רקע
צבי הירש מסליאנסקי
רחבעם וירבעם

ערפּלי אופל כסו את שמי מלוכת שלמה לעת זקנתו. מלבד אשר עמים אחדים פּרקו את עול ישראל מעליהם, ובתוכן גם אדום, אשר סגרה את מבואות הים, ויחדל הכסף והזהב מבוא אל ארץ ישראל, גם ארם התבצר והתחזק בדמשק עיר ממלכתו ויהי לקוץ מכאיב לממלכת שלמה; מלבד האויבים מחוץ התפּרץ פּרץ רחב גם בפנים, ומאפרים יצאה הרעה, כי איש גבור חיל אחד, ירבעם בן נבט, מרד במלכו ויברח מצרימה.

*

ורחבעם ירש את כס המלוכה מאביו, אך לא את חכמתו ואומץ רוחו ולא עצר כח להתיצב נגד ירבעם המורד, אשר שב ממצרים אחרי מות שלמה.

*

החוזה אחיה השילוני נתן אומץ להאפרתי, בקרעו את שמלתו לשנים עשר קרעים, ובשם ה' הגיד לו, כי יקח לו עשרה קרעים, לאות כי ימלוך על עשרת השבטים.

*

המקרה ההוא בין המלך רחבעם העקש ובין ירבעם המתפּרץ הוא האיום והנורא בתולדות דברי ימינו. כי בכל תקופה ותקופה, גם אחרי גלות ישראל מעל אדמתו, הננו רואים את השנותו: העם מתחלק ומתפּלג לפלגות. מעבר מזה עקשנות ומעבר השני פּריצות זוללה, ושתי אלה מחריבות ומהרסות את בנין האומה עד היום הזה.

"אביך הקשה את עולנו, ואתה עתה הקל מעבודת אביך הקשה

ומעולו הכבד אשר נתן עלינו, ונעבדך" –

התחנן העם לפני המלך הצעיר.

"קטני עבה ממתני אבי, ועתה אבי העמיס עליכם עול כבד,

ואני אוסיף על עולכם: אבי יסר אתכם בשוטים, ואני איסר

אתכם בעקרבים" –

השיב המלך העקש.

“מה לנו חלק בדוד, ולא נחלה בבן ישי – לאהליךָ ישראל!” –

קרא כל העם ברוח פּרצים ומרד.

*

ובכן התחלקה המלוכה לשתי ממלכות, ויחץ ישראל לשני גוים – יהודה ואפרים; על יהודה מלך בן שלמה, העקש; ועל אפרים – בן נבט, הפּריץ.

*

העקשות והמרד הקימו את העגלים בדן ובבית אל; העם הקים לו כהנים חדשים, אשר הורום את תורת עבודת אלילים ועצבים, ומלכם החוטא והמחטיא בדה מלבו חגים ומועדים חדשים ויוציא קול קורא לכל העם:

"רב לכם מעלות ירושלים! הנה אלהיך – עגלי הזהב – אשר

העלוךָ מארץ מצרים!"

*

הפּרושים והצדוקים, הרבנים והקראים, החרדים והנאורים, החסידים והמתנגדים, המזרחים והאגודתים בימינו בדורנו – כולם כאחד סבלו הרבה ועוד יסבלו משתי המשחיתות האלה – העקשות והפּריצות.

*

לו שמע בן שלמה בעצת זקניו ולא הטה אזנו לעצת ילדיו, כי אז לא הקים בן נבט את עגליו בדן ובבית אל…

*

כל מלכי בני ישראל הלכו בדרכי בן נבט, אך כולם לא הרבו הרע להסר את לב העם מאחרי ה' כליל ולהשתדל, כי “אפרים בעמים יתבולל”, כעמרי ואחאב בנו. ירבעם נשא את שם ה' על שפתיו בעבדו את עגליו; והאחרונים חזנו את ישראל אחרי אלילי צידון וארם.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47917 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!