ב. בָּדַק

*1, פ"י, – א) חפש והתבונן בעיון יפה יפה, אם יש או אין, suchen; chercher; search : אור לארבעה עשר בודקין את החמץ פסח' א א. לא בדק אור ארבעה עשר יבדוק בארבעה עשר שם ג.  לא ילבש בהן עד שיבדוק (אם יש בהם שעטנז או אין) כלאי' ט זבדקתי את החלוק ולא היה בו כתם נידה נו:. בני ישראל בודקין מבואותיהן בשעת כבודיהם (אם יש בהם דבר טמא) ואם לא בדקו הפסידוהו שם . – ובמשמעת חפש בכלל: צא ובדוק שעה שאינה לא יום ולא לילה מנח' צט:. – ובקש ושאל וחקר אדות אדם או אדות דבר: אין בודקין לא מן המזבח ולמעלה וכו' וגבאי צדקה משיאין לכהונה ואין צריך לבדוק אחריהן קדושין ד ה.  ואם יש מרחץ באותה העיר אף מומין שבסתר אינו יכול לטעון מפני שהוא בודקה בקרובותיו כתוב' ז ח. – והתבונן ובחן טיבו של דבר, untersuchen; éxaminer; examine : בשלשה פרקים בודקין את היין בקדים של מוצאי החג ובהוצאת סמדר ובשעת כניסת מים בבוסר גיט' ג ח.  כיצד הוא בודק (את הסלת) הגזבר מכניס את ידו לתוכה עלה בה אבק פסולה מנח' ח ב.  אין בודקין את הזרעים בגללים ובעציץ אבל בודקין אותן באדמה ובעציץ תוספת' שביעי' א יב.  היה בודק את החבית להיות מפריש עליה והולך ואח"כ נמצאת של חומץ שם תרומ' ד ז.  הלך רבי ישמעאל  לבודקו שם שבת יג יד.  דבר לבדוק נוטל ובודק שם א.  אמר רב ספרא אין בודקין את הנשואות שלא יתגנו על בעליהן יבמ' מב..  הזב והזבה שבדקו את עצמן יום ראשון ומצאו טהור ניד' ז:.  שמש בודק כוסות וקערות לאור הנר שבת יב:.  צא ובדוק בדייני ישראל שם קלט..  אין אדם שותה בכוס אלא אם כן בודקו כתוב' עה:, אם הוא נקי.  ובאו ושאלו את ר"ע מהו לבודקו (את המת אם היה קטן בשעת מיתה) ב"ב קנד.. ונכנס אחריה לחורבה לבודקה (אם תותרנית היא או אין) שם קמו..  היוצר הזה כשהוא בודק את הכבשן שלו אינו בודק את הכלים המרועעים למה שאינו מספיק להקיש עליו אחת עד שהוא שוברו ומה הוא בודק בקנקנים ברורים שאפי' הוא מקיש עליו כמה פעמים אינו שוברו מד"ר ברא' נה.  להודיע שבדק המלך בדברים (בהלעז שהוציאו על אשתו) ולא מצא בהם ממש שם ויקר' כז.  אמר לו איני מכיר חשבונך אמר לו בדוק אותו שם דבר' ד.  חוקר ודורש ובודק כל לבבות שיר היחוד ד.  – ובמשמעת חקר ודרש על ידי שאלות וכדומה: כיצד בודקין את העדים וכו' ומכניסין את הגדול שבהן ואומרים לו אמור כיצד ראית את הלבנה לפני החמה או לאחר החמה ר"ה ב ו.  כיצד בודקין את העדים היו מכניסין אותן ומאיימין עליהם וכו' אמור היאך אתה יודע שזה חייב לזה סנה' ג ו.  היו בודקין אותם (את העדים) בשבע חקירות שם ה אבודקין אותו (את החולה) ג' פעמים אם אמר על לאו לאו ועל הן הן הרי אלו יכתבו ויתנו גיט' ז א.  והיה ר"ג בודקו אם הגיע לעונת נדרים או לאו אמר לו רבי אל תצטער לבודקני נזיר כט:. – ב) פעל פעולה שהיא סי' וראיה לדבר: כשם שהמים בודקין אותה כן המים בודקין אותו סוט' ה א.  – ג) נסה, העמיד אותו בנסיון, prüfen; éprouver; to try : אין הקב"ה נותן גדולה לאדם עד שבודקהו בדבר קטן ואח"כ מעלהו לגדולה הרי לך שני גדולי עולם שבדקן הקב"ה בדבר קטן ונמצאו נאמנים והעלן לגדולה בדק לדוד בצאן וכו' מד"ר שמות ב. –והעמיד אותו במעמד של סכנה: ורבן שמעון בן גמליאל אומר אף מנוה הרעה לנוה היפה מפני שהנוה היפה בודק2 כתוב' יג י.

– פָעול, בָּדוּק, – עמד בנסיון ונמצא שכך הוא: א"ר עקיבא בדוק זה ומתוקן תוספתא ניד' ה יו.  אותו מקום בדוק הוא אצל מאכולת והזהיר, ויקרא סה. – ושגור בלשון: בָּדוּק ומנֻסה, סגולה בְּדוּקָה ומנֻסה.

– נפעל, *נבדק, – שעמד בנסיון, erprobt; éprouvé; tried: מי הנבדק בו וישלם והיה לו לתפארת ב"ס גני' לד י.  שכל מי שנבדק בדבר ונמצא נאמן להקב"ה מאמינו לעולם שכן את מוצא ביהושע נבדק בעמלק ועשה בו כתורה תנחומא במדבר לג. – ובמשמעת שבדקו אותו: בת אחת עשרה שנה ויום אחד נדריה נבדקין נדה ה ו, בודקים אם יש להם ממש.  נבדק השם ירוש' גטין יג מג:. כל הנבדקות אינן נבדקות אלא בנשים תוספתא נידה ו ח. סכות אותן בשמן מבפנים ומקנחות אותן מבחוץ והן נבדקות מאיליהן גמ' שם י:.  מזוזת יחיד נבדקת פעמים בשבוע יומא יא..  דרכו של איש ליבדק ואין דרכה של אשה  ליבדק קידו' ב:.

– הָפע', הֻבדק: אדון דין אם ידֻקדק בחקר פועל אם יוּבְדַּק גבר לפניך לא יצדק סליח' ער"ה, אדון דין.



1 לפי דעת קצת החכמים משרש בדק שלמעלה במשמעת בקע ופרץ ואינו מחֻור. –

2 ואמרו שם בגמרא: מאי בודק כדשמואל דאמר שמואל שינוי וסת תחילת חולי מעים.