מתוך השער השלישי של משל הקדמוני – הכילי שבא על ענשו
אִישׁ הָיָה בִכְפַר חָנָן / בְּצֵל הַמָּמוֹן יִתְלוֹנָן,
/ וַיְהִי לוֹ בֵית חֶמְדָּה / וּמִקְנֵה בָקָר וַעֲבֻדָּה. / וַיְהִי
כִילַי בִּמְמוֹנוֹ וּמְאֹדוֹ, / מַשְׁחִית תִּפְאַרְתּוֹ וְהוֹדוֹ, /
וְדַעְתּוֹ בֶּאֱמוּנָתוֹ נִבְדֶּלֶת / בְּהַרְבּוֹת דְּבָרִים לְאֵין
תּוֹעֶלֶת, / וּמְמוֹן עָנִי וְאֶבְיוֹן יְפַזֵּר / וְיָתוֹם וְאֵין עוֹזֵר
/ בְרֹב דְּבָרָיו הָיָה עָצֵל וְכָבֵד / כִּילַי אוֹבֵד.
וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבוֹא אֶל בֵּיתוֹ הֵלֶךְ / כְּתֹאַר
בְּנֵי הַמֶּלֶךְ / אִישׁ אֶחָד נִכְבָּד מִבְּנֵי עַמּוֹ, / וּשְׁנֵי
נְעָרָיו עִמּוֹ. / וַיֹּאמֶר לוֹ ״הַאֶמְצָא מָלוֹן הַלַּיְלָה הַזֶּה
בְקִרְבֶּךָ?״ וַיֹּאמַר ״הוֹאֶל נָא וְלִין וְיִיטַב לִבֶּךָ!״
וְהָאוֹרֵחַ לֹא הֵבִין סוֹד תַּחְבּוּלוֹתָיו / שֶׁיּוֹרֵד עַל פִּי
מִדּוֹתָיו. / וַיִּתֵּן לְתַחֲנוֹתָיו מִטָּה מֻצַּעַת וְיָפָה, /
וַיַּעַשׂ לוֹ מִשְׁתֶּה וּמַצּוֹת אָפָה. / וַיּוֹסֶף לְכַבְּדוֹ
וּלְהַדְּרוֹ / וַיִּתֵּן מִסְפּוֹא לַחֲמוֹרוֹ, / וַיִּתֵּן מַיִם לִרְחֹץ
רַגְלָיו / וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים הַנִּלְוִים אֵלָיו, / וַיֹּאכְלוּ
כֻלָּם בְּבֵיתוֹ וְאוּלַמּוֹ / וַיִּשְׁתּוּ וַיִּשְׁכְּרוּ
עִמּוֹ.
וַיְהִי אַחֲרֵי הַסְּעוּדָה / וַיִּפְתַח הָאוֹרֵחַ
בְּמִשְׁלֵי תְעוּדָה / וַיֹּאמֶר אֶל הָאִישׁ ״שְׁמַע נָא דְבָרַי, /
יֹשֶׁר לִבִּי אֲמָרַי: / הִנֵּה אַתָּה בַהֲדָרְךָ כִּבָּדְתָּנוּ /
וּמִטּוּב נָעָמְךָ הֶאֱכַלְתָּנוּ / וּמִיֵּין רֶקַח נְדִיבוּתְךָ
הִשְׂבַּעְתָּנוּ / וּמִמֵּיטַב פְּעֻלָּתְךָ שִׂמַּחְתָּנוּ. / עַל כֵּן
רָאוּי לְהוֹדִיעֲךָ דְבָרִים עֲרֵבִים, / גּוֹמֵל חֲסָדִים טוֹבִים, /
לְמַעַן תָּבִין בְּמַהֲלַל לִבִּי וְדַרְכּוֹ / לְמִי עוֹלַלְתָּ כֹּה״. /
וַיֹּאמַר ״דַּבֵּר כְּפִי צִדְקְךָ וְחַסְדֶּךָ, / כִּי שׁוֹמֵעַ
עַבְדֶּךָ״.
וַיֹּאמֶר הָאוֹרֵחַ ״אָמְרוּ הַקַּדְמוֹנִים / אֲשֶׁר
בְּמַחֲנֵה הַחָכְמָה חוֹנִים / טוּב הַמָּלוֹן וּשְׁלֵמוּתוֹ / קוֹנֶה
בֶן־חֹרִין בִּנְדִיבוּתוֹ, / וּפְרִי הַנְּדִיבוּת וְהָרֶוַח / הוּא
הַמַּהֲלָל וְהַשֶּׁבַח. / וְאָמְרוּ: נְדִיבוּת הַנִּכְבָּדִים – /
גְּמִילוּת חֲסָדִים, / וּמִפְעָלוֹת הַנֶּאֱהָבוֹת – / גֶּשֶׁם נְדָבוֹת,
/ כִּי הַזּוֹרֵעַ נְדָבָה / יִקְצֹר הוֹד וְאַהֲבָה. / וְאָמְרוּ:
הַנָּדִיב יְבַקֵּשׁ הַחֵן וְהַיֹּשֶׁר / וְהַכִּילַי – הַמָּמוֹן
וְהָעֹשֶׁר. / וְהַמִּתְנַדֵּב בְּנַפְשׁוֹ יְהֻלַּל / וְקוֹבֵץ עַל יָד –
חֶלְקוֹ יְקֻלַּל. / וְאָמְרוּ: הַנְּדִיבוּת יְחַזֵּק הַבֶּדֶק /
וּמִשָּׁם נוֹלַד הַצֶּדֶק. / הַצֶּדֶק יַצְמִיחַ הַשֶּׁבַח וְהַכֹּשֶׁר /
וּמִמֶּנּוּ יִוָּלֵד הַיֹּשֶׁר. / הַיֹּשֶׁר יוֹלִיד הַנֵּצַח וְהָעֶזְרָה
/ וּמִמֶּנּוּ תֵצֵא הָחֲבוּרָה. / הַחֲבוּרָה – גֶּפֶן חֲזָקָה /
תַּצְמִיחַ צְדָקָה. / הַצְּדָקָה תָּבוֹא הֲלֹם / וְתוֹסִיף אַהֲבָה
וְשָׁלוֹם. / הַשָּׁלוֹם – סוֹד הַתְּבוּנָה / וְעִקַּר הָאֱמוּנָה. /
הָאֱמוּנָה מוּכֶנֶת לְהָבִין וּלְהוֹרוֹת / וְהִיא רֹאשׁ הַתּוֹרוֹת. /
הַתּוֹרוֹת – מִשְׁפָּטִים וְחֻקִּים / מִצּוּף וּמִנֹּפֶת מְתוּקִים, /
וּבָהֶם יִשּׁוּב הָאֲרָצוֹת / קִרְבַת אֱלֹהִים חֲפֵצוֹת. / רְאֵה כַּמָּה
הַנְּדִיבוּת נִכְבֶּדֶת / אֲשֶׁר בְּרֹאשׁ הַמַּעֲלוֹת עוֹמֶדֶת /
וְכַמָּה גְדוֹלָה מַעֲלַת הַשְּׂמֵחִים / בְּהַכְנָסַת אוֹרְחִים!״
וַיֹּאמֶר הָאִישׁ אֶל הָאוֹרֵחַ / אֲשֶׁר בִּנְגִינוֹתָיו
יְנַצֵּחַ / ״הֲיֵּשׁ לְךָ מָחָר לְהַשְׁכִּים, / לְהִתְיַצֵּב בַּבֹּקֶר
לִבְּךָ מַסְכִּים? / עֵת הוּא לְהָכִין מִטּוֹת וּלְהַצִּיעַ – / אַחַר
תְּחַוֶּה דַעְתְּךָ וְתַבִּיעַ״. / וַיֹּאמֶר לוֹ ״עוֹד יֶשׁ לִי לְתַקֵּן
בְּאַמְתַּחְתִּי מִגְרָע / אֲשֶׁר הַיּוֹם נִקְרַע״. / וַיִּקַּח
אַמְתַּחְתּוֹ לְתָפְרוֹ, / וְשָׁם נִקְרַב הָאִישׁ בַּעַל הַבַּיִת
לְעָזְרוֹ, / וַיַּרְא בְּתוֹכוֹ צִנְצֶנֶת / לְתַכְלִית הַיֹּפִי
מְתֻקֶּנֶת. / וַיֹּאמֶר אֶל הָאִישׁ ״מַה זֶּה בְּיָדֶךָ / לְמַעֲלַת
כְּבוֹדְךָ וְהוֹדֶךָ?״ / וַיֹּאמַר ״אֲנִי רוֹכֵל בְּאֶרֶץ הַחֲוִילָה, /
נוֹרָא עֲלִילָה. / בַּשָּׁנָה הַזֹּאת חָסֵר בְּעִירִי צְרִי גִלְעָד /
לְמַרְפֵּא וּלְמִסְעָד, / וַאֲנִי הָלַכְתִּי אֶל גִּלְעָד בַּעֲבוּרוֹ /
וָאַרְבֶּה זָהָב בִּמְחִירוֹ, / וְזֶהוּ הַצֳּרִי הַגָּדוֹל אֲשֶׁר אֵין
חֵקֶר לְתִפְאַרְתּוֹ / לְכָל אֲשֶׁר נִמְצָא אִתּוֹ״. / וַיֹּאמֶר לוֹ
״בְּחַסְדְּךָ הוֹדִיעֵנִי בְתוֹעֲלוֹתָיו דָּבָר נִרְשָׁם / זְעֵיר שָׁם
זְעֵיר שָׁם״. / וַיֹּאמֶר הָאוֹרֵחַ ״וּמִי יוּכַל לְמַלֵּל גְּבוּרוֹתָיו
/ וְשֶׁבַח סְגֻלַּת מַעֲלוֹתָיו? / אֲבָל הָרוֹפְאִים נִמְנוּ וְגָמְרוּ
בְמַהֲלָלָיו אֶחָד וְתִשְׁעִים / לְכָל מַשְׂכִּיל נוֹדָעִים / וְאִם
תִּרְצֶה לֵדַע סִימָן בְּמַהֲלָלוֹ / ״צֵא״ תֹּאמַר לוֹ / כִּי בְכָל
מֵעֲלָה וּמַעֲלָה / יוֹעִיל לְכָל כְּאֵב וּלְכָל מַחֲלָה / וְהַשּׁוֹתֶה
סַם הַמָּוֶת – בְּטוּבוֹ יַצִּילֵהוּ / וּבִשְׁתוֹתוֹ מִמֶּנּוּ מִיָּד
יוֹעִילֵהוּ״. / וַיֹּאמֶר לוֹ ״תֶּן לִי מְעַט מִזְעָר לְזֵכֶר
מַעֲלוֹתָיו / לְמַעַן אֲסַפְּרָה כָּל נִפְלְאוֹתָיו״. / וַיֹּאמַר
״שָׁמַעְתִּי לְקוֹלֶךָ / אֲנִי אֲמַלֵּא אֶת מִשְׁאָלֶךָ״. / וַיִּתֶּן
לוֹ מִמֶּנּוּ בִּכְלִי קָטֹן / צְלוֹחִית שֶׁל פָּלְיָטוֹן. / וַיֹּאמֶר
לוֹ ״הֲרֵי לְךָ מֹהַר וּמַתָּן / בִּצְלוֹחִית קְטַנָּה נִתָּן / וְעַתָּה
שִׂים עֵינֶיךָ לְשָׁמְרֵהוּ / כִּי לֹא דָבָר רֵיק הוּא!״
וַיְהִי כְּכַלּוֹת הָאוֹרֵחַ לְתַקֵּן אַמְתַּחְתּוֹ /
וּבָא וְלָן בְּמִשְׁכַּב תִּפְאַרְתּוֹ – / וַיַּעַל בְּלֵב בַּעַל
הַבַּיִת / שָׁמִיר וָשַׁיִת. / וַיֹּאמֶר לוֹ ״אֲדוֹנִי, הוֹאִיל וְאֵין
רְצוֹנְךָ לְהִתְאַחֵר / וּבַבֹּקֶר אַתָּה תְשַׁחֵר – / צַוֵּה לִפְרֹעַ
הַהוֹצָאָה / אֲשֶׁר לְרַגְלְךָ בָאָה״. / וַיֹּאמַר ״מַה הוּא הוֹצֵאתִי /
אֲשֶׁר בַּסֵּתֶר עֻשֵּׂיתִי?״ / וַיֹּאמַר ״לֹא חִסַּרְתִּי דָבָר
מִמִּשְׁאָלֶיךָ / בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ, / וְכָל דָּבָר בִּמְחִיר גָּדוֹל
נִרְצָה / וּבְסֵפֶר זֶה נִמְצָא – / כָּל שֶׁכֵּן בְּחִפָּזוֹן / בַּר
לֶחֶם וּמָזוֹן! / וְעַתָּה יֶשׁ לְךָ לָתֵת כְּכֹל אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ פֹה /
עִם הַתֶּבֶן וְעִם הַמִּסְפּוֹא – / כֶּסֶף עֲשָׂרָה שְׁקָלִים /
בְּשֶׁקֶל הָעִיר נִשְׁקָלִים״. / וַיִּשְׁמַע הָאוֹרֵחַ הַדְּבָרִים
וַיִּתְעַצֵּב / וַיָּקָם עַל פֶּתַח הַמִּשְׁכָּן וַיִּתְיַצֵּב /
וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ: וּמַה יּוֹעִיל כַּעְסִי וַחֲמָתִי / וְלָמָה
אֲחַלֵּל עִמּוֹ צֶדֶק אִמְרָתִי? / וַיֹּאמֶר לוֹ ״קַח אֶת כָּל אֲשֶׁר
תֹּאמַר, / כִּ יֵין עֲסִיסְךָ לְשׁוֹתָיו יֵמַר״. / וַיִּשְׁקֹל לוֹ
הַכֶּסֶף כַּאֲשֶׁר הָיָה בוֹחֵר / עוֹבֵר לַסּוֹחֵר.
וַיְהִי בְאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁכֵּם הָאוֹרֵחַ
לַעֲמֹס חֲמוֹרוֹ / וְעִמּוֹ נְעָרָיו עוֹשִׂים דְּבָרוֹ. / וַיִּקְרָא אֶל
הָאִישׁ פֶּתַח הַשַּׁעַר – / וַיָּנַע לְבָבוֹ כְּנוֹעַ עֲצֵי הַיַּעַר /
וַיָּקָם בְּכֹבֶד וּבַעֲצַלְתַּיִם / כְּשִׁכּוֹר אָסוּר בַּנְחֻשְׁתַּיִם
/ וַיֹּאמַר ״תֶּן לִי שְׂכַר הַמָּלוֹן וְהַחֲנָיָה / וּשְׂכַר מִטָּה
יְפֵה־פִיָּה!״ / וַיֹּאמֶר הָאוֹרֵחַ ״כַּמָּה הַמְּחִיר אֲשֶׁר תִּדְרֹשׁ
/ וּמִפְּנֵי אָדָם לֹא תֵבוֹשׁ?״ / וַיֹּאמַר ״בְּיַד הָאִישׁ הַיְכֹלֶת –
/ בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת!״ / וַיְמַהֵר וַיִּתֶּן לוֹ הַמְּחִיר אֲשֶׁר
שָׁאַל, / כִּי הוּא מְטֻמָּא וּמְגֹאָל. / וַיִּפְתַּח, וַיֵּלֶךְ
הָאוֹרֵחַ לִנְתִיבוֹ / וּשְׁנֵי נְעָרָיו סְבִיבוֹ. / וַיֹּאמֶר לָהֶם
״בָּרְכוּ, בָּנַי, בְּכֹחַ לָאֵל / יְיָ מִמְּקוֹר יִשְׂרָאֵל, / אֲשֶׁר
הִצִּילָנוּ מִיַד הָאִישׁ הַנָּבָל / אֲשֶׁר הִרְשִׁיעַ לָנוּ וְחָבַל. /
וְאִם הָיִיתִי יוֹדֵעַ מַעֲלוֹ וְרִשְׁעוֹ / וַהֲבִינוֹתִי נִכְלוֹ
וּבִצְעוֹ – / לֹא הָיִיתִי לָן בִּמְלוֹנוֹ / וְלֹא קָרַבְתִּי אֶל
שֻׁלְחָנוֹ. / וְהִנְנִי מִתְנַחֵם לְרֹב פִּשְׁעוֹ וּמַעֲלוֹ / עַל
הַצֳּרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לוֹ״. / וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַנְּעָרִים ״אַל יִחַר
בְּעֵינֵי יְחִידָתֶךָ / כַּתַר לוֹ זְעֵיר וְתִרְאֶה נִקְמָתֶךָ. / אוּלַי
הַצֳּרִי יִהְיֶה סִבָּה לַחֲלוֹתוֹ / חַרְצֻבּוֹת לְמוֹתוֹ״. / וַיִּשָּׂא
הָאִישׁ אֶת עֵינָיו אֶל רוּם מְעוֹנַי / וַיֹּאמַר ״אָמֵן, כֵּן יַעֲשֶׂה
יְיָ!״ / וַיֵּלֶךְ לְדַרְכּוֹ נִפְלָא וְרַעֶיוֹנָיו תְּמֵהִים – /
וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים.
וְהַכִּילַי קָם מִמִּשְׁכָּבוֹ / וַיֹּאכַל וַיֵּשְּׁתְּ
וַיִּטַב לִבּוֹ / וַיִּתְהַלֵּל וַיִּשְׁתַּבֵּחַ / עַל כָּל אֲשֶׁר
עָשָׂה אֶת הָאוֹרֵחַ / וְעַל דְּבַר הַצֳּרִי אֲשֶׁר שָׁאַל לִשְׂכָרוֹ /
וְלֹא הִרְבָּה בִמְחִירוֹ, / וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ: יִקְרְבוּ יְמֵי
הַקַּיִץ וְאֵלֶךְ לִי אֶל הַמְּדִינָה / מְקוֹם הַדַּעַת וְהַבִּינָה /
וְאֶמְכֹּר אֶת הַצֳּרִי לְאַחַד הַסּוֹחֲרִים / אֲשֶׁר בִּינָה שׁוֹחֲרִים
/ וְאֶקְנֶה בְדָמָיו מַלְבּוּשִׁים / וְיֵין עֲנוּשִׁים.
וַיְהִי מִיָּמִים וְהִנֵּה אִישׁ עוֹבֵר / וְהַצָּמָא
בְּקִרְבּוֹ גוֹבֵר / וַיָּסַר אֶל בֵּיתוֹ לִשְׁתּוֹת / וַיּוֹאֶל
הַכִּילַי אוֹתוֹ לְפַתּוֹת / וַיֹּאמֶר לוֹ ״מַה מְּלַאכְתְּךָ וּמֵאַיִן
תָּבוֹא?״ / לָדַעַת עִסְקוֹ וּמַחֲשָׁבוֹ. / וַיֹּאמֶר לוֹ ״אָנֹכִי אִישׁ
צַיָּד, / בְּחַרְבִּי וְקַשְׁתִּי צְבִי מִיָּד. / וְהָלַכְתִּי לִקְנוֹת
לִמְלַאכְתִּי סַם / מֵאֵת אִישׁ אֶחָד בַּשָּׂם, / לָתֵת מִמֶּנּוּ
בְּרֹאשׁ הַחִצִּים / לִהְיוֹת נוֹגְשִׂים וְאָצִים / לְהָמִית כָּל
בְּהֵמָה וְחַיָּה / בְּכָל כְּלִי צְדִיָּה. / וְהַסַּם הַזֶּה הוּא חָזָק
/ וְכָל הַנּוֹגֵעַ בּוֹ יֻזַּק / וְלֹא יוֹעִיל לוֹ מַרְפֵּא וּמִסְעָד, /
זוּלָתִי הַצֳּרִי הַגָּדוֹל הַבָּא מִגִּלְעָד״. / וַיֹּאמֶר הַכִּילַי
״תֶּן לִי מְעַט מִמֶּנּוּ וְאָשִׂים מַאֲרָב / אֶל נָחָשׁ שָׂרָף
וְעַקְרָב / אֲשֵׁר הֵם לוֹחֲצִים אוֹתִי / וְאֶת בְּנֵי תְנוּבָתִי״. /
וַיִּתֶּן לוֹ מְעַט מִזְעָר / וְחָצְנוֹ נָעַר. / וַיִּפֶן הַצַּיָּד
וַיָּשָׁב לְבֵיתוֹ / וְהַחַיּוֹת יָגוּרוּ מִשֵּׁתוֹ.
וְהַכִּילַי חָשַׁב מַחְשְׁבוֹת אָוֶן בְּתַאֲוָתוֹ, /
כִּי נִתְמַלְאָה סְאָתוֹ, / וַיֹּאמַר: עַתָּה אֶבְחַן הַצֳּרִי
וְתִפְאַרְתּוֹ / וְאֵדַע מְחִירוֹ וְתוֹעַלְתּוֹ. / אִם סְגֻלַּת הַסַּם
וְהַצֳּרִי כַּאֲשֶׁר לָמַדְתִּי יָפֶה – / אֲנִי אֶמָּחֵץ וַאֲנִי
אֵרָפֵא. / וַיִּקַּח מִן הַסַּם וַיִּתֵּן בִּלְשׁוֹנוֹ / וַיִּלָּכֵד
בַּעֲווֹנוֹ / וַיִּגְוַע לִבּוֹ כְרֶגַע – / הַמִּקְרֶה וְהַפֶּגַע! – /
וַיִּתְהַפֵּךְ בְּצִירוֹ וַיִּתְחַלְחַל / וּפָחַד וְרָהָה וְזָחַל. /
וַיָּרָץ אֶל גְנָזָיו לָקַחַת אֶת הַצֳּרִי / לְהָסִיר אַף וָחֳרִי – /
וַיִּתְבַּלְבְּלוּ יָדָיו בַּמַּפְתֵּחַ, / אֵין סוֹגֵר וְאֵין פּוֹתֵחַ.
/ וַיִּשְׁאַג וַיִּנְהֹם בְּמַכְאוֹבוֹ / לְרֹעַ עֲצָתוֹ וּמַחֲשָׁבוֹ. /
וַתֵּרֶא אִשְׁתּוֹ כִּי נִלְכַּד בְּמַעֲלָלָיו / וְצִירָיו נֶהֶפְכוּ
עָלָיו, / וַתִּפְתַּח וַתִּקַּח הַצֳּרִי הַשָּׁמוּר כְּבַת עַיִן /
וַתָּבֵא לוֹ יַיִן – / וְאֵין שׁוֹתֶה וְאֵין לוֹקֵחַ, / אֵין מַבְרִיחַ
וְאֵין בּוֹרֵחַ! / וַיִּגְוַע וַיָּמָת בַּאֲשָׁמָיו / וְנָפַל
בַּעֲצוּמָיו, / וְהַמַּרְפֵּא לֹא הוֹעִיל / צָרְיוֹ עִבַּר – וְלֹא
יַגְעִיל.
מהו פרויקט בן־יהודה?
פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.
ליצירה זו טרם הוצעו תגיות