רקע
יוסף יושעה ריבלין
חגיגה בירושלים לכבוד הכתרת הקיסר הרוסי

בעזה“י. פעה”ק ירושלים ת“ו. כ”ה אייר תרמ"ג.

לבעל המגיד!

גם לעדת ישראל יושבת ירושלם היה יום שמחה יום שנתן כתר מלכות בראש הקיסר האדיר אלכסנדר השלישי יר“ה. ומיד בהגיע הבשורה מאת השר הקונסל לממשלת רוסיה שבירושלם להרבנים הג' מו”ה מאיר פאניזיל ומו“ה שמואל סאלאנט נ”י צוו לכבד הלילה ההיא באורים מסביב לנזר בית הכנסת הגדולה בית יעקב, ממעל לגגו הגבוה והנהדר בקדש. ובו ביום שהלכו כל גדולי העמים והממשלות שבירושלם לבית הקונסול להראותו אותות שמחתם, הלכו גם גדולי עמנו, שני הרבנים הגדולים הנז' ועמהם מגדולי חכמי העדה, והקונסל האיר פניו אליהם וקבלם בכבוד והדר, והמה ברכו את הקיסר האדיר ואת אשתו הקיסרית ובנם יורש העצר יר"ה. ואף הוא והנלוים אל משמרתו ענו אחר ברכתם אמן.

והרבנים בקשוהו במכתב לבא גם הוא אל בית הכנסת של בני ישראל לשמוע ביום ההוא אל הרנה ואל התפלה בעד שלום הקיסר וממשלתו. ויענם, כי ביום ההוא הוא טרוד לקבלת פני הבאים אל ביתו, והיה זה ביום מחר, ויהי כן. וביום אתמול, אחרי הוכנו כל ההכנות הדרושות בבית הכנסת בית יעקב בכל פאר והדר, וקהל גדול באו בו, חוסי בצל כל ממשלות תבל, ורבני הספרדים והאשכנזים בראשם, ויבאו משנה הקונסול ומתורגמנו בשם הקונסול וארבעה סריסיו עם גולות הכסף אשר בראש מטיהם צועדים לפניהם – אל תוך בית הכנסת, ונרות רבות דולקות מפארות את הבית הגדול והמפואר בגדלו ובגבהו ובכל כבודו. ובבואם השמיע הש“ץ קולו עם להקת משורריו, ובברכת הנותן תשועה ברך את הקיסר אלכסנדר השלישי ואת הקיסרית הגבירה ואת בנם הנסיך ניקאלאי, ובברכת הנותן תשועה שנית ברך את הוד מלכות השולטאן עבד אל חמיד השני יר”ה, ואת הפחה ראוף פאשא ואת כל שרי הממשלה יר"ה, והרב הגאון ר' שמואל סלאנט התפלל לה' בנוסח התפלה שנסדרה בו ביום לכבוד שימת הכתר, וכל העם ענו אחריו אמן, ושני יועצי הקונסול לקחו בידם את גליוני נוסח התפלה.

המגיד, כ“ב בסיון תרמ”ג.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47800 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!