אַיִל

1, ש"ז, סמי' אֵיל, מ"ר אֵילִים אֵלִים, סמי' אֵילֵי, — א) הזכר בכבשים, כשהוא יותר מבן שנה, Widder; bélier; ram: אַיִל תמים מן הצאן ויקרא ה יה. אַיִל אחד כבש אחד בן שנתו לעלה במדבר ז טו. ואשא עיני ואראה והנה אַיִל אחד עמד לפני האֻבל ולו קרנים והקרנים גבהות וכו' ראיתי את הָאַיִל מנגח ימה וצפונה ונגבה דניאל ח ג-ד. ואת אֵיל המלאים תקח ויקרא כט לא. — ומ"ר: וערות אֵילִים מאדמים שמות כה ה. הים ראה וינס הירדן יסב לאחור ההרים רקדו כְאֵלִים גבעות כבני צאן תהל' קיד ג-ד. — וסמי': זה עשרים שנה אנכי עמך רחליך ועזיך לא שכלו ואֵילֵי צאנך לא אכלתי בראש' לא לח. — ואֵילֵי נְבָיוֹת, מפורסמים בטובם: כל צאן קדר יקבצו לך אֵילֵי נְבָיוֹת ישרתונך יעלו על רצון מזבחי ישע' ס ז. — ומשל לקרבן מובחר, לכפרה: ת"ר כל אלו (הסכומים לבושת) שאמרו דמי בושתו אבל צערו אפילו הביא כל אילי נביות שבעולם אין נמחל לו עד שיבקש ממנו ב"ק צב.. — ב) ראש, מנהיג, חשוב2 Adeliger, Führer, Haupt; noble,chef; head, leader: אז נבהלו אלופי אדום אֵילֵי מואב יאחזמו רעד שמות יה יה. ויקח (מלך בבל) מזרע המלוכה (של יהודה) ויכרת אתו ברית ויבא אתו באלה ואת אֵילֵי הארץ לקח יחזק' יז יג. — ג) במלאכת הבנין, כעין עמוד בולט מהכתל, וכן מלבן בולט סביב להפתח3, להחלונות, Wandpfeiler, vorspringendes Gesims; colonne en saillie, chambranle; jamb: במקור נדפס  בצרפתית 'saiilie' ואת פתח הדביר עשה דלתות עצי שמן הָאַיִל מזוזות חמשית מ"א ו לא. וחלונות סביב סביב לפנימה ואל אַיִל תמרים יחזק' מ יו. וימד אֵיל הפתח שתים אמות שם מא ג. ועמדים אל הָאֵילִים אחד מפה ואחד מפה שם מ מט. — ד)  °כלי מלחמה, קורה ארוכ' לנגח החומה, Sturmbock; bélier; battering ram: ויהי אורך האיל ההוא ל' אמה יוסיפון פז. ויערך (טיטוס) ארבעה אילי ברזל לנגח בהם את החומה שם. כלם היו אילי עגלות ולכלם ראש עגול ואטום וצואר עב שם. כמו שעושים אילי הברזל לנגח החומה רד"ק שרשים ערך כר. וזה מעשה איל הברזל וכו' יקחו ראשונה קורה גדולה ועבה וישימו בראשה כובע גדול וחזק בתבנית איל מעשיות, ביה"מ ילינק א. חן אשה בנחת קולה והומיה כמחי קבל וכאֵילי ברזל במלחמה בן זאב, תרגום בן סירא כו — ועי' כבש. — ואֵילֵי נחשת, במשמע' מַקְלְעִים יוסף הכהן, דברי הימים למלכי צרפת ועותמן. — ה) °כלי בצורת איל בהספינות: היה מנהג הספנים לעשות כמין איל4 של עץ וממלאין אותו ממון ערוך ערך איל א. בכל ספינה היו עושין דמות איל מעץ לנחש ולסימן שתהא הספינה קלה בהליכתה כאיל  והיו ממלאין אותו דינרי זהב ר"נ נדרים נ.. — °אַיִל בַּעַל קַרְנַיִם, כנוי למי שאשתו זונה תחתיו Hahnrei; cornard; cuckold: פלונית ישאלו עליה איה הקדשה היא בעינים ובעלה הוא האיל5 אשר ראית בעל הקרנים עמנואל, מחב' ה



1 באשורית אַיַלֻ. בערב' אַיּל أَيّل זכר היעלים וכדומה. 

2 עי' אוּל, והערה שם.

3 לא גזרת המלה ולא מקומו בכתוב ולא פרוש מסור אינם נותנים בית אחיזה לגדר בברור מהותו של הקשוט הבניני הזה. המפרשים הקדמונים פליגים; אונקלוס תרגם אֵלָהִי ואיליא. וכן אמות הספים וזעו אילות ספיא, ויש לחשב כי בזמנו היתה מלה זו עוד ידועה; מנחם בן סרוק פרש: מפתח עגול בבנין. ר"י בן גנאח סובר כמו תרגום שאילים הם כמו אמות הספים. רש"י מפרש: אילי הפתח הם המזוזות. רד"ק, רלב"ג ואברבנל פרשו להפך אַיִל הסף העליון שעל המזוזות. ורוב האחרונים הסכימו שהוא הבליטה כעין עטרה סביב הפתחים והחלונות. 

4 בארמית: מן שית מילי איעתר רבי עקיבא מן כלבא שבוע מן אילא דספינתא דכל ספינתא עבדין ליה מן עינא זמנא חדא אנשיוה על כיף ימא אתה הוא אכחיה נדר' נ. מן ששה דברים נתעשר רבי עקיבה מן כלבא שבוע, מן איל הספינה, שכל ספינה עושים אותו (את האיל) מן עין פעם אחת שכחוהו על שפת הים ויבא הוא וימצאהו, ופרשו הערוך רש"י ור"נ וכו' כי היו עושים צורת איל וממלאים אותו דינרי זהב, וזהו מה שמצא ר"ע. אך לפי"ז קשה למה ספר ממה היו עושים את האיל? והגרסה שהביא רש"י מין ענא, שר"ל מין צאן, היא דחוקה מאד מפני שענא צאן הוא שם הקבוץ ואי אפשר לאמר עשה מין צאן, ומדוע לא נאמר מין כבש, כיון שהכל נקרא איל, וגם הגרסה שהיתה אולי לפני הערוך עבדין להמין אילא, כמו"כ דחוקה, כי עכ"פ קשה, שהעיקר שהיו ממלאים את האיל דינרי זהב חסר מן הספר, לוי פרש חוטם הספינא. וקוהוט גזר מלשון פרסית ויונית, אף כלם אינם נמלטים מהדחק.

4 לפי לשון איטלקית beco cornoudo, ר"ל תיש בעל קרנים.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים