רקע
זהרה לביָטוב
האדם בחברה

גלוּי וכסוּי באדם    🔗

בחיים בצַוותא מתגלה אדם, בעבודה, בחֶברה, וקצת בחייו הפרטיים. אבל כל זה הרי בעצם רק השריון, בו כל אחד מתעטה כלפי חוץ, ואילו את ראשו הוא טומן עמוֹק עמוֹק, כאותו הצָב שברגע שמישהו דופק על שריונו – הוא נעלם במעמקים. רק לפעמים, בשעת רצון או מצב רוח מיוחד, נִבְעֶה פתאום חוֹר בַשׁריון, ואפשר להציץ פנימה, אך מיד נסגר החור, והשריון סגור ומסוּגר כרגיל.


התּרבוּת והטבעיוּת    🔗

הַתַּרבוּת הלבישה את האדם בבגד, בנתה לו בית ולִמדה אותו להתגבר על רצונותיו ומאוַייו. בזה נִכּר אדם “תרבותי” – בנִגוד לפרא המתהלך ערום, החי בחוץ כמו בבית, ואין בשבילו דבר אסור, אלא: כל מה שארצה אעשה – אם בשלום ואם בכוח.

כלומר: התּרבות כִּסתה את הטבעיוּת באדם. והיא גם הביאה את הנימוסים המרוּבּים שׁשָׂמִּים מַסוה לכל מחשבה: יכוֹל אתה להיות שׂונא לאדם ולהאיר לו פנים, לחייך, להודות – רק מפני שהנימוס דורש זאת.


האשה בּתּרבּוּת וּבחברה    🔗

יש סִבּוֹת לַדבר שהאשה לא תפסה עד כה מקומה בתרבות, בספרות ובאמנות. עתה משנפתחו לפניה הדלתות – תופסת היא עמדה חשובה, ובמשך דורות אחדים תּתפּוֹס עמדה שָׁוה לפחות, אם לא עוֹלה על של הגבר. האדם הפשוט היומיומי שָׁוה הוא, כַגבר כָאשה, בשכל, בתרבות וכו'.

אלא מה? הטבע קִפּח את האשה, עשה אותה חלשה ונתן לה תפקידים שמחלישים אותה עוד יותר ומונעים ממנה במשך תקופות מסוּימות פעילוּת חברתית ותרבותית, דאג לכך שהיא תשב בביתה ותגַדל את הילדים, − זה לא נותן עדיין כל יתרון לַגבר; להיפך: היתרון לאשה, שהיא יודעת לסבּוֹל כל זאת ולשתוק ולהִכּנע. ואם אוֹרח חיים פִּתּח בה צדדים שאינם כה ראויים לשבח – אין דבר: תפקידיה וחייה קשים פי כמה. אך במקום לִזכּוֹת בהערכה מלֵאה – היא זוכה בחוֹסר הערכה, בבוּז וביחס מכוֹער.


מי נתן בידי החברה לגזוֹל את חיי האדם?    🔗

בעתון מדי פעם: אדם זה וזה הוּצא להורג. היוֹדעים האנשים האלה מה הם עושים? המוּתר להם לגזוֹל חיים?

מי נתן ביד החברה לגזול את חיי האדם? לשלחוֹ למלחמה או להעלותו על כסא החשמל? מה זאת אומרת לקחת אדם ולהודיע לו שבעוד שעתַים יוּמת? ובדעה ברורה מעמידים אותו אל הקיר, תולים אותו או מעלים על כסא החשמל. היודעים הם מה הם עושים?


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48169 יצירות מאת 2683 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!