין פְּנַאי,

אֶל קֵץ-הַקִּצִּים יְמַהֵר כָּל חַי,

אֶל יַעַר-בְּרֵאשִׁית שֶׁלִּפְנֵי מַתַּן-סִינַי,

שֵׁם בֶּן-עַמְרָם, רַבִּי עֲקִיבָא וְיֵשֻׁעַ

שָׁם לא יָדוּעַ;


יַעַר עֲצֵי-פְלָדָה עוֹשֵׂי פְרִי-זָהָב,

בְּסִבְכוֹ מִקְדָּשׁ לֵאלֹהֵי הַב-הַב

אֲשֶר לֹא יֹאמַר הוֹן:

אֲדוֹן-הַקַּנִּיבַּלִים: מָמוֹן.

וּמִמַּעַל-לוֹ גְּלוֹרְיָּה אֲדֻמָּה תָּהֵל –

הָאָסוֹן.

דְּמוּת יִרְמְיָהוּ עָלַי עוֹלָה

וּמַצְרִיבָה עַל פִּי הָעִבְרִי

אֶת הַמְּרִי,

אֶת הַחֲרָדָה הַגְּדוֹלָה:

חֶרְדַּת-קֵץ לַשֶּׁפַע הַלָּזֶה,

חֶרְדַּת-קֵץ לַשַּלְוָה הַזֹּאת,

חֶרְדַּת-קֵץ לָאֹשֶׁר הַלַּזֶה,

חֶרְדַּת-קֵץ לַיֹּפִי הַלָּזֶה,

אֲשֶׁר כּוֹכָב זֶה לֹא רָאָה כָּמוֹהוּ –

חָרֵד אֲנִי חֶרְדַת-תֹּהוּ

מִפְּנֵי מַלְאָכֵנוּ שֶׁבְּקִרְבְּכֶם פְּנִימָה

בְּתוֹךְ דַּם הַכְּלָיוֹת,

הַמַּמְתִּיק סוֹד-נָקָם

עִם מְזֵי-דְוַי-כָּל-דְּוַי:

הַסֵּבֶל מִידֵי הָאָדָם.

חָרֵד אֲנִי מִפְּנֵי הִלַּת-הֶחָרוֹן

שֶׁבְּעֵינֵי הַמּוֹהִיקָנִי הָאַחֲרוֹן,

שֶׁעַל קִבְרוֹ הוּקַם

גַּן-עֵדֶן זֶה לְתִפְאֶרֶת,

שֶׁכָּל אַרְמוֹנוֹ מַצֵּבָה קוֹדֶרֶת,

הַדּוֹחֶקֶת אֶת רַגְלֵי שְׁכִינַת-הָאָדָם,

הַבּוֹכָה בְּכִי-נָקָם

עַל כָּל דִּמְעָה נִגֶּרֶת.


חָרֵד אֲנִי מִפְּנֵי הַדְּיוֹקָן הָאָפֵל,

הָעוֹלֶה בְּאָפְקֵי-הַנֶּפֶשׁ

עָטוּף בְּמַעֲטֵה הָרָעָב, הַחֵרֶם, הַכֶּפֶשׁ,

מְזֵה-הַבּוּז בְּמִשְׁתֵּה-כָבוֹד זֶה,

שִׂיא הַהוֹד, הָעֹז וְהַדַּעַת:

מִפְּנֵי בֶן אֵשֶׁת נְעוּרָיו שֶׁל בֶּן-עַמְרָם,

שֶׁאֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים רָב אֶת רִיבָהּ

בְּצָרַעַת.

וְחָרֵד אֲנִי שֶׁבַע-שִׁבְעָתַיִם

לְלֵב אַחַי, לֵב יֶלֶד תָּמִים,

לֵב רַחוּם וְחַנּוּן וֶאֱרֶך-אַפַּיִם,

הָעוֹלֶה עַל גְּדוֹתָיו

תּוֹדָה וּבְרָכָה

עַל כֹּל רֶגַע מְנוּחָה –

וְעַל מִצְחָם הַזַּךְ הוֹלֵךְ וּמַקְדִּיר

הַתָּו.

חָרֵד אֲנִי מִפְּנֵי הַנַּעַר הָעַלִּיז,

נַעַר-תֵּבֵל זֶה, אֹסֶם-הָאוֹן;

שֶׁהַיּוֹם מִשְׁתַּכֵּח בְּשַׁעֲשׁוּעֵי-תָם,

בְּבֵּיז-בּוֹל, בְּטֶמְפּוֹ, בְּשִׁיר, בִּמְכוֹנָה,

בּוֹלֵעַ דְּגֵי-זָהָב וּבְנֶפֶשׁ בָּרָה

מְנוֹסֵס לוֹ דֶּגֶל: מִכְנְסֵי נַעֲרָה,

וּמָחָר (תִּשָּׁבֶר-נָא עֵטְךָ, בֶּן-אָדָם,

בְּטֶרֶם תִּרְשֹׁם

אֶת הֶחָזוֹן הָאָיֹם)

מָחָר יִשְׁגֶה בְּחֵיק הַזּוֹנָה

הַמִּתְפַּנֶּקֶת מְזַת-צָמָא

בְּאֶנְקוֹת זִירַת-הַדָּם,

הַמַּאְדִּימָה אֶת פְּנֵי הַחָמָּה.


(אֱלֹהֵי-הַמְּכוֹנָה הַמְרֻשָּׁע,

עַוֶּר-נָא אֶת נַפְשִׁי,

לְבַל אֶחֱזֶה אֶת הֶחָזוּת הַקָּשָׁה).


היילאנד פארק, 1952


המלצות קוראים
תגיות