רקע
צבי הירש מסליאנסקי
תזריע מצוֹרע, הנגעים והאהלות או הנגע והכהן

בעלי ההלכה ובעלי האגדה; האחרונים גערו במלך-ההלכה: “עקיבא, עקיבא! מה לך ולאגדות, כלך מדברותיך אצל נגעים ואהלות!”

*

ובאמת היה כחו רב לו באגדה כמו בהלכה ואולי עוד יותר. הלא הוא בעל המאמר:

"אשריכם ישראל, מי מטהר אתכם? ולפני מי אתם מטהרים? – – – שנאמר: מקוה ישראל ה' ".

ואם נשים לב אל מאמריו באבות פּרק שלישי, אז נשתומם על גודל ערכו ומעוף דמיונו באגדה. ולשוא שלחוהו לנגעים ואהלות, כי גם במו נמצא את אוצר האגדה אם נעמיק חקר…

*

“על ז' דברים נגעים באים: על לשון הרע; על שפיכת דמים; על שבועת שוא; על גלוי עריות; על גסות הרוח; על הגזל, ועל צרות עין”.

(ערכין י"ז)

*

הנגעים הם שלשה: נגעי הגוף, נגעי הבתים ונגעי הבגדים.

*

הראשונים באים מגלוי עריות; השניים מלשון הרע, שפיכות דמים ושבועת שוא, והשלישיים על גסות הרוח, על הגזל ועל צרות העין; אולם בעת אשר הראשונים הם מסובבים, הנה השניים והשלישיים הם המסבבים וכלם יחד משולבים ומדובקים, כי נגעי הגויה ונגעי הבגדים כלם צאצאי נגעי הבתים, לאמר: “כל הנגעים בני אהלות המה” ואם נרצה להרפא מהנגעים, אז עלינו לטהר את האהלות.

*

“כנגע נראה לי בבית” – רקבון בבית ישראל.

“וצוה הכהן ופנו את הבית וחלצו את האבנים אשר בהן הנגע והשליכו אתהן אל מחוץ לעיר אל מקום טמא”…

*

יבדלו אלה החטאים בנפשותם מקהל ה' לבלי תחדור הצרעת הממארת עמוק עמוק בקירות הבית, ואז לא תהיה לו כל תרופה ונתץ ינתץ כליל עד היסוד.

*

“נגע צרעת כי תהיה באדם והובא אל הכהן”.

הנגע הרוחני באדם הכללי יובא אל הכהן הכללי.

“מחוץ למחנה” שמירת הבריאות בסגירה – קאראנטין לפני שלשת אלפים שנה!

"ונעמן שר צבא – הנגע הכללי – מלך ארם היה איש גדול לפני אדוניו ונשוא פנים, והאיש היה גבור חיל מצורע – מיליטאריזם היא הצרעת הכללית במין האדם. – הנבואה היא הכהונה הכללית.

*

“וישלח אליו אלישע מלאך לאמר: הלך ורחצת שבע פּעמים בירדן וישב בשרך לך וטהר”.

*

לא אמנה ופרפר נהרות דמשק, לא הסעני והטעמזע, לא הרהיין ולא ההודסון והמיסיסיפּי, ומה גם הדניעפּר והוולגא לא יטהרו את נגעי הצרעת באדם, כי אם הירדן אשר על גדותיו ישבו ועוד ישבו ממלכת כהנים וגוי קדוש.

*

“ויבא ויעמוד לפניו ויאמר: הנה נא ידעתי, כי אין אלהים בכל הארץ, כי אם בישראל, ועתה קח נא ברכה מאת עבדך”.

*

הצבא הכללי יתן ברכה לעם הנביאים את ארצו אחרי הרפאו מצרעתו הצבאית.

*

“כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו”.

*

“בית האפל אין פותחים בו חלונות לראות את נגעו”.

(נגעים פ“ב מ”ג)

*

בהיותנו בבית האפל, במחשכי רוסיה ורומיניה, לא יכלנו לפתוח חלונות לראות את נגעינו; לא כן בארץ האור והדרור, פּה חוב קדוש עלינו לפתוח את החלונות ולראות את הנגעים.

*

הנגע הראשון לעמנו, אשר אין כל כהן לו להביא לפניו את הנגעים כי ירפּאם.

אין כל מרכז, אשר ממנו יהיו תוצאות חיים בכל עורקי האומה.

*

קנאה, שנאת חנם, צרות עין, אי-סבלנות, בטול היש, חופש שלא מדעת (הפקרות), מלשינות, אי-נקיון ואי-משמעת – אלה המה נגעי בית ישראל, אשר עלינו להביאם לפני הכהן, כי יטהרם.

*

והיה בהרפא מין האדם מתחלואי נגע הקרב, ישיב את הגזל אשר גזל מעם ישראל – את ארצו. אז נתנער כלנו מעפר הגלות וכל פּגעיו ונגעיו, ושלום יהיה לכל באי תבל ולא נוסיף לדאבה עוד.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47906 יצירות מאת 2671 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20429 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!