שני שירים בארמית, אחד מהם ממה שכתב בו אל אבי אלוליד (יונה) בן ג׳נאח והוא בנוי בחרוז הנון.
שְׁלַט מָרַן דְּלֵית אָחְרָן כְּגוֹנֵהּ / וְאִתְרַבְרַב בְּשָׁלְטָנֵהּ וְדִינֵהּ
שלט אדוננו שאין אחר כמותו / והתגדל בשלטונו ודינו
לְאוֹדוֹיֵי עֲלַן לִשְׁמֵהּ, וְלֵית לַן / עֲלוֹי לִשְׁאֹל כְּמַס בַּדּוּק וּבַיְנֵהּ
להודות עלינו לשמו, ואין לנו / עליו לשאל נסתרות
דְּאַשְׁכַּח כָּל דְּאִית מִלֵּית וּפַלֵג / בְּקַדְמִין מֵחֲדָא אַרְבַּע וְתַמְנֵי
שהמציא כל מה שיש מאין וחלק / בראשית מאחד ארבע ושמונה
בְּכֵן טַקֵּס בְּרוּם גַּלְגַּל סְגַלְגַּל / וְאַרְקָא אִתְּלִיאַת בֵּהּ וּמִנֵּהּ
אז תכן ברום גלגל עגל / והארץ נתלתה בו וממנו
וְטַסְטַס כַּד קְסַר גַּנֵּא תְהוֹם כַּד / הֲוֵי פָרֵַשׂ וְשַׁרְבֵּב מִדְרוֹנֵהּ
ורקיע השמים כאשר יבש כסה את התהום כאשר / היה פורש ומוריד מדרונו
וְסָם שִׁמְשָׁא עֲלֵי דַרְגִּין, וְסִהְרָא / לְאַקּוֹפֵי בְּטוּפֵהּ מִגְנָנֵהּ
ושם את השמש על מעלות, ואת הירח / לעלות בצאתו מחפתו
וְשַׁוִּי כָרְסְיֵהּ שַׁלְהוֹב וְצַלְהוֹב, / נְהַר דִּי נוּר נְהוֹר זָהוֹר בְּעֵינֵהּ
ועשה כסאו להבת שלהבת / נהר של אש נגה בעינו
וְאִתְיַדַּע נְהוֹרָא מֵחֲשׁוֹכָא / וּמִלֵּילָא יְמָמָא מַפְּקָנֵהּ
ונודע האור מן החשך / ומן הלילה היום מוצאו
נְקַשׁ אַרְקָא וְאַחִיט לַהּ תְיָקָא / וְגוּהַרְקָא דְבִידֵהּ אִסְטְוָנֵהּ
רקע את הארץ ובנה לה מעקה / ואפריון שבידו עמודו
וּמֵאִגַּר אֲרַק פַּלִּג שְׁטָרֵהּ / וּמִנֵּהּ לַאֲתַר לָא חֶזְוָנֵהּ
ומגג הארץ חלק משטרו / וממנו למקום לא מראהו
וְאַצְמַח בַּהּ זְנָא עַבּוֹף וְלַבְלַב / וְכָל חֵיוָן לְעִנְיָנֵהּ וְלִזְנֵהּ
והצמיח בה זן רענן ומפרח / וכל חיות לענינים ולמינים
וְצַיַּר מֵאֲרַק צִיּוּר, וְחָיֵי / בְּמִלּוּלָא דְאַפָּחָא בְטִינֵהּ
וצר מאדמה צורה ותחי / בדבור שהפיח בחמרה
וְכַד אַשְׁכַּח טְעֵם הָוֵי עֲדִיפָא, / וְכַד מַלִּל בְּפֻם נִשְׁמַע בְּאֻדְנֵהּ
וכאשר מצא חכמה היה עדיף / וכאשר דבר בפה נשמע באזנו
וּמִלּוּל דִּי אֱנָשׁ חַלֵּף לְטַעְמֵהּ / דְּשַׁפִּיר, אוֹ לְגַלָּאָה קְלָנֵהּ ־
ודבור האיש משתנה לשכלו / הטוב או לגלות את קלונו
כְּרֵישׁ דָּרֵהּ, דְּמֵימָרֵהּ כְּסֵיפָא / וְלִשָּׁנֵהּ כְּסַפְסֵרָא בְלִדְנֵהּ
כראש דורו, שדברו כסיף / ולשונו כחרב בנדנה
שְׁרָג עַמֵּהּ וּפַנָּסֵהּ וְטִקְסֵהּ / וּפִרְכּוּסֵהּ וּמַרְכָּלֵהּ וְטוּרְנֵהּ
נר עמו ומנורתו ודגלו / וקשוטו ומנהיגו ואבירו
וּפָגוֹזֵהּ דְּבֵהּ שִׁרְיָן תְּרִיסֵהּ / וְקוֹלָסֵהּ וּמוּרְנִיתֵהּ וְזֵינֵהּ
וכלי מלחמתו שבו שריון מגנו / וקובעו וחניתו וזינו
דְּרַחֵם מִדְּעוּלֵמוּת אֱלָהֵהּ / וְאֻשָּׁא דִי קְשׁוֹט אַחִיט לְמִבְנֵהּ
האוהב מנעוריו את אלהיו / וחומת אמת חזק לבנות
פְּתַח דַּשׁ חָכְמְתָא וּנְעַל לְגִנְזֵהּ / וְלֵית עָאֵל לְגִנְזֵי אִדְּרוֹנֵהּ
פתח דלת החכמה ונעל את אוצרו / ואין בא לגנזי ארמונו
וְגָרֵס כַּד הֲוָה יָנִק, וְגִרְסָא / דְיַנְקוּתָא ־ חֲמַר לָא פָג בְּדַנֵּהּ
ולמד כאשר היה ילד, ולמוד / הילדות יין שלא פג בכדו
וְאַזְלִינַן בְּטֻל אוֹרֵהּ, וְטֻלֵּהּ / דְּעַל רֵישַׁן טְפֵי מִטֻּל עֲנָנֵי
ואנו הולכים בצל אורו, וצלו / שעל ראשנו רב מצל עננים
ואכריזהו לבלינהי משילהי / וּמַנֵּה אִזְגְּדִיר פִּרְגּוֹס בְּגִינֵהּ
* * * * * * * * * * * *
וְרָז אָנֵס לְאִסְטַרְטֵג דְּחָנֵס ־ / בְּלִבֵּה דִּפְצִיחַ יַכְרְזִינֵהּ
וסוד נעלם משרי צען / בלבו הפתוח יגלהו
וְטִנַּר חָכְמְתָא כַּד קִים ־ וְאָקִים / עֲלוֹי מִשְׁכָּן בְּסִכֵּי וַאֲטוּנֵי
וסלע החכמה כאשר קם ־ והקים / עליו משכן ביתדות ומיתרים
יְשִׁישָׁא אִתְחַשַּׁב רֵישָׁא קְרוֹנְתָא / דְּכָל שִׁלְטוֹן, וְאִטְרוֹן אִסְטְוָנֵהּ
הישיש הנחשב גלת הכותרת / של כל שלטון וראש עמודו
קְצַף וּבְנַס לְכָל סֻרְמָס וְטֻרְמָס / בְּסיסאה לְחָרָפָא סְכִינֵהּ
קצף וכעס על כל עקש ופתלתל / לחדד את סכינו
כְּאִזְמֵל אִשְׁתְּלִף חָרִיף בְּשַׁחְקֵהּ / וְזוּר דִּלְמָא יְשׁוּפִינַךְ בְּשׁוֹפְנֵהּ
כאזמל הוחד חד בשחיקתו / וסור פן ישופך בשופינו
בְּיַע וּזְיַע בְּעִדָּן ־ אִסְקְרִיטָא, / וְעִדָּן ־ כַּאֲרַס חֻרְמָן וּפִתְנֵי
שמח וזועף, עתים ־ עוגה / ועתים ־ כארס נחש ופתן
קְטֵגוֹר אִתְעֲבֵד קַמֵּהּ סְנֵגוֹר, / וְאִי סַרְבָּן ־ סְכִין אַקָּרְקְבָנֵהּ
קטגור נעשה לפניו סנגור / ואם ממרה ־ סכין בבטנו
שְׁפִל וּמְאֵךְ בְּעֵין נַפְשֵׁהּ וְרוּחֵהּ / וּמַה דִּי לֶהֱוֵי קַלִּיל בְּעֵינֵהּ?
שפל וענו בעין נפשו ורוחו / ומה זה שיהיה קל בעינו?
וְעוּלֵם חַד כְּצִיב חַד אוֹ פְשַׁךְ חַד / וּמָאִם אִשְׁתְּקַעוּ רַעֲיוֹנֵי?
ועלם אחד כסיב אחד או טפח אחד / ואולי צללו רעיוניו?
דְּהוּ כַּד אִשְׁתְּכַח בֵּהּ אִתְחֲסִיל בֵּהּ / כְּחֻרְמָן אִשְׁתְּכַח דֻּבְשָׁן בְּקִנֵּהּ
שהוא כאשר נמצא בו נגמר בו / כנחש שנמצא דבשן בקנו
וְלָא אַרְקָא דּאתעתין סְלִיקָא / וְאוֹקְיָנוֹס טְפֵי מִנֵּהּ בְּשוחנֵהּ
ולא הארץ
וְלֵית יַמָּא כְּיַמָּא דִלְאֲחִיָּה / בְּרֵהּ דִּגְבַר דְּאִסְתַּלְעַם בְּנוּנֵהּ
ואין ים כים של אחיה / בנו של האיש (יונה) שנבלע בדג
וְחַס לֵימָא בְּחַכִּימָא מְרוֹמָא / דְּהוּ בַר נָשׁ וְהוּ בַר לֵהּ מְהֵימְנֵהּ
וחס לאמר כחכמי המרום / שהוא בן אדם ־ והוא בנו נאמנו
וְאִם נֵימָא אֲבוּהִי סָכְלְתָנוּ / יְקוּם לֵימָא עֲלַן דִּי תֻרְבְּיָנֵהּ
ואם נאמר אביו חכם / יקום ויאמר אלינו כי הוא מחנכו
סְטָא וּמְטָא לְכָל מָא אִית וּמָא לֵית / וְלֵית דִּמְטָא לְצֵית עַרְקַת מְסָנֵהּ
סר והגיע לכל מה שיש ומה שאין / ואין המגיע לשרוך נעלו
וְאִתְעַטַּף בְּפֵלוּס דִּי אֱלָהוּת / וְלֵית אֵנָשׁ דְּלָבִשׁ הִנְדְּוֵנֵהּ
והתעטף בבגדי פלוסין של אלהות / ואין איש הלובש בגדי הנדון שלו
וְאִתְרַבְרַב עֲלֵי יַגְרִין כְּטוּר רַב / וְלָא אִיתַי אֱנָשׁ דִּיזַעְזְעִנֵּהּ
והתנשא על גלי אבנים כהר גדול / ואין איש שיוכל למוטטו
וְלָא תִכּוּל אֲדִיקוּתֵהּ לְמֵכַל ־ / וְכָל דַּיְרֵי אֲרַק סוֹבֵר בְּדִינֵהּ
ולא תוכל השקפתו להכיל / ואת כל דרי הארץ סובל בדינו
וּבֵה כַּד אִסְתְּחַר אִנְשָׁא חֲמָתֵהּ / כְּפִילָא אִזְדְּקַף סֻרְחָא בְקַרְנֵהּ
* * * *
וְקָא בַדַּח בְּרֵהּ בִּסְפַר דְּמַנַּח / לְשַׁוָּיֵהּ זְמַם לִסְתָּא דְשִׂטְנֵהּ
ושמח את בנו בספר שיסד / לשיוותו מתג לחי שונאו
וְאַיְתוֹ לַאֲרַנְקָא דִי מְרַגְלֵי / סְדַר גַּבֵּהּ זְמָרַגְדֵּי אֲרוֹנֵהּ
והביאו כיס של מרגליות / סדור אצלו זמרגדי ארונו
הֲלָא נַפְשִׁין חֲמַת וּדְוַת לְוָתֵהּ / וְלֵית סַטְיָא וְלֵית מַטְיָא זְמַנֵּהּ
הלא נפשנו צופה ומביטה אליו /
בְּמָטוּ לָא לְפַלְפּוֹלֵי בְמִלֵּי / דְּכַד שַׁדַּר עֲלוֹהִי נִשְׁתְּוָנֵהּ
בבקשה לא לחקר במלים / שכבר שלח אליו את אגרתו
בְּכַרְדּוּטָא פְשִׁיטָא לָא זְטִיטָא / יְדֵהּ אוֹשִׁיט וְלָא שָׂם אדְּרוֹנֵהּ
במעיל פשוט, לא חשוב / ידו הושיט ־ ולא שבז
וְאיביה אִשְׁתְּלַם דָּמֵי לְפסול / דְּאַבְרֵהּ אִתְמְרִירַת בַּחֲצִינֵהּ.
מהו פרויקט בן־יהודה?
פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.
ליצירה זו טרם הוצעו תגיות