רקע
גרשון שופמן
הכרך האחד

מעתה לא ייאָמר עוד “שלושת הכרכים” אלא הכרך האחד (“כל כתבי מנדלי מוכר־ספרים בכרך אחד”, הוצאת “דביר”) וברוב משמעות. אתה נוטל את הספר הנהדר בידך – והכובד לא כובד גשמי הוא.

את מנדלי, כמו את כל הראשונים הגדולים, צריך להעריך לפי שיאיו. “צר לראות את הנשר הגדול הזה יורד ומנקר באשפה” – כתב עליו פעם י. ל. פרץ ב“החץ”. אבל הנשר הגדול כי ימריא?!.. ושיאיו הם בסטיותיו הידועות, בתיאורי הטבע שלו, חטיבות־שירה סטיכיוֹת אלה (ולשון וסגנון אנו צריכים כולנו ללמוד אצלו גם עכשיו, אף על פי שסטבסקי “חוטף אותו בשיבושים”), ובכל אתן הדקויוֹת, שמבקרים ואנשי מסות אינם מבינים אותן. כל רחשוש “מיסטי” לא התחמק מקליטתו ותוכן ושפה כאן חד הם (“עופות מעריבים ויושבים בתוך הלול”). דוגמאות מופלאות הייתי יכול להביא מכל דף ודף.

מנדלי עומד עד היום מעבר לקו. כתיבת אחרים ניתנת להסתבר, כיצד היא נעשית ומהיכן, ואילו לו אנו משתאים. שם עשיה, עשיה באמונה או עשיה בלהטים, וכאן אצבע אלוהים. הוא ראשון והוא – בבחינה מסוימת – אחרון.

רק אנשים עיורים כלפי אורותיו עלולים להיטפל ל“צלליו”. נפלא הדבר: את אלה אני רואה בפעם הראשונה רק במאמר־ההתקפה, במצוּטט. בכתבי מנדלי גופא לא ראיתי ואיני רואה כל כגון דא כלל! כבמכת דם במצרים: עברי ומצרי שותים יחד מקיתון אחד – זה שותה מים וזה שותה דם. נטפלים לבוקי סריקי, לטפלות, ומהעיקר הם מתעלמים!

מנדלי לא תפס ולא תיאר כראוי את בית־המדרש והישיבה? פאסוס אחד קטן יש ב“בעמק הבכא”: “רבונו של עולם! ספסל קשה זה בבית־מדרשך וכו'” עד “מה נורא המקום הזה” (עמוד קס"ח) והוא מכריע את כל ההימנונים, אשר הושרו אי־פעם אל “בית היוצר לנשמת האומה”. ודמות ר' אברהם עם שני הנערים? ואותו הפרק האדיר, אשר כה נחקק בנפשותינו הצעירות, המתנה את געגועי הירשילי, נע־ונד בנכר, על בית הוריו ואת חרדת לבו על אביו החולה “עד שהגיעתהו הבשורה הרעה: קדיש, הירשילי! יתום אתה… אין אב!” מנדלי לא תפס את “הנפש היהודית” את “נשמת העם”? והלא נשמת העם היה הוא עצמו!..


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48105 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!